راه طی شده؛ دستاوردهای ۲ ساله دولت سیزدهم در مازندران

ساری- ایرنا- حدود ۲ سال از عمر دولت سیزدهم گذشت و در این وادی ارزیابی اعداد و ارقام اقدامات و ریل‌گذاری‌های در حوزه‌های مختلف ورزشی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و صنعتی در ماه‌های اخیر از موفقیت‌های مسوولان در دیار علوی مازندران برای تحقق اهداف ترسیم شده حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ حکم ریاست جمهوری آیت الله رئیسی در حسینیه امام خمینی (ره) از سوی رهبر معظم انقلاب تنفیذ شد، به بهانه دومین سالگرد تنفیذ این حکم، تحلیل دستاوردهای ۲ سالانه دولت در مازندران خالی از لطف نبوده و در این مدت جهش های چشمگیری در شاخص های توسعه ای استان ایجاد شده است.

با این حال دولت سیزدهم در شرایطی سکان مدیریت اجرایی کشور را به عهده گرفت که به علت برخی بی تدبیرها و رویکردهای نادرست در حوزه اجرا و سیاستگذاری های دولت قبل، مردم با تنگناهای مختلفی در بخش های اقتصادی، رفاهی و... مواجه بودند، با آمدن دولت رئیسی که وجه همت خود را خدمت بدون منت به ملت قرار داده بود، بارقه های امید در دل و جان مردم زنده شد و دولتمردان نیز با پشتوانه همین مردم حرکت جهادی برای سازندگی و رشد و پیشرفت کشور را در کانون برنامه ها و رویکردهای خود قرار دادند.

در این وادی واکاوی برنامه های مقام عالی دولت در مازندران می تواند واضح تر مسیر ترسیم شده برای بیان دستاوردها تصویر سازی کند و پنجشنبه بیستم آبان ۱۴۰۰ بود که سیدمحمود حسینی‌پور با حضور وزیر کشور در ساری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی و بیست و چهارمین استاندار در مازندران معرفی شد و در آن روز بعد از دریافت حکم هیچ‌گاه حاضرین در سالن غدیر سپاه ۲۵ کربلا مازندران صحبت‌های قاطع و بدون لکنت وی برای برخورد با باندبازی و ایجاد آبادانی و رفاه در استان با وفاق و همدلی را از خاطر نمی‌برند.

وی نخستین سخنرانی خود به عنوان استاندار را با بیان برخی چالش‌های مهم اجتماعی و مدیریتی مازندران آغاز کرد که مورد استقبال حاضران و رسانه‌ها نیز قرار گرفت و از حلقه محدود مدیریتی در مازندران با اصطلاح تحریم‌های مدیریتی نام برد و برای مخالفت با پارتی‌بازی در استان خود را استاندارِ جوانان بدون پارتی نامید.

حسینی ‌پور در روز معارفه‌اش تاکید کرد که برای استاندار شدن ذره‌ای پیگیری نکرد و تا چند روز پیش اصلا در جریان نبود که قرار است استاندار شود. به همین دلیل به هیچ جریان سیاسی بدهکار نیست و فقط خود را به مردم مازندران بدهکار می‌داند. با مدیران استان اتمام حجت کرد و گفت که اگر میلی به کار کردن ندارند و با سیاست‌های اجرایی دولت همراه نیستند امکان همراهی برای آن‌ها وجود ندارد. اما معیارش برای انتصاب مدیران خط فکری سیاسی نیست.

حدود ۷۳۰ روز مدیریت بر مازندران و وعده فراهم شدن زیرساخت‌ها به نفع مردم در دولت سیزدهم گذشت و تحلیل و بررسی شاخص‌های عملکردی در حوزه‌های مختلف می‌تواند میزان تاثیرگذاری سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در جریان توسعه و آبادانی استان زرخیر مازندران که به دلیل تشکیل اولین حکومت شیعه در ایران به دیار علویان مشهور است را بیشتر نمایان سازد.

راه طی شده؛ دستاوردهای ۲ ساله دولت سیزدهم در مازندران

استانی که با وجود ظرفیت های متعدد در بخش های مختلف به باور صاحبنظران متاسفانه تا قبل از دولت سیزدهم به لحاظ زیرساختی با مشکل جدی مواجه بوده تا اینکه با طلوع دولت مردمی سیزدهم و با اتخاذ راهبردهای اصولی، توجه اساسی به زیرساخت‌ها شده است.

در نگاهی گذرا به عملکرد حسینی ‌پور در استان مازندران، می توان دستاوردهایی همچون آغاز نهضت اتمام پروژه های نیمه تمام، ایستادگی در مقابل مفسدان در مسیر توسعه استان، ابتکار عمل در تشکیل ستاد عالی رشد اقتصادی استان، حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و تسهیل در اعطای مجوز به آنان، ریل گذاری برای توسعه صنعت گردشگری در استان و ورود نخستین کشتی مسافربری و اخذ مجوز خرید کشتی های کروز از وزیر صمت، ریل گذاری برای ایجاد تحول در بنادر استان و تلاش‌ها برای استقرار اسکله رو-رو در بندر امیرآباد، توسعه دیپلماسی خارجی و اقتصادی و دیدار با سفیران کشور خارجی، توافق با سرمایه گذار خارجی برای ورود به پروژه بزرگترین جاده ساحلی دنیا، آغاز روند اجرایی بزرگ‌ترین مولدسازی تاریخ مازندران در خصوص واگذاری پلاژهای دولتی به بخش خصوصی با اخذ دستور رییس جمهور و شناسایی چهار هزار واحد مسکونی غیرمجاز در استان و تشکیل کارگروهی برای تعیین تکلیف این ساخت و سازها را مشاهده کرد.

همچنین تشکیل نخستین قرارگاه دانش بنیان ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور، طراحی و اجرایی کردن مدل جدیدی از ارتباطات مردمی و سفرهای شهرستانی و ثبت رکورد بیشترین دیدارهای مردمی، آزادسازی سواحل، اخذ موافقت دولت برای تامین مالی آزادراه چالوس- رامسر، حرکت در مسیر فعال سازی اقتصاد روستا و اجرای طرح های مدنظر به صورت پایلوت در ۵۰۰ روستای استان، جذب بیشترین تسهیلات بانکی در کشور و فعال سازی بیش از ۱۹۰ واحدی تولیدی و صنعتی راکد در استان، شناسایی یک هزار فرصت سرمایه گذاری، اجرای نهضت فیبر نوری در مناطق شهری و روستایی و توجه ویژه به ورزشکاران و زیرساخت‌های ورزشی از جمله پایان دادن به خانه به دوشی نساجی و تجلیل از قهرمانان ورزشی از دستاوردهای نماینده عالی دولت در مازندران است.

راه طی شده؛ دستاوردهای ۲ ساله دولت سیزدهم در مازندران

از دیگر اقدامات حسینی پور در مازندران می توان به انعقاد تفاهم نامه های سرمایه گذاری با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) برای اجرای طرح های زیرساختی، استقرار بالگردهای امداد و نجات در استان، اعتماد به جوانان و بکارگیری آنان در پست های مدیریتی، حرکت در مسیر پایان دادن به معضل ترافیک محورهای مواصلاتی استان، فراهم کردن شرایطی برای پایان دادن به معضل پسماند در استان، میسر شدن خرید ۲ هواپیمای کارگو و تسریع در صادرات مرکبات، پیگیری‌ها برای اجرای طرح بیمه سلامت و تشکیل قرارگاه ویژه مبارزه با زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری و بسته شدن دست مفسدان در این حوزه اشاره کرد.

استاندار مازندران در ماه های گذشته توانست نسبت به پیگیری های مستمر مصوبات سفر رییس جمهور و نظارت بر روند اجرای این مصوبات، پیگیری مطالبات فعالان حوزه فرهنگ و هنر از جمله تلاش برای بهره برداری از تالار مرکزی ساری برای پاسخگویی به بخشی از مطالبات این جامعه، تحقق مطالبه رییس جمهور در مازندران با اجرای پایلوت طرح جامع اتصال عملکرد کارکنان به نظام پرداخت و اجرای طرح های محرومیت زدایی و صدها کار دیگر اقدام کند.

افزایش اعتبارات عمرانی مهم‌ترین گواه توجه و رویکرد مطلوب حسینی پور در یکسال اخیر در تکمیل زیرساخت‌های استان است که به اعتقاد مسوولان این تحول بنیادین با تخصیص یک هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان از محل سفر رییس جمهور به مازندران در تمامی طرح‌های عمرانی و در دست ساخت استان ملموس و عینیت دارد.

از سوی دیگر بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در ابتدای سال ۱۴۰۰ از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی این استان بیش از ۳۵۰ واحد غیر فعال و یا با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت داشتند که در یکسال گذشته با تخصیص اعتبار از محل رونق تولید و تعیین تکلیف بدهکاری‌های مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی اکنون ۱۹۰ واحد تولیدی، صنعتی و معدنی راکد احیا و راه اندازی شد و با راه اندازی این تعداد واحد صنعتی راکد زمینه اشتغال برای بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر در مازندران ایجاد شده است.

راه طی شده؛ دستاوردهای ۲ ساله دولت سیزدهم در مازندران

طی ماه های اخیر بیش از ۸۰۰ پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری حدود ۴۶ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی حدود هفت هزار نفر صادر شده است که رشد حدود ۷۰ درصدی در میزان سرمایه گذاری به نسبت مدت مشابه سال ۱۳۹۹ را نشان می دهد.

پایان فصل زمین و ویژه خواری و برچیده شدن رانت و باند بازی و توجه به توسعه اقتصادی و ریل گذاری برای رونق صادرات این استان اقداماتی است که مردم دیار علویان در میان مدت حلاوت آن را خواهند چشید.

صاحبنظران معتقدند در کنار تمامی دستاوردهای ماندگار استاندار مازندران در یکسال گذشته، مهم‌ترین نتیجه برنامه‌های حسینی پور در استان بازگشت اعتماد مردم و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی برای افزایش حفظ دستاوردهای نظام و اجرای طرح های اقتصادی و شوق ایجاد اشتغال پایدار با راه اندازی بنگاه های اقتصادی جدید بوده و مصداق این اعتماد بخشی صدور صدها مجوز سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان در یکسال گذشته است که در صورت تکمیل این طرح‌ها، اشتغالزایی برای ۳۰ هزار نفر در سه سال آینده دور از انتظار نخواهد بود.

از سوی دیگر عزم جدی استاندار مازندران برای رفع موانع و خداحافظی با ترافیک ۱۰ ساله محورهای مواصلاتی استان در دستور کار قرار گرفت و از اولین روز های آغازین مدیریت حسینی پور در مازندران، پرونده احداث سه محور مواصلاتی مهم روی میز کار وی قرار گرفت.

راه طی شده؛ دستاوردهای ۲ ساله دولت سیزدهم در مازندران

با تامین اعتبار و پیگیری های مستمر استاندار بزرگراه تهران – شمال، روند احداث این پروژه شتاب گرفته و عزم دولت در اتمام آن جدی است. همچنین با رایزنی های صورت گرفته از سوی استاندار مازندران، مقرر شد بانک ملی بزرگراه میاندورود - قائمشهر را از طریق فاینانس به صورت مشارکت و بازپرداخت از محل عوارض توسط مسافرین غیربومی این پروژه احداث کند، احداث این پروژه که برای حل مشکل تردد در این محور ساخته می شود با اعتباری بالغ بر ۱۰ الی ۱۲ هزار میلیارد تومان در دستور کار بانک ملی قرار دارد.

همچنین مطالعه طرح اتوبان ساحلی از گلوگاه تا رامسر انجام شده و در جلسه ویدئو کنفرانسی استاندار مازندران با شرکتی از کشور چین ظرفیت جغرافیایی مازندران به نمایش گذاشته شد.

همچنین پروژه محور رامسر –چالوس، پروژه در حال ساخت جاده کنارگذر شهری (رینگ شهری) ۶ شهر در غرب استان و چندین پروژه دیگر در راه های مواصلاتی در دولت سیزدهم جان دوباره گرفته است که با اتمام این پروژه ها با ترافیک موجود در محور های مواصلاتی مازندران برای همیشه خداحافظی می شود.

راه طی شده؛ دستاوردهای ۲ ساله دولت سیزدهم در مازندران

همچنین با انعقاد تفاهم نامه بین استانداری مازندران و قرارگاه سازندگی خاتم (ص) طرح فاضلاب در هفت شهر مازندران وارد فاز اجرایی شد. مردادماه سال با پیگیری های صورت گرفته از سوی حسینی پور تفاهم نامه مشترک برای اجرای طرح فاضلاب در هفت شهر مازندران بین استانداری مازندران، شرکت آب و فاضلاب مازندران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) منعقد شد.

مبلغ برآورد اولیه پروژه های ذکر شده در این تفاهم نامه ۷۳ هزار میلیارد ریال است. هدف از انعقاد این تفاهم نامه، استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در ایجاد و توسعه زیرساخت ها و پروژه های زیربنایی و عمرانی و با موضوع طراحی، تامین و ساخت پروژه های تعریف شده فاضلاب مازندران در قالب قراردادهای ایجاد تاسیسات فاضلاب در شهرهای ساری، بابل، بابلسر، فریدونکنار، گلوگاه، نکا و بهشهر است.

چتر بیمه سلامت همگانی برای ۱۶۷ هزار بیمه نشده در مازندران، افتتاح ۴۸ طرح اقتصادی و عمرانی در چالوس، افتتاح ۳۵ طرح آب و فاضلاب مازندران، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۳۳ پروژه در نکا، افتتاح ۲۱۱ طرح عمرانی در ساری، کاهش نیم درصدی نرخ بیکاری، ایجاد ۱۴ هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد، ایجاد ۱۱ هزار شغل در بابل، افتتاح ۳۳ طرح عمرانی و اقتصادی در سواد کوه شمالی، افتتاح ۶۵۰ اقامتگاه اقامتی، اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای دانش بنیان های مازندران، اعطای ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی، تجهیز فرودگاه ساری به فرود هواپیما در شرایط بد آب و هوایی، بهره مندی روستاهای مازندران از ۱۰۰ کیلومتر راه آسفالته، بهره برداری از ۴۷ طرح کشاورزی در استان، حمایت مالی دولت از پرورش ماهیان سردآبی، سند دار شدن تمامی اراضی غرب مازندران بخشی از اقدامات ماندگار دولت سیزدهم در ۲سال گذشته در مازندران است.

راه طی شده؛ دستاوردهای ۲ ساله دولت سیزدهم در مازندران

همچنین پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی ۱۵۰ طرح مصوب سفر رئیس جمهور، شکوفایی استعداد کارآفرینی زنان جویباری با حمایت‌های بی‌دریغ دولت، پیگیری استاندار مازندران از وزیر اقتصاد برای مولدسازی پلاژهای ساحلی، آغاز روند تکمیل کشتارگاه صنعتی با تسهیلات ۱۷ میلیارد تومانی در چالوس، افزایش ۱۵درصدی تولیدات محصولات زراعی در دیمزارهای مازندران، گام بلند دولت در اجرای عدالت؛ افزایش ۱۰۰ درصدی کشاورزان و روستاییان بیمه شده در مازندران، شکست محرومیت در «سیمرغ» با توسعه راه‌ها و تامین آب آشامیدنی پایدار، عبور از تحریم‌ها در نیروگاه نکا، تولید قطعات نیروگاهی با توان داخلی، سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی دولت در حوزه گردشگری رامسر، رسیدگی به تمامی درخواست‌های مردم مازندران از رئیس جمهور، تامین آب آشامیدنی پایدار با ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار در بابلسر، عزم دولت برای التیام زخم کهنه طرح‌های نیمه‌تمام ساری، ضربه فنی محرومیت در پایتخت کشتی جهان، مرکز درمان ناباروری نوشهر در یک قدمی بهره‌برداری، گلوگاه درمسیرتحقق محرومیت زدایی با تخصیص۲۵۷میلیارد تومان اعتبار، افتتاح ۳۵ طرح آب و فاضلاب، ساخت ۲۰ پایگاه اورژانس، فراهم شدن مقدمات ساخت ۱۲ نیروگاه برق آبی، افتتاح ۲۱ طرح راه و شهرسازی، تخصیص اعتبار برای تجهیز پایگاه های امداد و نجات، اجرای طرح هادی در ۴۴۲ روستای استان و ایجاد ۴۰۰ شغل در نوشهر، از دیگر یادگارهای ماندگار دولت مردمی سیزدهم و استاندار مازندران تلاش‌های در ۲ گذشته است.

استاندار مازندران از بدو ورود به استان، علاوه بر سفرهای از پیش اعلام شده شهرستانی، بطور میانگین در طول هفته حداقل در سه شهرستان استان حضور میدانی دارد و دیدار چهره به چهره با مردم و شنیدن مسایل و مشکلات آنان برای او لذت بخش است. استاندار مازندران در برخی از روزها در یک روز با بیش از ۷۰۰ نفر دیدار کرده است.

سفرهای شهرستانی استاندار مازندران نیز یک الگوی جدید در ارتباطات مردمی مسوولان بشمار می آید، شاید برای نخستین بار در کشور باشد که در سفرهای شهرستانی، تمام مدیران ارشد و میانی استان حضور می یابند و در این سفرها روستایی نیست که مسوولی به نمایندگی از استاندار نرفته باشد. حداقل مدیران حاضر در این سفرها ۶۰ نفر و حداکثر ۱۲۰ نفر بوده است.

راه طی شده؛ دستاوردهای ۲ ساله دولت سیزدهم در مازندران

سفرهای شهرستانی استاندار که با هدف شکستن حصار تنگ مدیریت تمرکزگرا در استان بود، باعث ارتباط نزدیک با مردم شده و نمونه ای عینی از سخنان رییس جمهور است که بیان کرد تفاوت مدیریت امروز با مدیریت سالیان گذشته، حرکت از مدیریت کاتابلی به مدیریت میدانی است.

حسینی پور در ماه های اخیر در کنار پیگیری‌های ملی جمعی از مدیران کل ستادی و اجرایی استان را به شهرستان های مختلف می کشاند تا پای درد دل مردم بنشینند و مشکلات آنها را پیگیری و حل کنند. همواره در سفر شهرستانی استاندار به مناطقی از جمله منطقه هزار جریب نکا، جویبار، فریدونکنار، چالوس، گلوگاه، تنکابن و دیگر نقاط استان برای مردم این مناطق بسیار ویژه بود چراکه شهروند مشکل‌دار از اول صبح آن روزها به امید حل مشکلاتشان به نزد استاندار می آمدند. برای گره‌گشایی از مشکلات مردم تصمیماتی در قالب جلسه و دیدار چهره به چهره اتخاذ که همگی در چارچوب قانون منتج به نتیجه می‌شد.

همزمان با سفرهای شهرستانی استاندار، میز خدمت نیز در راستای خدمات‌رسانی شایسته به مردم شهرستان های استان تشکیل می شود و ارایه خدمات مشاوره‌ای، پاسخگویی و پیگیری مشکلات آنان در دستور کار است.

راه طی شده؛ دستاوردهای ۲ ساله دولت سیزدهم در مازندران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha