همچنان راه ارتباطی ۴۲ روستای کاجو قطع/ ساخت پل حلال مشکلات

چابهار- ایرنا- بارندگی و طغیان ۹ مرتبه رودخانه کاجو علاوه‌بر بستن مسیر قصرقند - تلنگ - کاجو راه ارتباطی ۴۲ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت، بگ و هزاره‌ای تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده و مردم برای تردد از لودر استفاده می‌کنند و تنها راه، تکمیل پل بر روی رودخانه است.

به گزارش ایرنا؛ مردم ۲۶ روستای کاجو قصرقند بیش از ۳۷ سال در انتظار تکمیل و آسفالت حدود ۲۰ کیلومتر راه خاکی هستند و تاکنون فقط در گردنه وحشتناک روستای جنگل ۱۸ نفر در اثر واژگونی خودرو فوت و ۹۳ نفر زخمی شده‌اند.

برای برون رفت از مشکلات بایستی در بازگشایی و ساخت راه دسترسی و آسفالت راه روستاهای بالا دست کاجو (بخش مرکزی) با جمعیتی بیش از هفت هزار نفر تسریع و همچنین ساخت پل بر روی رودخانه کاجو در محدوده روستای حمیری، روستای جنگل و چندین جای دیگر مسیر رودخانه کاجو تا روستای میرچ و پتهک و ادامه آن تا روستای گو و متسنگ ساخته شود.

بارندگی‌های فصلی جنوب سیستان و بلوچستان در این فصل مونسون قبل از تیرآغاز و در یک ماه اخیر به اوج رسیده و با هر بارندگی تلفن این روستاها نیز قطع و دسترسی به روستاییان سخت می‌شود به همین سبب ضروریست برای تکمیل پروژه راه و زیرساخت‌های تلفن و اینترنت و امکانات بهداشتی ودرمانی آن چاره اندیشی اساسی شود.

روستاهای محدوده رودخانه کاجو از نزدیکی سد زیردان تا هزارهای، حمیری، عزیزآباد، منطقه کوشاتها، شادیگور، جنگل و تا دهیرک و پتهک راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه می‌گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می‌شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان‌پذیر است.

در زمان بارندگی تا یک ماه راه بسته می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و با اشاره به اینکه نیاز است مسوولان هر چه سریعتر محور قصرقند به کاجو را آسفالت و مشکلات مردم را مرتفع کنند، خاطرنشان کرد: ساخت این جاده از قصرقند تا آخرین روستای کاجو به همراه ساخت پل ها و آسفالت کامل بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سایر راهها و آسفالت آنها نیز به همین میزان اعتبار نیاز دارند.

محمدکریم عزیزی گفت: در زمان بارندگی ها بیماران و زنان باردار منطقه قصرقند و کاجو و دهستان حمیری با لودر و کامیون جابجا می شوند و این وضعیت همچنان به دلیل کمبود اعتبار در ساخت پل و ابنیه فنی و آسفالت راهها و استانداردسازی راه حوزه قصرقند ادامه دارد.

وی ادامه داد: ساخت مدرسه شبانه روزی در منطقه کاجو از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می کند و سبب می شود تربیت نیروی انسانی مجرب منجر و توسعه و آبادانی منطقه محروم قصرقند و منطقه کوهستانی کاجو و آهوران می شود.

همچنان راه ارتباطی ۴۲ روستای کاجو قطع/ ساخت پل حلال مشکلات

وی گفت: همیشه شدت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب در بالادست رودخانه فصلی کاجو موجب طغیان چندین باره این رودخانه می شود و دسترسی به روستاها را فقط با ماشین آلات سنگین و یا خودورهای کمک دار و یا امدادرسانی هوایی امکانپذیر می کند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور افزود: این شهرستان ۶۸ هزار نفر جمعیت دارد و اکثر روستاهای آن در محدوده کاجو راه در مسیر رودخانه است و در پایین دست چندوکان و محدوده حمیری مردم در زمان بارندگی به دلیل نبود پل بر روی رودخانه کاجو در پشت سیل می مانند.

وی اظهارکرد: در مجموع ۴۲ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر در بخش‌های ساربوک و مرکزی محدوده حاشیه رودخانه کاجو در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار می گیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد.

عزیزی ادامه داد: همچنین راه ارتباطی ۱۰ روستای بخش ساربوک از دپ تا عزیزآباد و ۲۶ روستا از شادیگور تا پتهک و گو متسنگ حوزه کاجو تا فروکش کردن آب همچنان بسته می شود.

وی تصریح کرد: روستاهای محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه می‌گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می‌شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان‌پذیر است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور گفت: متاسفانه بیمارستان قصرقند ۲ بار زمین واگذار شده است ولی متاسفانه اقدامات ساخت بیمارستان عملی نمی شود.

در مجموع ۴۲ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر در بخش‌های ساربوک و مرکزی محدوده حاشیه رودخانه کاجو در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار می گیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد

وی بیان کرد: در چهار ماه گذشته پیمانکار برای ساخت بیمارستان تجهیز کارگاه و بعد از مدت کوتاهی با تمام تجهیزات شهرستان را ترک کرده است و مردم همچنان بدون بیمارستان هستند.

عزیزی بر ارتقای درمانگاه دمبیگان شهر قصرقند به درمان بستر تاکید و در تا قبل از ساخت بیمارستان قصرقند مورد استفاده قرار گیرد.

وی از کندی کار ساخت پل حمیری در بخش ساربوک انتقاد کرد و افزود: چرا مسائل و مشکلات قصرقند پیگیری نمی شود ما بعنوان نماینده مردم از نامه نگاری و مکاتبه و پیگیری حضوری و تلفنی با مسوولان محلی، استانی و کشوری خسته شدیم ولی مشکلات همچنان سرجای خودش است.

رئیس شورای اسلامی قصرقند از عدم استقرار ادارات مستقل در این شهرستان انتقاد کرد و افزود: معنی شهرستان شدن قصرقند چیست که همچنان مردم برای انجام کوچکترین کاری باید به شهرستان نیکشهر بروند و روزانه ۱۲۰ کیلومتر راه رفت و برگشت را بپیمایند و هزینه های زیادی متحمل شوند.

وی بر تخصیص اعتبار برای آبرسانی حداقل ۵۰ روستا با جمعیت بالا، اجرای طرح هادی در ۷۵ روستا، ساخت زمین چمن مصنوعی در ۴۵ روستا و آسفالت حداقل ۲۰۰ کیلومتر راه خاکی و رودخانه و مالرو و شنی حوزه شهرستان قصرقند تاکید کرد.

عزیزی ادامه داد: ۱۰ سال است که مردم بخش تلنگ با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر برای رسیدن به مرکز شهرستان یعنی قصرقند باید ۳۰۰ کیلومتر راه را پیموده و از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر عبور کنند این در حالیست که راه تلنگ به قصرقند همچنان نیمه تمام بدلیل نبود اعتبار رها شده است.

همچنان راه ارتباطی ۴۲ روستای کاجو قطع/ ساخت پل حلال مشکلات

۹۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه کاجو و ساخت پل ها نیاز است

سرپرست فرمانداری قصرقندبا اشاره به اینکه این شهرستان از نظر شاخص آسفالت راهها در حد خیلی پایین است و بیشتر راهها خاکی و فاقد پل است، گفت: بارندگی و طغیان رودخانه همیشه راه مردم ساکن در دو طرف رودخانه کاجو را مسدود می کند و تنها راه ساخت چندین دستگاه پل از قصرقند تا آخرین نقطه کاجو و بازگشایی و آسفالت راه به همراه ساخت ابنیه فنی و پل در محدوده حمیری و حاشیه سد زیردان است.

احمدرضا هاشمزهی با بیان اینکه چنانچه ۹۰۰ میلیارد تومان بصورت ویژه برای حوزه راههای قصرقند تخصیص پیدا کنند در کمتر از یکسال بسیاری از مشکلات مرتفع و شاهد آسفالت راهها و ساخت پل خواهیم بود و این رضایتمندی مردم را بدنبال خواهد داشت، افزود: باران در روزهای گذشته علاوه‌بر بستن مسیر قصرقند - تلنگ - کاجو راه ارتباطی ۴۲ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت و بگ و هزاره‌ای تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده است.

وی گفت: بر اثر فعالیت سامانه مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان و طغیان ۹ بار رودخانه کاجو راه ارتباطی مردم در روستاهای حوزه کاجو با جمعیت بیش از ۶ هزار نفر برای چندمین بار بسته شده و فقط امدادهوایی امکانپذیر است.

سرپرست فرمانداری قصرقند بیان کرد: این راه‌های روستایی که از هفته‌های قبل مسدود شده بود به علت تداوم فعالیت سامانه مونسون و سیلاب‌های پی‌درپی رودخانه کاجو همچنان بسته مانده است.

وی گفت: تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان تردد در این محور و سایر روستاهای حوزه بخش ساربوک و پایین دست منطقه چندوکان و کاجو وجود ندارد.

هاشمزهی تاکید کرد: از مردم حاشیه نشین رودخانه کاجو درخواست می‌شود از تردد در بستر این رودخانه جدا خودداری کنند.

بر اثر فعالیت سامانه مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان و طغیان ۹ بار رودخانه کاجو راه ارتباطی مردم در روستاهای حوزه کاجو با جمعیت بیش از ۶ هزار نفر برای چندمین بار بسته شده و فقط امدادهوایی امکانپذیر استوی تصریح کرد: با هر بارندگی و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی ۴۲روستای این شهرستان در محدوده رودخانه کاجو و بخش ساربوک و پایین دست روستاهای چندوکان و محدوده بالادست سد زیردان و بخش مرکزی قصرقند به دلیل طغیان رودخانه کاجو و رودخانه‌های فصلی حوزه شهرستان و جاری شدن سیلاب بسته می‌شود و حدود ۲۰ هزار نفر همیشه گرفتار در پشت سیلاب هستند.

سرپرست فرمانداری قصرقند گفت: در یک ماه اخیر شاهد بارش باران‌های مونسونی در نقاط مختلف قصرقند بویژه در حوزه بالادست منطقه کاجو و شهر قصرقند بودیم و چندین بار رودخانه کاجو سیلابی شده است.

وی با بیان اینکه حجم آب فراوانی در رودخانه کاجو در حال طغیان است و سیل بند شهر قصرقند نیز فرسوده و نیازمند مرمت و بازسازی است، افزود: توصیه می‌شود اهالی پایین دست رودخانه‌ها جوانب احتیاط را رعایت و از تردد شبانه روی پل‌های قصرقند خودداری کنند چرا که هر گونه کنجکاوی شبانه و گذر از بستر رودخانه تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

هاشمزهی با بیان اینکه ارتباط مخابراتی و برق برخی مناطق روستایی نیز قطع شده است، افزود: بارندگی اخیر موجب وارد شدن خسارت به بخش‌های زیربنایی این شهرستان و زمین‌های کشاورزی حاشیه رودخانه نیز شده است.

بیشتر بخوانید:

مونسون؛ از تخریب ۹۰۰ نخل بارور تا خسارت به تأسیسات زیرساختی بلوچستان

توفان و سیلاب در سیستان و بلوچستان ۵۷۸ میلیارد تومان خسارت وارد کرد

خسارت بارندگی به نخلستان های شهرستان فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان

وی اظهارداشت: پس از پایان بارندگی و با فروکش کردن سیلاب گروه‌های ارزیاب در منطقه برای برآورد خسارات اعزام خواهند شد.

سرپرست فرمانداری قصرقند گفت: براساس پیش بینی‌های هواشناسی بارش‌ها برای روزهای آینده نیز در منطقه قصرقند و ارتفاعات شمالی این منطقه افزایش خواهد یافت و احتمال سیل و طغیان مجدد وجود دارد.

طغیان رودخانه ها و جابجایی بیماران با لودر در قصرقند

وی افزود: هنگام بسته شدن راه‌های روستایی بر اثر طغیان رودخانه‌ها، تا زمانی که سیلاب فروکش کند اهالی این مناطق توسط ماشین‌آلات سنگین راهداری همچون لودرها از رودخانه و مسیل عبور می‌کنند.

هاشمزهی عنوان کرد: تعلل و تاخیر زیاد در ساخت پل حمیری بر روی رودخانه کاجو سبب شده تا مشکلات و گرفتاری مردم بیشتر شود که نیاز است هر چه سریعتر این پروژه راهسازی تکمیل و همچنین راه قصرقند به کاجو با پل و ابنیه فنی آسفالت شود.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۴ مطالعات احداث پل از روستای حمیری به محور اصلی نیک شهر- قصرقند انجام و در یک سال اخیر عملیات اجرایی آغاز شده خاطر نشان کرد: احداث پل حمیری یکی از ضرورت‌های شهرستان قصرقند به شمار می آید چرا که با هر آورد آب خسارت های زیادی به مردم وارد و راه بسته می شود.

سرپرست فرمانداری قصرقند بیان کرد: در حال حاضر تمام زمین های زراعی و خانه های مسکونی که در مسیر و حاشیه رودخانه کاجو قرار دارند و همچنین در شهر نیز واحدهای مسکونی دچار آبگرفتگی شده است.

وی ضمن تاکید بر آمادگی تمامی دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: مردم تا کاهش میزان بارش‌ها از ترددهای غیرضروری در محورهای درون و برون ‌شهری بویژه مسیل ها خودداری کنند.

همچنان راه ارتباطی ۴۲ روستای کاجو قطع/ ساخت پل حلال مشکلات

خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی مونسون به بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های اخیر بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی این استان خسارت وارد کرد.

محمد کرمی اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر در جنوب استان کم آبی این مناطق را کاهش داد اما به برخی از زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف خسارت وارد کرد.

وی افزود: بیشترین خسارت در حوزه تاسیسات برق، راه‌های ارتباطی، سیل بندها و کشاورزی بوده که برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به این زیر ساخت‌ها خسارت وارد شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند در برابر بحران‌ها آمادگی کامل داشته باشند تا خسارت ها به حداقل برسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha