۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۵
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85192823
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار دانشمندان درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر قطب جنوب

تهران- ایرنا- دانشمندان در یک مطالعه جدید درباره تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی بر منطقه قطب جنوب هشدار داده و خاطرنشان کردند حتی اگر جبران لطمات امکان‌پذیر باشد به زمان بسیار طولانی نیازمند خواهد بود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «دِودیسکورس»، یخ‌های دریا در منطقه قطب جنوب در سال جاری بر اثر افزایش دمای هوای جهان تا حد بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است و هیچ راه حل سریعی برای جبران خسارت وارد شده وجود ندارد. تاثیر دقیق تغییرات اقلیمی بر قطب جنوب سیاره زمین و اقیانوس پیرامونی آن بطور قطعی شناخته نشده است و دانشمندان در تلاش بوده اند تا اندازه گیری کنند که گرمایش جهانی تا چه اندازه‌ای بر ضخامت یخ‌های قطب جنوب تاثیر دارد.

با این حال برخی دانشمندان از جمله «مارتین سیگرت» زمین‌شناس در دانشگاه «اگزیتر» و از دست اندر کاران مطالعه جدید می‌گویند بر اساس مشاهده پدیده‌هایی مانند کاهش سریع یخ‌های دریا، «از لحاظ علمی معقول» است که تصور کنیم با افزایش دمای هوا در جهان، رویدادهای آب و هوایی وخیم شدت خواهند گرفت.

بر اساس مطالعه جدیدی که در نشریه «مرزهای علوم محیط زیست» منتشر شد، میزان حداقل پوشش یخی قطب جنوب که سال گذشته برای اولین بار از زمان شروع نظارت‌های ماهواره‌ای در سال ۱۹۷۸ به کمتر از ۲ میلیون کیلومتر مربع رسیده بود،‌ در ماه فوریه سال جاری میلادی تا حدنصاب کمتری کاهش پیدا کرده است.

«کارولین هولمز» دانشمند حوزه آب و هوای قطبی در موسسه «تحقیقات قطب جنوب» در کشور انگلیس و یکی از مولفان این مطالعه می‌گوید: احیای این یخ‌ها دهه‌ها اگر نگوییم‌ها سده‌ها زمان نیاز خواهد داشت. هیچ راه حل سریعی برای جایگزین کردن این یخ‌ها وجود ندارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: حتی اگر این کار (جایگزین کردن یخ‌ها) امکان‌پذیر باشد بطور قطع به زمانی بسیار طولانی نیاز دارد.

«تیم نایش» مدیر مرکز تحقیقات قطب جنوب در دانشگاه «ویکتوریا» استرالیا نیز گفت: میزان حداقل یخ امسال ۲۰ درصد کمتر از میانگین ۴۰ سال گذشته است که این به معنی از دست رفتن یخ‌هایی به اندازه مساحتی ۱۰ برابر نیوزیلند است.

وی افزود: در برخی موارد ما در حال نزدیک شدن به نقاط عطفی هستیم که زمانی که از آنها عبور کنیم این کار منجر به تغییرات غیرقابل بازگشت با پیامدهای توقف‌ناپذیر برای نسل‌های آینده خواهد شد.

این مطالعه جدید خاطرنشان کرده است که گرمایش جهانی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی موجب آسیب‌پذیرتر شدن قطب جنوب دربرابر رویدادهای وخیم شده و حتمی است که تاثیرات این مساله بدتر خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha