۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۴۴
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85194267
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن انواع آبزیان در استان اردبیل تولید شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: پارسال بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ انواع آبزیان در این استان تولید شد.

به گزارش ایرنا، محمد الله‌بخش روز چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( مرکز اردبیل) به مناسبت روز خبرنگار افزود: سال گذشته تولید انواع ماهی در این استان در مقایسه با سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن ماهی تولیدی استان در سال بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن ماهیان گرمابی و چهار هزار و ۸۰۰ تن ماهیان سردابی است.

وی با اشاره به فراهم کردن زمینه اشتغال ۲۶۴ نفر در سال گذشته در استان اردبیل، بیان کرد: پارسال فراهم کردن زمینه اشتغال در حوزه شیلات استان نسبت به سال ماقبل ۶ برابر شده است.

مدیرکل شیلات استان اردبیل با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد ماهیان سردابی در شهرستان مشگین شهر تولید می شود، اضافه کرد: پارسال پنج تن خاویار در استان اردبیل تولید شد.

بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن انواع آبزیان در استان اردبیل تولید شد

سرانه مصرف ماهی در اردبیل کمتر از میانگین کشوری است

مدیرکل شیلات استان اردبیل با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در این استان کمتر از میانگین کشوری است، ادامه داد: سرانه مصرف ماهی در استان اردبیل ۱۱/۵ کیلوگرم است، در حالی که میانگین مصرف ماهی در کشور ۱۳ کیلوگرم است.

الله‌بخش راه اندازی بازارهای تخصصی عرضه ماهی در استان را در افزایش سرانه مصرف بسیار مهم برشمرد و گفت: با راه اندازی بازار تخصصی علاوه بر عرضه انواع ماهی عرضه محصولات فرآوری شده ماهی نیز افزایش خواهد یافت در نتیجه شاهد افزایش سرانه مصرف در استان خواهیم بود.

وی حمایت از پرورش دهندگان و تولیدکنندگان آبزیان را از اولویت های اداره کل شیلات استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در همین راستا پارسال ۸۵ دستگاه هواده به طور رایگان در بین پرورش دهندگان و تولیدکنندگان ماهی در نقاط مختلف استان اردبیل توزیع شد.

وی اظهار کرد: حمایت از پرورش دهندگان و تولیدکنندگان آبزیان در استان اردبیل تداوم خواهد یافت و تلاش می شود امسال سایر دستگاه های مکانیزاسیون مورد نیاز پرورش دهندگان و تولیدکنندگان ماهی در استان تامین و در بین آنها توزیع شود.

مدیرکل شیلات استان اردبیل بیان کرد: سال گذشته میزان تسهیلات پرداختی به پرورش دهندگان و تولیدکنندگان آبزیان در استان اردبیل نسبت به سال ماقبل، ۲۰ برابر افزایش داشته است.

الله بخش با اشاره به امضای هفت تفاهم نامه همکاری بین اداره کل شیلات استان با سایر دستگاه های اجرایی، اضافه کرد: نمونه بارز آن امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت آب منطقه ای با هدف رفع مشکل پرورش دهندگان و تولیدکنندگان آبزیان در استان بود.

وی با اشاره به تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ماهی زینتی در استان اردبیل، ادامه داد: پارسال یک میلیون نخ زالوی طبی در استان اردبیل تولید و ۶ مزرعه راکد تولید آبزیان در استان احیاء و به چرخه تولید برگشته است.

وی از توزیع ۴۰۰ کیسه سیمان رایگان در بین مزارع خسارت دیده از سیل در شهرستان مشگین شهر خبر داد و گفت: امسال سیل به استخرهای پرورش ماهی در استان اردبیل در مجموع ۴۶۰ میلیارد ریال خسارت وارده کرده است.

او تصریح کرد: با تلاش همکاران و اقدامات انجام شده شیلات استان اردبیل پارسال برای نخستین بار در بین ادارات کل شیلات ۲۴ استان غیرساحلی کشور رتبه اول را کسب کرد.

مدیرکل شیلات استمان اردبیل با تبریک روز خبرنگار افزود: رسانه ها به ویژه خبرگزاری ایرنا، پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند و در انعکاس درست و به موقع خبر نقش مهمی دارند.

الله بخش یاد و خاطره شهدای خبرنگار به ویژه شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا را گرامی داشت و اظهار کرد: خبرنگاران همیشه و در همه حال در سرمای استخوان سوز زمستان و در گرمای سوزان و طاقت فرسای تابستان همگام با مدیران دستگاه های اجرایی بوده و این قشر کم توقع و زحمتکش، بدون منت برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم تلاش می کنند.

اردبیل استانی غیرساحلی بوده ولی دارای منابع آبی و استعدادهای بالقوه کشاورزی و آبزی پروری است. بیش از ۳۰۰ واحد مزرعه و ۴۰۰ استخر پرورش ماهی در استان اردبیل فعال بوده و چند سد معیشتی نیز در این زمینه بهره برداری شده است.

۱۷۱ مورد قنات ، ۴۵ سد ، پنج هزار و ۳۰۰ چاه و یک هزار و ۶۳۶ چشمه در استان اردبیل وجود دارد که می‌تواند نوید بخش افزایش تولیدات در بخش شیلات باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha