۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱:۲۳
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85189154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرانسه: هنوز برای  اقدام نظامی در نیجر تصمیم نگرفتیم

تهران-ایرنا-سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه جمعه شب در گفت وگو با یکی از رسانه‌های منطقه گفت: هنوز به مرحله دخالت نظامی در نیجر نرسیده‌ایم و باید برای دوری از این اقدام از گزینه فشار استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، «آن کلر لژاندر» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به شبکه الجزیره قطر گفت: ما تنها دولت محمد بازوم رئیس جمهوری نیجر را به رسمیت می‌شناسیم.

وی افزود: موضع ما نزدیک به موضع کشورهای اکواس (گروه اقتصادی غرب آفریقا) است و تلاش می‌کنیم تا شرایط قانون اساسی در نیجر بار دیگر حکمفرما شود.

لژاندر خاطرنشان کرد: هدف ما دوری گزیدن از فرضیه اقدام نظامی بوده و تحریم‌های اکواس [علیه نیجر] قوی است. تمایل این گروه و اتحادیه آفریقا دور کردن کودتاها در این منطقه است.

وی در عین حال گفت که تنها اوضاع نیجر را پیگیری نمی‌کنیم، بلکه نفوذ قوی در منطقه داریم.

پیش از سخنان سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن می‌کرد که پاریس خود را برای اقدام نظامی در نیجر آماده می‌کند.

در همین راستا، «عبدالرحمن بن شریط» تحلیلگر الجزایری در این باره گفت که فرانسه به سوی اقدام نظامی در نیجر پیش می‌رود.

وی افزود که فرانسه روش دیگری جز اقدام نظامی معمول و متداول آن علیه کشورهای آفریقایی، روش دیگری ندارد و این مسأله موجب می شود که به زودی آن را اجرا کند.

بن شریط گفت: تمام گروه‌ها در قاره آفریقا از سیاست فرانسه خسته شدند، سیاست‌هایی که مبتنی بر خشونت در منطقه ساحل و به کار گماشتن رهبرانی است که به ضرر ملت‌های آفریقا و به سود منافع پاریس کار می‌کنند.

این گفته بن شریط درحالی مطرح می شود که شورای نظامی نیجر پنجشنبه هشدار داد که به هرگونه حمله به این کشور از سوی کشورهای اکواس (گروه اقتصادی غرب آفریقا) پاسخ خواهد داد.

در همین راستا، وزارت امورخارجه الجزایر نیز روز جمعه بر ضرورت به کار گرفتن تمام راه‌های دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز در نیجر و دوری گزیدن از گزینه توسل به زور تأکید کرد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نهاد ریاست جمهوری نیجر نیز اعلام کرد: گارد ریاست جمهوری صبح امروز اقدامی علیه جمهوریت کشور انجام داد و ارتش آماده حمله به گارد ریاست جمهوری در صورت صرف نظر نکردن آن از بازداشت رئیس جمهور است. محمد بازوم رئیس جمهور و خانواده اش که تحت بازداشت عناصر گارد ریاست جمهوری هستند، در سلامت به سرمی برند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری محمد بازوم رئیس جمهور از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha