۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85196147
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رکورد تقاضای نفت در دنیا و پیش‌بینی افزایش بهای جهانی

تهران-ایرنا- آژانس بین المللی انرژی ضمن اشاره به رسیدن تقاضای جهانی نفت در ماه ژوئن (خرداد) به سطح بی‌سابقه‌ای هشدار داد، قیمت نفت ممکن است افزایش یابد زیرا کاهش تولید نفت از سوی تامین‌کنندگان اصلی آن مانند عربستان به کاهش عرضه این محصول می‌انجامد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای مجله فوربس گزارش داد: کاهش تولید نفت از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، به افزایش قیمت نفت کمک کرده است و آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده که اگر اهداف این بلوک نفتی در کاهش تولید این محصول حفظ شود، خطر افزایش قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت.

تقاضای جهانی نفت در ماه ژوئن (خرداد) به سطح بی سابقه ای رسید و انتظار می رود در ماه اوت (مرداد) نیز بار دیگر افزایش یابد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش روز جمعه خود هشدار داد تقاضای جهانی نفت در ماه ژوئن به رکورد ۱۰۳ میلیون بشکه در روز رسید.

این سازمان در گزارش خود آورده است: تقاضای نفت می تواند در ماه آگوست (مرداد) حتی بیشتر افزایش یابد و انتظار می رود تقاضا برای کل سال ۲۰۲۳ به ۱۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

بر اساس این گزارش، این رقم که حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال قبل افزایش یافته است، بالاترین سطح افزایش تقاضای سالانه تاکنون خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: چین سهم اصلی را در این رشد تقاضای نفت دارد و بیش از ۷۰ درصد این افزایش را به خود اختصاص داده است. تقاضا در این کشور «قوی‌تر از حد انتظار است» و «با وجود نگرانی‌های مداوم در مورد سلامت اقتصاد» به بالاترین حد خود رسیده است.

این سازمان در گزارش خود عنوان کرد که افزایش سفرهای هوایی تابستانی و افزایش استفاده از نفت در تولید برق نیز به افزایش تقاضا کمک کرده است.

آژانس پیش بینی کرده رشد تقاضای نفت برای سال ۲۰۲۴ به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، خودروهای برقی و روند ضعیف احیای پساکرونایی کُندتر خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی در بخشی از گزارش خود آورده است: صادرات نفت روسیه، سقف قیمتی را که توسط کشورهای گروه هفت (G۷) علیه این کشور وضع شده بود، نقض کرده است.

بر این اساس، قیمت نفت در ماه گذشته به میانگین ۶۴.۴۱ دلار در هر بشکه رسید که بالاتر از سقف ۶۰ دلار در هر بشکه است که گروه هفت تعیین کرده بود.

این تحولات جدید نقشه عرضه جهانی نفت را تغییر داده و باعث تغییر صادرات نفت روسیه به عنوان اصلی ترین تامین کننده این محصول از اروپا به سمت آسیا شده است. صادرات نفت خام روسیه به هند و چین ۸۰ درصد از محموله های نفتی این کشور را تشکیل می دهد.

تقاضای نفت در طول همه‌گیری کووید-۱۹ کاهش یافت اما کاهش تقاضا و حرکت جهان به سمت استفاده از اشکال انرژی سبز با کاهش عرضه آن به دلیل کاهش تولید و اختلال ناشی از جنگ اوکراین هم‌زمان شد.

چنین عواملی در کنار اقدام عربستان برای کاهش داوطلبانه تولید نفت خود، قیمت جهانی این محصول را افزایش داد به طوری که نفت برنت در معاملات روز پنجشنبه، ۸۸ دلار در هر بشکه معامله شد که بالاترین رکورد از ۶ ماه گذشته بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha