۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85191612
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سایه داوران همدانی بر صفحه شطرنج جهانی

۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبر: 85191612
سایه داوران همدانی بر صفحه شطرنج جهانی

همدان- ایرنا- شطرنج همدان در ۲ دهه گذشته سرشار از افتخار و پیشرفت بوده و با بکارگیری نیروهای متخصص در بدنه هیات اجرایی توانسته به موفقیت‌های ارزشمند همچون ارتقا جهانی داوران فعال در این رشته دست یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رشته‌ای که هم اکنون با نزدیک به ۶۰۰ شطرنج باز در میادین ملی و فراملی همواره سعی در تصاحب جایگاه داشته و در کنار قهرمانی‌ها مربیان و داوران نخبه و مستعدی را هم به جامعه شطرنج کشور معرفی کرده است.

برگزاری چندین دوره مسابقه بین المللی اوپن ابن سینا، میزبانی شطرنج جام ملت‌های آسیا، اجرای طرح استعدادیابی، دوره‌های تخصصی و آموزشی رده‌های سنی پایه، ارتقای سطح مهارت داوران و مربیان به صورت تخصصی، افزایش امکانات و تجهیزات خانه شطرنج، دستیابی به مدال‌های رنگارنگ تیمی و انفرادی در سطوح ملی و بین المللی، افزایش قابل توجه خانواده شطرنج استان به بیش از ۵۰۰ تن، میزبانی‌های پیاپی کشوری و بین المللی و تقویت شطرنج بانوان از اقدام‌های ارزنده متولیان این ورزش است.

جایگاه جهانی داوران شطرنج همدان

اما یکی از مهمترین دستاوردهای شطرنج استان همدان ارتقا جایگاه داوران همدانی در سطوح بین المللی است به طوریکه اکنون اغلب داوران این استان بالاترین سطح از مسابقات شطرنج در جهان را قضاوت می‌کنند.

استان همدان با دارا بودن ۵ داور بین‌المللی، ۷ داور فیده، ۸ داور درجه ۱ و هم‌چنین ۱۸ داور درجه ۲ و ده‌ها داور درجه ۳ و به واسطه فعالیت‌های ملی و فراملی قطب اصلی پرورش داوران نخبه شطرنج کشور محسوب می‌شود.

استان همدان با دارا بودن ۵ داور بین‌المللی، ۷ داور فیده، ۸ داور درجه ۱ و هم‌چنین ۱۸ داور درجه ۲ و ده‌ها داور درجه ۳ و به واسطه فعالیت‌های ملی و فراملی قطب اصلی پرورش داوران نخبه شطرنج کشور محسوب می‌شود.

هم اکنون امیرعرفان هاشمی، هادی حیدریان، ایرج صبا، مهدی سلیم و بهاره قربانی داوران بین‌المللی شطرنج استان همدان به شمار می‌روند و البته امیرعرفان هاشمی در رده بیستم داور برتر شطرنج جهان قرار دارد.

هاشمی در حال حاضر مسابقات جام جهانی شطرنج به میزبانی کشور جمهوری آذربایجان را قضاوت دارد و عضو کمیته داوران فدراسیون جهانی شطرنج است.

این داور مطرح همدانی چندی پیش به عنوان سرداور مسابقات شطرنج قهرمانی رپید و بلیتس جهان آلماتی ۲۰۲۲ از سوی FIDE معرفی شد و قضاوت سطح بالایی در این تورنومنت داشت.

او طی سال‌های اخیر با حضور در کشورهای آسیایی و اروپایی، رویدادهای مهمی را قضاوت داشته و یکی از داوران مورد توجه فدراسیون جهانی است.

فدراسیون بین‌المللی شطرنج در دومین جلسه هیئت رئیسه فیده در سال ۲۰۲۳ که اوایل هفته جاری برگزار شد، بهاره قربانی نایب رئیس سابق هیات شطرنج استان همدان را به عنوان "داور بین‌المللی شطرنج" معرفی کرد.

همچنین نیلوفر حیدریان دیگر داور همدانی موفق به کسب عنوان "داور فیده شطرنج" شد.

در شطرنج، «داور بین المللی شطرنج» یک عنوان محسوب می‌شود که توسط فیده به افرادی که تصور می‌شود توانایی داوری در مسابقات مهم شطرنج را دارند، اعطا می‌شود.

سایه داوران همدانی بر صفحه شطرنج جهانی

شطرنج همدان با داوران جهانی شد
رییس هیات شطرنج همدان نیز در این باره می‌گوید: داوران همدانی در میادین مختلف شطرنج ملی و فراملی دارای جایگاه ارزنده هستند و همواره مورد توجه بوده‌اند.

امیرعرفان هاشمی افزود: افزایش درجه بین المللی شطرنجبازان، مربیان و داوران همدانی یکی از هدف‌های اصلی هیات است و تاکنون به دستاوردهای بزرگ رسیده‌ایم.

وی اضافه کرد: امروزه همدان صادر کننده داوران شطرنج به مسابقات ملی و بین المللی است و نشان می‌دهد که از ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه برخورداریم.

امروزه همدان صادر کننده داوران شطرنج به مسابقات ملی و بین المللی است و نشان می‌دهد که از ظرفیت‌های بالقوه در این حوزه برخورداریم.

هاشمی بیان کرد: هر چند این موفقیت را در سایر حوزه‌ها از جمله قهرمانی در رده‌های سنی مختلف و ارتقا سطح دانش مربیان نیز داشته‌ایم اما در داوری شاهد رشد قابل توجه بواسطه عملکرد درخشان استعدادهای این بخش هستیم.

وی با اشاره به رویداد بین المللی اوپن ابن سینا در همدان گفت: این مسابقات شهریورماه امسال با حضور شطرنجبازان مطرح داخلی و خارجی برگزار می‌شود و قطع به یقین داوران همدانی در امر قضاوت حضور خواهند داشت.

همدان مهد استعدادهای داوری کشور

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز با تبریک بابت موفقیت‌های داوران شطرنج همدان گفت: استان همدان مستعد پرورش نخبه‌های داوری همچون شطرنج است و هم اکنون نیز مهد پرورش داوران نخبه ورزش کشور به شمار می‌رود و در اغلب رشته‌های ورزشی دارای داوران بین المللی هستیم.

علی حقیقی افزود: داوران همدانی همواره در میادین بین المللی حضور یافته و عملکرد درخشان آن‌ها باعث شده در قضاوت‌های مهم جهانی و آسیایی حضور مستمر داشته باشند.

وی ادامه داد: حمایت از جامعه داوری نیز یکی از سیاست‌های جاری در دستگاه ورزش استان است و داورانی که در سطح بین المللی درخشش داشته باشند، همانند سایر قهرمانان قدردانی می‌شوند.

حقیقی اضافه کرد: داوران فعال از این استان در لیگ‌های مختلف کشوری قضاوت دارند و از قطب‌های اصلی استعدادسازی در این حوزه به شمار می‌روند.

وی بیان کرد: همه ساله دوره‌های متعدد ارتقا درجه داوران در رشته‌های مختلف ورزشی برگزاری می‌شود و از نظر آموزش از جایگاه بسیار خوبی در سطح استان‌های کشور برخوردار هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان همدان خاطرنشان کرد: امسال نیز رویدادهای مهم بین المللی از جمله بازی‌های آسیایی هانگژو چین را پیش رو داریم که به طور قطع داوران همدانی در رشته‌های مختلف در این مسابقات قضاوت خواهند داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha