۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبر: 85192493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکاپوی صیادان بوشهری برای صید طلای صورتی

۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۷
کد خبر: 85192493
تکاپوی صیادان بوشهری برای صید طلای صورتی

بوشهر - ایرنا - مرداد در استان بوشهر که همزمان با موسم برداشت محصول میوه شیرین بار نخیلات است و بدلیل اوج دما و رطوبت هوا به ماه خرما پزون شهره است هزاران صیاد سرزمین نخل، آفتاب و دریا پس از یک سال انتظار تورهای خود را برای صید طلای صورتی در دریا می‌گسترند تا حاصل تلاش طاقت فرسای شان طعم خوش قلیه و دمپخت میگو را به سفره جنوبی‌ها هدیه دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در روزهایی که برخی اوقات رطوبت به ۱۰۰ درصد و دما نیز حدود ۵۰درجه می رسد و هرکسی از ترس گرمازدگی تلاش می‌کند کمتر در معرض آفتاب قرار گیرد؛ اسکله‌های صیادی این استان با حضور صیادانی که خود را برای صید میگو آماده می‌کنند حال و هوای دیگری دارد.

صیادان دریادل و خونگرم همسایه قدیمی آفتاب هر سال با صید میگوی ببری سبز که از مطلوب‌ترین میگوی خلیج فارس است در تلاش هستند با برداشت این آبزی از خوان گسترده خلیج فارس نان حلالی بر سر سفره خود بیاورند.

تکاپوی صیادان بوشهری برای صید طلای صورتی

زمان آزاد سازی صید میگو براساس نتیجه تحقیقات کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر و تصمیم کمیته صید تعیین می‌شود و با اعزام کشتی‌های تحقیقاتی این پژوهشکده برای بررسی وضعیت ذخایر و با توجه به دریابست ۶ روزه (۱۱ تا ۱۶ مرداد) و ممنوعیت صید برای ۲ هزار و ۲۰۰ شناور (قایق و لنج) که از سوی اداره کل شیلات چند روز قبل از آغاز زمان صید اجرا می‌شود؛ صیادان نیز خود را برای صید این آبزی آماده می‌کنند.

موسم صید میگو پرمشقت و پرزحمت

موسم صید میگو برای صیادانی که در آن شرایط سخت جوی باید به دریا بزنند بسیار پرمشقت و پرزحمت است به گونه‌ای که باید از یک ماه قبل آنان خود را برای صید این آبزی با ارزش و پرطرفدار آماده کنند به همین دلیل برای آشنا شدن با روند آماده شدن صیادان قبل از صید میگو به سراغ عبدالرسول غریبی از صیادان کهنه کار بوشهری رفتیم.

تکاپوی صیادان بوشهری برای صید طلای صورتی

او به خبرنگار ایرنا می‌گوید: صیادان در گام نخست و قبل از هر کاری برای انجام صیدی ایمن شناورهای خود را بالا می‌کشند؛ به آن‌ها رنگ ضد خزه می‌زنند، بدنه را ترمیم و موتور شناورها را آماده سازی می‌کنند.

به گفته غریبی باتوجه به اینکه زمان صید میگو در فصل گرما و شرجی است یکی از کارهایی که صاحبان شناورها باید انجام دهند ایجاد سایه‌بان روی عرشه شناور است که کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرند.

او ادامه می‌دهد: مهمترین کاری که صیادان قبل از رفتن به صید میگو باید انجام دهند نوبت گیری برای تامین یخ مورد نیاز شناورها است چون کمبود و افزایش قیمت یخ همزمان با تعیین زمان برای اعزام شناورها برای صید میگو یکی از معضلات این قشر در این بازه زمانی است.

تکاپوی صیادان بوشهری برای صید طلای صورتی

پس از آماده سازی شناور تامین تجهیزات صید مهمترین کار صیادانی است که باید خود را برای صید میگو آماده کنند.

صید خلافی که تنها برای صید میگو قانونی می‌شود

صید میگو بر خلاف ماهی فقط به شیوه مخرب ترال (کف روب) انجام می‌شود و با وجود اینکه این شیوه صید همانند جارو همه آبزیان موجود در کف دریا را صید می‌کند و اثرات مخربی بر زیستگاه آبزیان دارد اما تاکنون هیچ شیوه دیگری جایگزین این شیوه نشده و فقط هر سال به مدت یک ماه برای شناورهایی که مجوز دارند آزاد می‌شود.

تکاپوی صیادان بوشهری برای صید طلای صورتی

به گفته غریبی تور ترال که به بیان بومیان به گوفه معروف است شامل ۲ تا سه تور بزرگ است که از ۲ طرف به تخته‌هایی متصل می‌شوند؛ صیادان قبل از رفتن به صید در صورت مستهلک شدن تخته‌ها باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنند.

این تور ترال که به مانند یک قیف عمل می‌کند در بستر دریا به کمک تخته‌های چپ و راست که نقش بازکننده تور را برعهده دارند با فشار موتور باز می‌شوند و به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود وقتی زنجیرها به بستر دریا برخورد می‌کند میگوها تحریک شده و از گِل رُس در بستر دریا خارج و وارد تور می‌شوند.

تکاپوی صیادان بوشهری برای صید طلای صورتی

اما از نظر این صیاد کهنه کار بوشهری یکی از نقص‌ها و عیب‌های شیوه صید ترال این است که این شیوه انتخابی نیست و به دلیل جاروب از کف صید ضمنی (ماهیانی که هنوز بالغ نشده‌اند) بالایی به همراه دارد؛ هرچند این روزها به دلیل کاهش مدت زمان صید آسیب به دریا کمتر شده اما باز هم استفاده از این شیوه صید برای مدت کم به سهم خود به دریا آسیب وارد می‌کند.

اما هنوز کار صیادان تمام نشده و پس از انجام همه این کارها باید برای تهیه سبدهای خاص برای نگهداری میگو، ایجاد حوضچه‌هایی در خن شناور برای نگهداری میگو، تهیه مواد غذایی برای کارگران شناور یا جاشو و در نهایت صیادان قبل از رفتن به صید باید نسبت به شست و شوی لنج یا قایق اقدام کنند.

کاهش ۲۴ درصدی گله‌های میگو

خرما و میگو از جمله محصولات استراتژیک استان بوشهر به شمار می‌روند که هر دوی این محصولات وابسته به طبیعت هستند و هرچند هر سال به دلیل برخی ناملایمات طبیعی با مشکلاتی روبرو می‌شوند اما بهره‌برداران این محصولات با وجود همه ناملایمات هر سال امیدوارتر از سال قبل عزم خود را جزم می‌کنند تا با تحمل گرما و شرجی از خوان خلیج فارس و نخلستان های این استان سهم خود را برداشت کنند.

تعداد شناورها امروز با ۴۰ سال گذشته همخوانی ندارد همچنین قدرت موتور شناورها از ۵۰ به ۴۰۰ اسب بخار و دهانه تور ترال نیز از ۱۵ تا ۲۴ متر باز می‌شود در حالی که در گذشته بسیار کمتر باز می‌شد همچنین عوامل زیست محیطی و آلاینده‌های شهری نیز نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده همه این عوامل موجب سیر نزولی صید می‌شود.

تکاپوی صیادان بوشهری برای صید طلای صورتی

وجود برخی آلودگی‌های نفتی، لرزه‌نگاری‌ها، اکتشافات نفتی، صید بی‌رویه و افزایش تلاش صیادی از جمله عوامل روند کاهشی ذخایر آبزیان در خلیج نیلگون همیشه فارس است به نحوی که رئیس پژوهشکده میگوی کشور در استان بوشهر با اذعان به این نکته می‌گوید: داده‌های دریافتی از ۲۴ ایستگاه‌ تحقیقاتی در زیستگاه‌های مختلف خلیج فارس در محدوده استان بوشهر کاهش ۲۴ درصدی جمعیت میگو را نشان می‌دهد.

به گفته عقیل دشتیان نسب بررسی تحقیقات نشان می‌دهد با وجود کاهش جمعیت میگو ولی پراکندگی گونه ببری سبزی به عنوان مطلوب‌ترین ذخیره میگو خلیج فارس بیش از ۹۵ درصد است.

او یادآور می‌شود: بررسی تحقیقات نشان می‌دهد بیشترین جمعیت میگو در محدوده بندر عامری تا منطقه مُند در خلیج‌فارس شهرستان تنگستان قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر: زمان مناسب صید میگو در استان بوشهر اعلام نشده است

کاهش ۲۴ درصدی جمعیت گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر

آمادگی دریا در ۱۷ و ۱۸ مرداد برای صید طلای صورتی

براساس بررسی نتایج کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور آن هنگامی که ۷۰ درصد جمعیت میگوها در زمان گشایش صید به اندازه بیش از ۱۲ سانتی‌متر رسیده باشد شناورهای صیادی اجازه صید این آبزی را دریافت می‌کنند در همین ارتباط مطابق تصمیم کمیته صید استان با توجه به توان پائین قدرت موتور قایق‌ها نسبت به لنج‌ها و امکان نداشتن تردد شناورها در عمق ۲۰ تا ۳۰ متر زمان دریاروی قایق‌ها ۱۷ مرداد و برای لنج‌ها نیز ۱۸ مرداد تعیین شده است.

تکاپوی صیادان بوشهری برای صید طلای صورتی

مدیرکل شیلات استان بوشهر در خصوص صید میگو به خبرنگار ایرنا می‌گوید: امسال ۹ هزار صیاد در قالب یکهزار و ۴۲ شناور (لنج و قایق) شامل ۴۶۰ فروند لنج و ۵۸۲ فروند شناور قایق دارای مجوز صید میگو از امروز کار صید را در آب‌های استان بوشهر آغاز می‌کنند.

عقیل امینی یادآور می‌شود: مجوز صید میگو برای قایق‌ها یک‌ روزه و برای لنج‌های صیادی به جز لنج‌های گناوه و دیلم به دلیل فاصله از صیدگاه‌ها که مجوز صید برای آنها ۶ روزه صادر و مابقی پنج روزه تعیین شده است.

به گفته امینی سال گذشته صیادان بوشهری توانستند یکهزار و ۳۵۰ تن میگو از دریا برداشت کنند و هرچند پیش بینی پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر کاهش ۲۴ درصدی میگو است اما انتظار می‌رود امسال نیز به میزان سال گذشته میگو برداشت شود.

هرچند براساس تصمیم کمیته صید، صیادان در بازه زمانی تعیین شده اجازه صید میگو را در پهنه خلیج فارس دارند اما باز هم باید مراقب باشند که ظرفیت ذخایر این آبزی محدود است و برای حفظ آن باید به الزاماتی که از سوی مسئولان کمیته صید تعیین شده مقید باشند.

برابر کنوانسیون بین المللی تا ۲ مایل فاصله از ساحل نوزادگاه و کودکستان آبزیان به شمار می‌رود براین اساس صید در این محدوده ممنوع است.

به گفته عقیل امینی افزون براین پنج منطقه مُنگُف، یَروَل، جزیره خارگو و مناطقی در آب‌های دیر و گناوه (شمال گناوه، مرکز بوشهر و جنوب دیر) به عنوان زیستگاه و چراگاه مصنوعی آبزیان به شمار می‌روند که تا شعاع پنج مایلی این ایستگاه‌ها صید ممنوع است.

تکاپوی صیادان بوشهری برای صید طلای صورتی

او ادامه می‌دهد: همچنین بنا به مصوبه مدیریت کمیته صید، به دلیل زادآوری و تخم‌ریزی میگوها صید زیر عمق پنج متر برای قایق‌های صیادی ممنوع اعلام شده است.

آنطوری که مدیرکل شیلات استان بوشهر می‌گوید: در زمان حاضر مجوز صید میگو برای شناورهای صیادی استان برای مدت یک ماه صادر شده است.

صیادان به قوانین احترام بگذارند

اما عبدالرسول غریبی صیاد کهنه کار بوشهری و عقیل امینی مدیرکل شیلات استان بوشهر توصیه مشترکی به همه صیادان این استان داشتند و آن این بود که صیادان از صید در مناطق محافظت شده، نوزادگاه‌ها و زیستگاه‌های مصنوعی بپرهیزند چون نتیجه رعایت این قوانین به وضوح در سفره صیادان دیده می‌شود.

خلیج فارس خوان نعمت الهی است و حفظ، حراست، صیانت و نگهداری از آبزیان و ذخایر دریایی بعنوان یک وظیفه ملی و همگانی است که باید مورد توجه بهره‌برداران قرار گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha