۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۴۲
کد خبر: 85190236
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کودتاچیان نیجر از گروه واگنر تقاضای کمک کردند + فیلم

تهران- ایرنا- بر اساس گزارش‌ها، رهبران کوتای نظامی در نیجر از گروه واگنر برای مقابله با مداخله احتمالی اکوواس (ECOWAS / اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) درخواست کمک کرده‌اند.

به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از یورو نیوز، با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده برای آزادی محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شده نیجر و مواجهه کودتاگران این کشور با مداخله نظامی احتمالی اکوواس، حکومت نظامی جدید این کشور از گروه واگنر تقاضای کمک کردند.

وسیم نصر روزنامه‌نگار و پژوهشگر ارشد مرکز سوفان (یک سازمان مستقل برای تحقیق در مورد مسائل امنیتی جهانی) به آسوشیتدپرس گفت که این درخواست در جریان دیدار رهبران کودتای نظامی در نیجر از کشور همسایه مالی مطرح شده است.

نصر گفت: سه منبع مالی و یک دیپلمات فرانسوی این دیدار را تائید کردند که اولین بار توسط شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گزارش شد.

وی با اشاره به اینکه کودتاگران در نیجر به جنگجویان واگنر نیاز دارند زیرا تضمین آنها برای حفظ قدرت خواهند شد، افزود: گمان می‌رود این گروه در حال بررسی این درخواست است.

یک مقام نظامی غربی که خواست نامش فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفت که آنها نیز گزارش‌هایی شنیده‌اند مبنی بر اینکه حکومت نظامی جدید نیجر از واگنر کمک خواسته است.

اکوواس روز یکشنبه را به عنوان ضرب‌الأجلی تعیین کرده است که کودتاگران نیجر تا آن تاریخ برای آزادی و بازگرداندن بازوم رئیس جمهور منتخب این کشور به قدرت مهلت دارند.

پس از آن که تیمی که روز پنجشنبه از سوی اکوواس برای میانجیگری به نیجر اعزام شده بود، اجازه ملاقات با ژنرال عبدالرحمن چیانی رئیس شورای انتقالی این کشور را نیافت، وزرای دفاع کشورهای عضو اکوواس روز جمعه طرح مداخله احتمالی در نیجر را نهایی کردند و از نظامیان خواستند منابع مورد نیاز این اقدام را آماده کنند.

کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه نیز روز شنبه با اشاره به اینکه تهدید به مداخله از سوی اکوواس معتبر است، افزود: هنوز زمان کمی برای کودتاچیان باقی مانده است تا قدرت را پس دهند و به خواسته‌های یکپارچه کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی گوش کنند.

به گزارش ایرنا، نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال «عبدالرحمن چیانی» را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

«محمد بازوم» در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور نیجر انتخاب شد و یکی از مهمترین هم پیمان‌های فرانسه و غرب در منطقه ساحل آفریقا بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha