تحقیق و تفحص‌های کلید زده شده در مجلس یازدهم به کجا رسید؟

تهران - ایرنا - نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز باید پاسخ این سؤال را به مردم بدهیم که ده‌ها تحقیق و تفحص کلید زده شده در مجلس یازدهم به کجا رسیده و چه نتایجی داشته است؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس در نطق خود در صحن علنی امروز یکشنبه ۱۵ مرداد با اشاره به رأی قاطع ۷۳ درصدی نمایندگان در مورد تصویب لایحه منطقه آزاد سرخس گفت: امروز آرزوی ۲۶ ساله مردم سرخس محقق شد. منطقه ویژه اقتصادی سرخس در دهه ۷۰ شکل گرفت و پس از کش و قوس های فراوان امروز آرزوی مردم به واقعیت پیوست. قطعا منطقه آزاد سرخس به توسعه شهرستان سرخس و خرسان رضوی و و خراسان بزرگ کمک بزرگی خواهد کرد.

وی قرآن کریم را عظیم ترین سرمایه و متقن ترین سند حقانیت شریعت مقدس اسلام دانست و افزود: کتابی که با نزول آن راه صعود بشربه کمال انسانی اش هموار و چراغی فروزان برای هدایت، روشن شد؛ تکرار هتک حرمت به این کتاب آسمانی اقدامی مردود است و مردم ایران نیز همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی تابند وآن را به شدت محکوم می کنند. از دستگاه دیپلماسی انتظار می رود با توجه به نقش اساسی و بنیادین جمهوری اسلامی ایران با رویکردی هوشمندانه ضمن ایجاد همبستگی و انسجام در جهان اسلام وجلوگیری از تشدید چنین اعمال شنیعی اقدامات قاطع تری انجام دهد.

وی تأکید کرد: دنیا بداند مردم ایران مردمی دین‌مدار و وفادار به ارزش های دینی و اسلامی هستند، حضور سراسر شور آحاد مردم در عزاداری های دهه اول محرم و جشن های مردمی غدیر نشان داد بن مایه مردم ایران بر پایه دین و اعتقادات مذهبی نهادینه شده است.

به گفته قاضی زاده هاشمی بحران آب و خشکسالی فراگیری که کشورمان را فرا گرفته است نه تنها تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت را با مشکلات جدی روبه رو کرده است که در آینده نه چندان دور اقتصاد، توزیع جمعیتی، سیاست و امنیت ایران را تحت الشعاع قرار خواهد داد. بخش قابل توجهی از بحران امروز حاصل حداقل ۲ دهه انباشت مشکلات مدیریتی، اتکا بیش از حد به کشورهای خارجی ازجمله افغانستان، عدم اصلاح حکمرانی آب، افزایش عرضه به جای مدیریت تقاضا و عدم اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی است.

نماینده مردم فریمان در مجلس بیان کرد: پروژه انتقال آب دریای عمان به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هر چند با تاخیر حداقل ۱۰ ساله ولی اردیبهشت امسال با حضور رییس جمهور عملیات لوله گذاری آن آغاز شد. دستگاه های اجرایی باید این موضوع را در نظر بگیرند که این ابر پروژه با انتخاب یک پیمانکار و یا مدیریت غیر اصولی به سرانجام نخواهد رسید و برای رسیدن به چشم انداز انتقال حداقل ۴ میلیارد مکعب در سال نیازمند مدیریتی به روز ونزدیک به استانداردهای جهانی هستیم به گونه ای که باید در این پروژه ملی ده ها گروه همزمان مشغول فعالیت باشند تا در اولین زمان ممکن، این پروژه به بهره برداری برسد. از سویی دیگر بحران ریزگردهای سیستان که آن هم ناشی ازخشکسالی است رفته رفته درحال تبدیل شدن به یک ابر بحران در استان های شرقی کشور است به گونه ای که این بحران اکنون در خراسان جنوبی و خراسان رضوی در شهرهای سرخس و خواف در حال رشد است که مقابله با آن نیز نیازمند نگاه میدانی و مدیریت جهادی مسئولین اجرایی و نه صرفا برگزاری جلسات مدیریتی و فاقد عملکرد عینی است.

وی در خصوص عملکرد مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از تلاش های نمایندگان در وضع قوانین خوب در حوزه تقنینی، گفت: در حوزه نظارتی انتقادات جدی بدان وارد است. بر اساس اصل ۷۶ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در حیطه انجام وظایف نظارتی خود حق تحقیق در تمام امور کشوررا دارد، امروز باید پاسخ این سؤال را به مردم بدهیم که ده‌ها تحقیق و تفحص کلید زده شده در مجلس یازدهم به کجا رسیده و چه نتایجی داشته است؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: نمایندگان در مدت باقی مانده از عمر مجلس یازدهم ضمن جمع بندی تحقیق و تفحص های در جریان، بحران هایی مانند بحران مدیریت منابع آب را در صدر اولویت های نظارتی خود قرار دهند چرا که کوتاهی ها در نظارت و همچنین کوتاهی دستگاه های مسئول در مواردی همچون بحران مدیریت منابع آب در آینده نزدیک جای هیچ گونه جبرانی نخواهد داشت و صدمات بزرگی را به کشورمان وارد خواهد کرد.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha