۱۲ مرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۵۸
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85188560
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق ترکیه و مصر برای همکاری صنعتی مشترک و فراگیر

۱۲ مرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۵۸
کد خبر: 85188560
توافق ترکیه و مصر برای همکاری صنعتی مشترک و فراگیر

تهران- ایرنا- وزرای صنعت و تجارت ترکیه و مصر برای همکاری مشترک و فراگیر صنعتی با همدیگر به توافق رسیدند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، احمد سمیر صالح وزیر صنعت و تجارت مصر در جریان سفر به آنکارا و دیدار با محمد فاتح کاسیر وزیر صنعت و فناوری ترکیه از آغاز فصل نوین در همکاری دو کشور مصر و ترکیه و فراهم شدن مقدمات یک توافقنامه همکاری همه جانبه در بخش صنعت خبر داد.

وزیر صنعت و فناوری ترکیه در دیدار با همتای مصری خود بر توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های صنعت، فناوری نوین، تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری و کارآفرینی تاکید کرد.

محمد فاتح کاسیر با اشاره به اینکه در دوره اخیر تحولات مثبتی در راستای توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری متقابل ترکیه و مصر رخ داده است، گفت: داشتن فرصت‌های مکمل برای دو کشور مهم است.

وی بیان کرد: دو کشور در زنجیره ارزش سرمایه گذاری صنعتی، می توانند برنامه ریزی مشترکی انجام داده و از این طریق منافع مشترک در زمینه امنیت عرضه کالا، توانمندی صادراتی متقابل ایجاد کنند.

احمد سمیر صالح وزیر صنعت و تجارت مصر نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از بهبود روابط متقابل دولت آنکارا و قاهره پس از دک دهه گفت: دو طرف در راستای توسعه همکاری متقال تلاش خواهند کرد و مصر تسهیلات لازم را برای غلبه بر مشکلات سرمایه گذاران ترکیه‌ای فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، قاهره و آنکارا پس از حدود ۱۲ سال قطع رابطه تلاش می کنند که با رفع اختلافات و نزدیک کردن دیدگاهها از این مرحله گذر کرده و رابطه خود را عادی سازی کنند.

دولت ترکیه در ادامه سیاست عادی سازی گام به گام روابط خود با کشورهای عربی، "صالح مولتو شن" را به عنوان سفیر جدید در مصر تعیین کرد و دولت مصر نیز در اقدامی متقابل "عمر الحمامی" را به عنوان سفیر جدید مصر در آنکارا تعیین کرد.

حدود ۲ ماه پیش «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک به سطح عادی و تبادل سفیر توافق کردند.

اواخر زمستان سال گذشته «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه سابق ترکیه به مصر سفر کرد و در دیدار با «سامح الشکری» همتای مصری خود بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد.

گام عملی عادی سازی روابط آنکارا و قاهره ۲ ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با سفر «سامح الشکری»، وزیر خارجه مصر به آنکارا برداشته شد و وزرای خارجه دو طرف توافق کردند که گام‌های ملموسی برای بهبود روابط دوجانبه بردارند.

روابط ترکیه و مصر پس از اعتراضات موسوم به بیداری اسلامی در برخی کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱ و اختلاف‌برانگیز شدن موضوع حمایت آنکارا از اخوان المسلمین، سبب اختلافات شدید ترکیه و مصر شده و در نهایت روابط رسمی دو کشور قطع شد.

آنکارا پس از حدود یک دهه تنش با برخی کشورهای عربی از جمله مصر، عربستان، امارات متحده عربی و نیز حمایت از جنگ بین المللی و تروریست‌ها در سوریه و اشغال مناطق شمالی این کشور، از سال گذشته در صدد ترمیم روابط خود با این کشورها برآمده است.

روابط ترکیه پیش از این با امارات متحده عربی و عربستان سعودی به شکل عادی درآمده ولی مناسبات این کشور با مصر و به خصوص با سوریه به علت پیچیدگی مسائل فی مابین و به رغم برگزاری نشست‌های متعدد، هنوز عادی سازی نشده و روند کندی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha