شرق آسیا همچنان پرتنش؛ رزمایش مشترک دریایی هند، ژاپن، آمریکا و استرالیا

تهران- ایرنا -هند، ژاپن، آمریکا و استرالیا رزمایش دریایی مالابار را روز جمعه در سواحل سیدنی برگزار خواهند کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رویترز، ناوگان دریایی هند و ژاپن در جزایر سلیمان و پاپوآ گینه در مسیر خود به سوی سیدنی، توقف کردند، که نشانگر اهمیت استراتژیک این منطقه در زمان اصطکاک میان آمریکا و چین است.

دریاسالار کارل تامس فرمانده ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی امروز در سیدنی گفت این رزمایش هیچ کشوری را هدف قرار نمی دهد و منجر به پیشرفت توانایی نیروهای نظامی ۴ کشور برای همکاری با یکدیگر می شود.

وی در ادامه افزود: «بازدارندگی که ۴ کشور با همکاری یکدیگر به عنوان اعضای کوآد بوجود می آورند، پایه و اساس برای دیگر کشورهای منطقه است. »

دینش تریپاتهی دریاسالار نیروی دریایی هند نیز خاطرنشان کرد تغییرات بزرگی در جهان از زمان برگزاری نخستین رزمایش مالابار که آمریکا و هند در سال ۱۹۹۲ در پایان جنگ سرد انجام دادن بوجود آمده است.

وی اضافه کرد هنگامی که استرالیا برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ در این رزمایش شرکت کرد پیامی به سراسر جهان فرستاد.

استرالیا در سال ۲۰۰۸ و پس از اعتراض چین از کوآد و رزمایش مالابار خارج شد، اما کوآد بار دیگر احیا شد و استرالیا در سال ۲۰۲۰ بار دیگر به رزمایش مالابار پیوست. باوجود این چین هنوز از فعالیت کواد و برگزاری رزمایش مالابار انتقاد می کند.

دریاسالار کریستوفر اسمیت فرمانده ناوگان دریایی استرالیا نیز تاکید کرد اقیانوسیه اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد.

کشتی های چهار کشور با جنگنده اف-۳۵ استرالیایی، جنگنده نظارتی پی-۸ و زیردریایی به یکدیگر ملحق می شوند. رزمایش مالابار در ساحل شرقی استرالیا به جای ساحل غربی برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha