۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبر: 85189296
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حجم ذخیره آب سدهای مشهد به ۱۰ درصد رسید

۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبر: 85189296
حجم ذخیره آب سدهای مشهد به ۱۰ درصد رسید

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: حجم ذخیره آب سدهای مشهد شامل سدهای ارداک، طرق، دوستی و کارده به حدود ۱۰ درصد رسیده که این کاهش کم سابقه است.

علیرضا طاهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۳ درصد بود.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در سال ۲۰۰ متر مکعب است اما با توجه به کاهش بارندگی در مشهد، وضعیت این کلانشهر طی سال آبی جاری نگران کننده‌تر از استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی در مشهد در سال آبی جاری (از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۱ تا کنون) ۷۰ میلی‌متر است که نسبت به سال آبی گذشته ۵۸ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۶۷ درصد کاهش دارد.

طاهری افزود: کسری سالیانه مخازن آبی در استان ۱۰۷ میلیون متر مکعب است، در شرایط تنش آبی سختی قرار داریم و علاوه بر اجرای پروژه های مختلف کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت، شهروندان نیز باید مدیریت مصرف را جدی تر از گذشته رعایت کنند تا از شرایط تنشی با کمترین مشکل عبور کنیم.

به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

نیاز آبی مشهد در شرایط اوج مصرف ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه است و اکنون چهار هزار و ۱۵۰ لیتر در ثانیه کسری تولید و استحصال آب وجود دارد.

منابع آبی مشهد شامل دریاچه‌های پشت چهار سد "طرق، اَرداک، دوستی و کاردِه"، چندین حلقه چاه و ۲ رشته قنات است که سد دوستی از مهم‌ترین آنهاست.

هم اینک کمتر از ۱۲۶ میلیون متر مکعب از حجم مخزن یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعبی سد دوستی آب دارد.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha