۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۵۴
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85190134
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان: ازدواج دیر هنگام از عوامل ناباروری است

اصفهان - ایرنا - رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان گفت: ازدواج دیر هنگام یکی از مهمترین عوامل ناباروری زوجین است و باید در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری به مردم بویژه جوانان انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین نصر اصفهانی روز شنبه در جمع خبرنگاران در محل جهاد دانشگاهی واحد اصفهان افزود: بسیاری از مردم در این زمینه اطلاعات کافی ندارند برای مثال نمی دانند که شانس یک زن ۴۰ ساله برای بارداری در هر دوره ماهانه، پنج درصد است و برخی رسانه ها بویژه رادیو و تلویزیون نتوانسته اند به خوبی رسالت آموزش و اطلاع رسانی درباره آن را انجام دهند.

وی اظهار داشت: هدف اصلی ما از اطلاع رسانی این است که جوانان را به ازدواج و فرزندآوری به روش طبیعی و در زمان مناسب تشویق کنیم.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان با اشاره به اینکه باروری با سن زنان ارتباط مستقیم دارد، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا نیز بطور قطع بر ناباروری تاثیر می گذارد.

وی تصریح کرد: بیشتر زوجینی که این روزها به مراکز درمان ناباروری مراجعه می کنند، زوج های نازا نیستند بلکه افرادی هستند که یک فرزند دارند و می خواهند فرزند دوم داشته باشند.

نصر اصفهانی با بیان اینکه سلامت باروری یک زوج و فرزندشان از زمان قبل از بارداری آغاز می شود، افزود: برای مثال، مادری که سیگار استعمال می کند تا ۳۵ درصد شانس تولید اسپرم در فرزند پسر او در آینده کاهش می یابد و استعمال قلیان نیز عوارضی در این زمینه به همراه دارد.

وی با اشاره به روش های مختلفی که برای درمان ناباروری زوجین در کشور استفاده می شود، تاکید کرد: امروزه با روش های علمی می توانیم تخمک، اسپرم و جنین را فریز کنیم و تاکنون هزاران زوج را با استفاده از این قبیل روش ها، درمان کرده ایم.

این پژوهشگر با بیان اینکه در پژوهشگاه رویان به روش های جدیدی در زمینه باروری مانند انتخاب اسپرم دست یافتیم که برخی از آنها نخستین بار در دنیا بوده است، افزود: براساس علم سنجی جدیدی که در دنیا انجام شده، پژوهشگاه رویان، رتبه پنجم تا دهم جهانی را در زمینه پژوهش های مربوط به ناباروری مردان دارد و کارهای علمی انجام شده در اصفهان نیز در کسب این جایگاه، نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت باروری در دنیا با توجه به تغییر سبک زندگی و گسترش انواع آلودگی ها در حال کاهش است، ادامه داد: تحقیقات زیادی در دنیا در حال انجام است که ایران نیز از کشورهای معتبر و شناخته شده در این زمینه است.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان خاطرنشان کرد: افراد زیادی از خارج کشور برای درمان ناباروری از جمله ایرانی های مقیم امریکا و اروپا و شهروندان کشورهای همسایه بویژه عراق، پاکستان و افغانستان به اصفهان می آیند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره تحقیقات شبیه سازی، توضیح داد: هدف ما تولید و شبیه سازی یوز ایرانی بود اما هر کسی به ما مراجعه کرد گفت که به شما پول می دهیم و شما به ما یوز تحویل دهید در حالیکه این یک طرح تحقیقاتی است نه اینکه بتوانم یوز تحویل دهم.

نصر اصفهانی تصریح کرد: در زمان حاضر زیرساخت های مالی تحقیقاتی ما بسیار محدود است و قابلیت انجام چنین پروژه هایی را نداریم.

وی گفت: یکی از موارد مورد علاقه ام این ایده است که شاید بتوان یوز ایرانی را با تخمک گربه سانان تولید کرد اما یک طرح تحقیقاتی با سرانجام نامشخص است و شاید در اولویت های فعلی دولت نباشد.

این پژوهشگر رویان اضافه کرد: اجرای چنین طرح های تحقیقاتی بسیار هزینه بر است و با توجه به محدودیت های بودجه ای موجود، امکان آن برای ما وجود ندارد.

وی گفت: ما موفق به تولید قوچ قمیشلو با تخمک گوسفند و در رحم گوسفند شدیم و آن را به باغ وحش صُفه اصفهان هدیه دادیم، این حیوان زایش کرده و نمادی برای روشی است که در آن با شبیه سازی بین گونه ای، می توانیم حیوانات در حال انقراض را نجات دهیم.

رئیس شورای هماهنگی واحدهای سازمان جهاد دانشگاهی اصفهان همچنین با اشاره به قدمت جهاد دانشگاهی واحدهای اصفهان و صنعتی اصفهان، گفت: پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان یکی از زیرمجموعه های جهاد دانشگاهی است که توسط زنده یاد "کاظم آشتیانی" پایه گذاری شده است و در زمینه هایی مانند شبیه سازی، سلول های بنیادی، ناباروری و بانک خون بند ناف فعالیت می کند.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر بیشتر اهداف تحقیقات و برنامه های این پژوهشکده با محور سلامت باروری بوده و امید است با اطلاع رسانی درست درباره این موضوع به ارتقای سلامت باروری در سطح جامعه کمک شود.

۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی است؛ شعار چهل و سومین سالگرد تشکیل این نهاد «جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان» است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha