فیلمبردار «پرونده باز است»: پوراحمد در تمام لحظات تولید فیلم حاضر بود

تهران-ایرنا- فیلمبردار فیلم سینمایی «پرونده باز است» با رد این نظر که علت ضعف این فیلم عدم حضور پوراحمد در مراحل ساخت بوده، گفت: پوراحمد در تمام لحظات تولید فیلم حاضر بود و حتی یک فریم و یک پلان هم در غیاب او نگرفتیم.

اصغر رفیعی‌جم در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح علت حضور خود به عنوان فیلمبردار در آخرین ساخته مرحوم کیومرث پوراحمد بیان کرد: به دلیل ارتباط و رفاقت ۵۰ ساله ای که با کیومرث پوراحمد داشتم حضور در تولید پروند باز (۱۴۰۱) است را پذیرفتم.

وی افزود: من و کیومرث در طول سالیان گذشته همدیگر را می دیدیم اما از زمان اویل انقلاب که یک بار و یک اپیزود مستند (خلیج فارس، جغرافیای فقر و غنا؛ کیومرث پوراحمد ۱۳۵۷) را با هم کار کرده بودیم و من برای او فیلمبرداری کرده بودم، دیگر همکاری حرفه ای نداشتیم تا داستان تولید پرونده باز است مطرح شد.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی آخرین پرواز (احمدرضا درویش ۱۳۶۸) ادامه داد: فیلمبرداری فیلم سینمایی پرونده باز است ۲۶ جلسه و یکماه طول کشید.

فیلمبردار «پرونده باز است»: پوراحمد در تمام لحظات تولید فیلم حاضر بود
اصغر رفیعی‌جم

رفیعی‌جم با رد این نظر که علت ضعف این فیلم عدم حضور پوراحمد در مراحل ساخت بوده است، تاکید کرد: پوراحمد در تمام لحظات تولید فیلم حاضر بود و حتی یک فریم و یک پلان هم در غیاب او نگرفتیم.

زمانی که پوراحمد این کار را پیشنهاد داد من گفتم که نه به قصه و نه به فضا علاقه ای ندارم اما صرفا برای این که با پوراحمد کار کنم پذیرفتم که فیلمبرداری را انجام دهممدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی سگ‌کشی (بهرام بیضایی ۱۳۷۹) اظهار داشت: پیشتر در مورد قصاص خیلی ها فیلم ساخته بودند و به نوعی این سوژه کهنه شده بود و حقیقتا موافق ساخت این فیلم نبودم اما هم تهیه کننده (علی قائم مقامی) و هم کیومرث بسیار مشتاق بودند؛ زمانی که پوراحمد این کار را پیشنهاد داد من گفتم که نه به قصه و نه به فضا علاقه ای ندارم اما صرفا برای این که با پوراحمد کار کنم پذیرفتم که فیلمبرداری را انجام دهم.

این فیلمبردار با اشاره به ضعف بازی های پرونده باز است، یادآور شد: هنرپیشه های این فیلم هم نقطه ضعف دیگری بودند؛ به جز حسین پاکدل که باسواد است و به نقش نمی خورد (به دلیل بازی روان و چهره دوست داشتنی اش نمی توانست پدر بچه ای باشد که از خانواده دیگر قصاص می خواهد) باقی بازی ها ضعیف بود؛ بسیاری از بازیگران این فیلم پیشتر امتحان خود را پس داده بودند.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی وقتی همه خوابیم (بهرام بیضایی ۱۳۸۷) خاطرنشان کرد: در نهایت وقتی مجموعه ای این چنینی دور هم جمع می شوند که نه باب میل فیلمساز است و نه باب میل من به عنوان فیلمبردار، طبیعتا کسی کار را جدی نمی گیرد. البته ما تلاش خودمان را کردیم که کاری در حد معمول تحویل بدهیم.

رفیعی‌جم با اشاره به موضوعاتی که موجب ضعف یک اثر سینمایی می شوند، اظهار داشت: متریالی که در اختیار یک کارگردان قرار می گیرد از فیلمنامه خوب و منسجم گرفته تا عوامل و امکانات و بودجه همگی در افزایش کیفیت این اثر نقش دارند؛ وقتی همه این موارد به درستی سر جای خودش قرار گرفت آن زمان است که کارگردانی مانند پوراحمد که حساب پس داده، توانایی این را دارد که به کارنامه خوب خود تداوم ببخشد.

فیلمبردار «پرونده باز است»: پوراحمد در تمام لحظات تولید فیلم حاضر بود
سکانسی از فیلم «پرونده باز است»

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی یتیم‌خانه ایران (ابوالقاسم طالبی ۱۳۹۳) در توصیف شناخت خود از شخصیت کیومرث پوراحمد تصریح کرد: کیومرث شخصیت راحت، روان، دلسوز، مهربان و سلامتی داشت. با کارگردانان بسیاری کار کرده ام و یکی از کسانی که بسیار او را دوست داشتم و خارج از کار با او رفاقت چندین ساله داشتم پوراحمد بود آن هم به دلیل این که بسیار آدم سلامتی بود و قلب رئوفی داشت. بسیار محترم بود و با احترام با آدم ها رفتار می کرد.

به گزارش ایرنا، فیلم سینمایی پرونده باز است به کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد و تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی محصول سال ۱۴۰۱ است. این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت و آخرین ساخته کیومرث پوراحمد پیش از مرگ او بود. پوراحمد حدود دو ماه پس از اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر، درگذشت.

داستان این فیلم برگرفته از پرونده‌ای جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ در ایران است. در این فیلم که فضای جنایی و ملتهب دارد، یک نوجوان ۱۵ ساله مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه است.

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، رها فریدونی، اعظم عرفانی، سام قریبیان، مه لقا باقری و جواد طوسی در این اثر بازی کرده اند.

آخرین ساخته زنده یاد کیومرث پوراحمد از روز چهارشنبه ۱۴ تیر در سینماهای سراسر کشور اکران شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha