هراس جنگل‌های شمال از هجوم آتش

ساری - ایرنا- هواشناسی مازندران با اشاره به استقرار الگوی تابستانه و روند تدریجی دمای هوا در چند روز آینده نسبت به بروز تنش دمایی و احتمال آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان هشدار داد.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، قدمت جنگل های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل باز می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است. مساحت این عرصه های جنگلی در حدود یک درصد جنگل های اروپاست ولی تعداد گونه های آن ۱۶ درصد گونه های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می شود و تا گُلی‌ داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

در این پیوند هواشناسی امروز چهارشنبه با صدور هشدار سطح زرد با اشاره به تقویت پر ارتفاع جنب حاره ای و استقرار الگوی تابستانه، زمان فعالیت این سامانه را از ظهر امروز تا بعدازظهر روز دوشنبه هفته آینده اعلام کرد.
این اطلاعیه می افزاید که افزایش محسوس دما و تداوم آن تا اواسط هفته آینده را نوع مخاطره این سامانه جوی اعلام و پیش بینی کرد که میانگین دمای هوا در این مدت در شهرهای غرب مازندران تا ۳۵ و در مناطق مرکزی و شرقی نیز به ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد بالای صفر برسد.
هواشناسی، افزایش ظرفیت آتش سوزی، افزایش مصرف حامل های انرژی، گرمازدگی، احتمال آتش سوزی در عرصه های مرتعی و جنگلی و ذوب شدن یخچال های طبیعی و احتمال ریزش سنگ در اطراف علم کوه و دماوند را از اثر مخاطره این سامانه جوی اعلام کرد.

در این اخطاریه از شهروندان خواسته شده در طی این مدت از استقرار یافتن در فضای باز و گرم روز و روشن کردن آتش در عرصه های مرتعی و جنگلی خودداری و نسبت به تنظیم دمای منزل واحدهای گلخانه ای و مرغداری و از سمپاشی باغات در ساعات گرم روز خودداری کنند.

هراس جنگل‌های شمال از هجوم آتش

هواشناسی مازندران همچنین علاوه بر توصیه به شهروندان برای مدیریت در مصرف حامل های انرژی، از آنان خواست جوانب احتیاط را در فعالیت های کوهنوردی و سایر اقدامات پیشگیرانه رعایت کنند.
هواشناسی شرایط جوی امروز مازندران را براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشنایی، صاف تا نیمه ابری و در ساعات بعد از ظهر با افزایش ابر در ارتفاعات نیمه غربی همراه با رگبار پراکنده و وزش باد با بیشینه دما در مناطق ساحلی و جلگه ای بین ۳۳ تا ۳۸ درجه سانتی گراد بالای صفر پیش بینی کرد.
آسمان مازندران از روز پنجشنبه تا روز یکشنبه هفته آینده صاف تا قسمتی ابری همراه با افزایش تدریجی و محسوس دما با بیشینه دما در مناطق غربی تا ۳۵ و در مناطق مرکزی و شرقی تا ۴۰ درجه سانتی گراد بالای صفر همراه خواهد بود.
شرایط جوی مازندران در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده نیز صاف تا قسمتی ابری با تداوم هوای گرم با بیشینه دما در مناطق غربی تا ۳۳ و در مناطق مرکزی و شرقی تا ۳۸ درجه سانتی گراد بالای صفر پیش بینی شده است.
داده های دریافتی از ایستگاه های هواشناسی مازندران نشان می دهد که ساری با ثبت دمای ۳۷.۲ و بلده با ۲۷ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم ترین و خنک ترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرم ترین ساعت به ۳۸ درجه سانتیگراد بالای صفر می رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته حدود یک درجه افزایش را نشان می دهد.
وضعیت دریای خزر در روز جاری نیز با موج کوتاه پیش بینی شده است.

هراس جنگل‌های شمال از هجوم آتش

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha