میانگین پیشرفت فیزیکی مصوبات سفر رئیس‌جمهوری در استان مرکزی ۴۰ درصد است

اراک - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به این استان، ۴۰ درصد است.

به گزارش ایرنا، « نوربخش عسکری» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: سفر رئیس‌جمهور به این استان سال گذشته، ۳۱ تیرماه با رویکرد حل مسایل و مشکلات استان‌ انجام شد.

وی بیان کرد: قبل از سفر، نشست‌های مختلفی در سطح استان و نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و در مجموع، اعتبار مصوبات این سفر برای مدت سه سال، ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: ۱۷۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال نیز در بخش وام در راستای این سفر برای استان در نظر گرفته شد.

عسکری عنوان کرد: در مجموع ۲۸۷ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار و وام در قالب ۲۲۵ مصوبه برای استان مرکزی مصوب شد که ۲۱۰ مصوبه بودجه‌ای و ۱۵ مصوبه غیر بودجه‌ای است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: سال گذشته، ۵۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از این اعتبارات مربوط به سال گذشته بود که ۲۱ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص و ابلاغ شد.

عسکری عنوان کرد: تاکنون ۲۴ مصوبه از ۲۲۵ مصوبه سه ساله پیش‌بینی شده با یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی گفت: از سال گذشته تاکنون، ۴۳ پروژه در استان مرکزی افتتاح و بهره‌برداری شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: ۱۸۲ مصوبه هم در حال اجرا است و ۳۹ طرح یا متوقف شده و یا هنوز اجرایی نشده است.

عسکری اظهار کرد: استان مرکزی در اجرای مصوبات سفر رئیس‌جمهوری جزو استان‌های موفق است.

وی بیان کرد: در مجموع میانگین پیشرفت مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی در حوزه راه، راه‌آهن و راهداری ۴۸ درصد، وزارت نیرو، ۵۵ درصد، بهداشت و درمان، ۶۱ درصد، آموزش و پرورش ۶۳ درصد، آموزش عالی ۵۰ درصد، فرهنگ و هنر ۶۱ درصد و ورزش و جوانان، ۴۷ درصد است و در سایر بخش‌ها، درصد کمتری دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: توجه به آمایش سرزمین به عنوان سند بالادستی برای جلوگیری از تبعات زیست‌محیطی در استان مورد توجه جدی است و این مهم در کمیته‌های شهرستانی نیز تدوین شده است.

عسکری اظهار کرد: استان مرکزی در زمینه شناختی و هویتی جزو استان‌های ضعیف است و باوجود اینکه دارای محتوای غنی فرهنگی، گردشگری و میراثی است، اما ناشناخته است.

وی عنوان کرد: استان مرکزی، سومین استان سالمند کشور است و جزو استان‌هایی است که آمار مهاجرت از آن نیز بالا است که باید حفظ نخبگان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: داشتن فرودگاه، جاده و ریل و قرار گرفتن در کریدور شمال، جنوب و شرق و غرب، پتانسیل‌های خوبی برای توسعه در استان مرکزی ایجاد کرده است.

عسکری تصریح کرد: عملکرد برنامه ششم استان سال گذشته با دستگاه‌های مختلف در ۱۷ نشست شورای برنامه‌ریزی و مدیریت بحث و بررسی شد.

وی گفت: در برنامه ششم، ۵۹۰ هدف در بخش‌های مختلف پیش‌بینی شد که ۳۸۷ هدف معادل ۶۶ درصد محقق شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: در برنامه هفتم هدفگذاری و عملیاتی شهرستانی پیش‌بینی شده است.

عسکری یادآور شد: برنامه هفتم توسعه کشور در ۲۴ فصل و ۱۱۸ ماده توسط دولت پیشنهاد شده است و در این برنامه، موضوعات کلیدی مدنظر است.

وی تاکید کرد: اقتصاد دریامحور یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در این استان است و سال گذشته بیشتر صنایع استان به بنادر جاسک و بندرعباس سفر کردند و نشست‌های خوبی برگزار شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: اگر اقتصاد دریا محور محقق شود، نیازی به سایر درآمدها نیست و این بخش باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

عسکری بیان کرد: ضریب جینی برای سنجش نابرابری درآمد جامعه است که بین صفر و یک است و هرچه به یک نزدیک باشد، نابرابری بیشتر است.

وی گفت: نرخ بیکاری سال گذشته استان مرکزی به ۶ و ۶ دهم و امسال به پنج و هشت دهم درصد رسیده و این استان سال گذشته رتبه چهارم و امسال رتبه سوم را در این نرخ دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: با وجود کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی این استان ۳۶ و ۶ دهم درصد است اما این آمار مطلوب نیست.

عسکری اظهار کرد: ۹۷ درصد منابع و مصارف و درآمدهای استان مرکزی مالیاتی است و در سال ۹۱ برای این استان ۵۱ عزار و ۹۰۰ میلیارد ریال درآمد مصوب شد و این رقم در سال گذشته به ۱۶ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال رسید.

وی گفت: درآمدهای امسال استان مرکزی ۱۲۹ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال مصوب شده که ۲۲ درصد نسبت به مصوب سال گذشته بیشتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: ظرفیت درآمدی این استان بیش از این آمار است و پایه‌های مالیاتی در حال شناسایی است تا این رقم محقق شود.

عسکری تاکید کرد: استان مرکزی برنامه‌های ویژه‌ای در راستای مهار تورم و رشد تولید برای شرکت شهرک‌های صنعتی، نوسازی و بهسازی صنایع متوسط، استفاده از ظرفیت‌های خالی و فعال‌سازی واحدهای راکد دارد.

وی یادآور شد: تراز تجاری استان مرکزی سال گذشته مثبت بود و در این حوزه جای کار بیشتری وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: این سازمان فرابخشی است و سیاستگذاری و راهبری در برنامه‌های مختلف از جمله برنامه‌ریزی بودجه، آمار و اطلاعات، آموزش کارکنان و حوزه‌های اداری و استخدامی دارد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha