۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۶
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85190778
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشیش مسیحی: سوزاندن کتابهای مقدس، بربریت است

۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۶
کد خبر: 85190778
کشیش مسیحی: سوزاندن کتابهای مقدس، بربریت است

مسکو- ایرنا- معاون رئیس شورای عالی کلیسای مسکو در امور تعاملات با جامعه و رسانه‌ها در واکنش به اقدام جدید در سوئد در زمینه آتش زدن قرآن کریم گفت: سوزاندن کتاب های مقدس بربریت است و نمی توان آن را با دکترین و اندیشه مسیحی توجیه کرد.

به گزارش روز یکشنبه رسانه های روسیه، واختانگ کیپشیدزه این سخنان را در پی آن اعلام کرد که فرد هتاک به قرآن کریم، خود را فردی مسیحی خوانده بود.
وی خاطرنشان کرد: مسلمانان و مسیحیان قرن ها در روسیه، خاورمیانه و دیگر مناطق جهان در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و این تجربه همزیستی مسالمت آمیز همیشه مبتنی بر احترام بی قید و شرط به زیارتگاه ها و مقدسات یکدیگر بوده است.
این کشیش مسیحی ارتدوکس تأکید کرد: با درک کامل و شناخت تفاوت های اعتقادی، سوزاندن کتاب ها و به ویژه کتاب های مقدس، همیشه بربریت تلقی شده است و این عمل را نمی توان با مسائل اعتقادی توجیه کرد.

پیش از این نیز کشیش «ایلیا کاشیتسین» دبیر روابط بین ادیان کلیسای ارتدوکس روسیه گفته بود: نمی توان به سادگی از اقدام عده‌ای در کشورهای سوئد و دانمارک در آتش زدن قرآن کریم عبور کرد، ‌همچنانکه امروز حتی تصور حرکت مشابه در توهین به کتاب آسمانی مسیحیان برای ما بسیار سخت و دشوار است.

اقدام های مکرر در زمینه هتک حرمت قرآن کریم و سوزاندن کتاب مقدس مسلمانان در سوئد و دانمارک از ابتدای تیرماه ۱۴۰۲ تاکنون، موجی از محکومیت را در میان کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی به دنبال داشته است.

پیش از این، نمایندگان دومای دولتی مجلس فدرال روسیه در بیانیه‌ای اعلام کردند که همراه با مسلمانان تمام جهان انزجار خود را از تصمیم مقامات سوئد بابت اعطای مجوز به برگزاری اقدام اعتراضی در مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم که در جریان آن قرآن کتاب مقدس مسلمانان جهان به آتش کشیده شد، اعلام می‌کنند.
در بیانیه دومای دولتی روسیه آمده است: مقامات سوئد آگاهانه اجازه دادند که حمله‌ای با هدف اهانت به احساسات میلیون‌ها مؤمن در سراسر جهان صورت گیرد که این اقدام به شدت اهداف و اصول منشور ملل متحد را نقض می‌کند و اساس صلح و امنیت و روابط دوستانه بین مردم و کشورها را از بین می‌برد.
دومای دولتی روسیه اقدام مقامات سوئد در صدور مجوز توهین به قرآن کریم را اقدامی وندالیستی توصیف کرده و از آنها خواسته است که اقداماتی را برای جلوگیری از نقض حقوق مسلمانان و اهانت به احساسات مذهبی آنها اتخاذ کنند.
نمایندگان دومای روسیه همچنین تأکید کردند: هتک حرمت به اماکن مقدس، ربطی به آزادی بیان و اصول دموکراسی ندارد.
در این بیانیه آمده است:‌ نمایندگان مجلس دومای دولتی روسیه از حقوق دین باوران دفاع می کنند و معتقدند یکی از نشانه‌های جامعه متمدن، احترام به کتب مقدس ادیان برجسته جهان است که ارزش معنوی دارند و جزء لاینفک میراث فرهنگی و تاریخی این ادیان هستند.
این بیانیه به امضای ویچسلاو ویکتورویچ والودین رئیس دومای دولتی روسیه علاوه بر رئیس‌جمهور و دولت این کشور، به سازمان ملل متحد، مجامع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی، مجمع بین المجالس، کشورهای مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، سازمان امنیت و همکاری اروپا، پارلمان آمریکای لاتین،‌ مجمع پارلمانی آسیا و برخی سازمان‌های بین المللی دیگر ارسال شده و در روزنامه رسمی «پارلمان» روسیه منتشر شده است.

لیونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین الملل دوما نیز در دیدار سفیر ایران در مسکو، هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک را محکوم کرد و گفت: هیچ کس حق توهین به مقدسات را ندارد و اقدام صورت گرفته در برخی کشورهای اروپایی را نسنجیده می دانیم و از همین رو، در بیانیه دوما، پاسخ محکمی به این اقدام توهین آمیز دادیم.

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اقدام گروه‌های افراطی در جنایت آتش زدن قرآن کریم را نشانه بربریت، نژادپرستی و بیگانه هراسی خطاب کرد.
ماریا زاخارووا در یک نشست خبری گفت: مسکو با قاطعیت اقدام سوزاندن قرآن را محکوم می‌کند؛ اقدامی که آخرین بار در کشور دانمارک رخ داد.
وی اضافه کرد: دولت روسیه سوزاندن قرآن و اقدامات افراطی مشابه را محکوم می‌کند.

همچنین سفرا و دیپلمات‌های ۱۲ کشور اسلامی و غیراسلامی در نشستی به ابتکار و میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، اقدامات صورت گرفته در برخی کشورهای غربی در هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند.
این نشست با حضور سفیران جمهوری اسلامی ایران،‌ سوریه،‌ عراق و بروندی و معاونان و دیپلمات‌های ارشد سفارتخانه‌های پاکستان، ترکیه،‌ لبنان، فلسطین،‌ قزاقستان، قرقیزستان، هند و مکزیک در مسکو برگزار شد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha