۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵
کد خبر: 85192766
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه آمریکایی: تغییر موضع چین نسبت به روسیه، خیال خامی بیش نیست

تهران- ایرنا- بلومبرگ در مطلبی با اشاره به حادثه پیش آمده برای شهروندان چینی در مرز روسیه، نوشت: انتقاد دولت پکن از مسکو به دلیل نحوه برخورد با شهروندانش هرگز دال بر چرخش سیاست های شی جین پینگ نسبت به روسیه نبوده و خیال خامی بیش نیست.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از بلومبرگ، چین هفته گذشته شدیدترین انتقادات از زمان آغاز جنگ در اوکراین را علیه روسیه مطرح کرد. این خبرگزاری آمریکایی در عین حال تاکید کرده است اینکه تصور کنیم طرح این انتقادات نشانه تغییر دیدگاه شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نسبت به جنگ کنونی است، خیال خامی بیش نیست.

انتقادات پکن از مسکو در پی ممانعت از ورود چندین شهروند چین از مرز قزاقستان به روسیه پیش آمد. در ویدئوهای منتشر شده از این ماجرا مقامات مرزی روسیه به گونه ای با این مسافران برخورد می کنند که به نوشته برخی کاربران چینی فضای مجازی، گویی با یک جنایتکار رفتار می‌شود.

پس از این اتفاق سفارت چین در مسکو رفتار مرزبانان روس با مسافران چینی را به شدت محکوم کرد.

اما ناظران بر این باور هستند که اگرچه نحوه رفتار نیروهای مرزبانی روسیه با چینی ها خشن بود، هرگز نمی تواند دلیلی برای تغییر دیدگاه چین نسبت به روسیه باشد.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، وانگ یی رئیس این وزارتخانه دیروز دوشنبه در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس، بار دیگر تاکید کرد که دو کشور شرکای خوبی هستند و بر موضع مستقل پکن در قبال اوکراین تاکید کرد.

الکساندر گابویف مدیر مرکز اوراسیا اندیشکده کارنگی، بیانیه وزارت امور خارجه چین در واکنش به رفتار مرزبانان روس با شهروندان چینی را نشانه ای از تاکید دولت پکن بر حمایت از حقوق شهروندان خود دانست، صرفنظر از اینکه چه کشوری ناقض این حقوق بوده است، دشمنان غربی و یا دوستانی همچون روسیه.

این رسانه در ادامه مطلب آورده است: شی اندکی پیش از آغاز جنگ در اوکراین دوستی خود با روسیه را «بی حد و مرز» دانست و تلاش کرد تا پکن را میانجی بی‌طرف در موضوع اوکراین معرفی کند. این کشور چندی پیش نیز طرح ۱۲ ماده‌ای برای برقراری صلح منتشر کرد که در آن بندهایی مربوط به احترام به حاکمیت و تسهیل صادرات غلات وجود دارد.

این کشور در نشست اخیر جده عربستان برای بررسی طرح صلح اوکراین هم حضور داشت و نشان داد که به دلیل روابطش با روسیه منزوی نشده است.

با این حال، چین دلایل متعددی برای عصبانیت از پوتین دارد که به نوشته بلومبرگ، یکی از عمده این دلایل، خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه است که منجر به مشکلات تامین غذا می‌شود و چین را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

اما بلومبرگ در ادامه به تمرینات نظامی مشترک میان دو کشور اشاره کرده و به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: دو شریک قدرتمند اگرچه در برخی مسائل اختلاف نظر داشته اند اما روابط شان را به ویژه در سال جاری گسترش داده اند. وال استریت هفته گذشته گزارش داد که دو قدرت هسته ای در اواخر هفته گذشته هفتمین رزمایش نظامی مشترک خود را در سال جاری برگزار کردند و جدیدترین آن در نزدیکی آلاسکا برگزار شد.

ترزا فالون مدیر مرکز مطالعات روسیه اروپا در آسیا مستقر در بروکسل درخصوص نزدیکی پکن و مسکو گفت: دو طرف سعی کرده‌اند تنش در برخی بخش ها را کاهش داده و بر حوزه‌هایی که در آن منافع مشترک دارند متمرکز شوند.

بلومبرگ در نهایت نتیجه گیری کرده است: با وجود تمام نزدیکی ها و منافع مشترک، شی از ضربه زدن به روسیه هراسی ندارد، به ویژه اگر اقدامات روسیه تهدیدی برای موقعیت داخلی وی باشد و یا او را ضعیف جلوه دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha