تحریم‌های جدید واشنگتن و اتاوا علیه مینسک

تهران- ایرنا- ایالات متحده و کانادا چهارشنبه شب تحریم‌های جدیدی را علیه بلاروس وضع کردند که چندین نهاد و شخصیت حقیقی را به اتهام نقض حقوق بشر و حمایت از روسیه در جنگ علیه اوکراین شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۸ فرد و ۵ نهاد را به اتهام حمایت مالی از دولت بلاروس در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه‌ افزود: این اقدام چندین نهاد درگیر در سرکوب مداوم جامعه مدنی بلاروس از سوی حکومت این کشور، همدستی در جنگ غیرقابل توجیه روسیه در اوکراین و تقویت دولت الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس را هدف قرار می‌دهد.

دولت کانادا نیز چهارشنبه شب در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: اتاوا تحریم‌هایی را علیه ۹ فرد و ۷ نهاد اعمال کرده است که این فهرست شامل مقامات دولتی، قضات، رئیس تلویزیون دولتی بلاروس، وزارت دفاع این کشور و شرکت‌های تولیدی و فناوری نظامی است.

تحریم‌های غرب علیه بلاروس طی سال‌ها در پی ادعای تقلب در انتخابات این کشور اعمال شده است.

رئیس جمهور بلاروس نیز بارها اعلام کرده است که کشورهای غربی فشارهای زیادی را برای سرنگونی دولت او بکار برده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ماه برگزار شد و لوکاشنکو با کسب بیش از ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسید و تیخانوفسکایا نامزد مخالفان تنها ۱۰ درصد آرا را بدست آورد و مخالفان دولت بلاروس بلافاصله اعلام کردند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و طرفداران خود را به خیابان‌ها کشاندند.

آمریکا و اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات بلاروس را به رسمیت نشناخته و از دولت این کشور خواستار برگزاری انتخابات جدید شده و همواره تحریم‌هایی در مورد این کشور وضع کرده‌اند.

از سوی دیگر مینسک به مسکو اجازه داده است تا در ۲۴ فوریه سال گذشته از خاک بلاروس برای اعزام نیرو به اوکراین استفاده کند.

بلاروس که از سال ۱۹۹۴ توسط لوکاشنکو رهبری می‌شود، سرسخت‌ترین متحد روسیه در میان کشورهای شوروی سابق است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha