قزاقستان گروه طالبان افغانستان را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کرد

تهران- ایرنا - مقام‌های وزارت خارجه قزاقستان اعلام کردند از این پس، گروه طالبان افغانستان را به‌عنوان یک گروه تروریستی نمی‌شناسند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری "کاز اینفرم" قزاقستان، "قنات تومیش" معاون وزیر خارجه این کشور در یک نشست خبری با رسانه‌ها گفت که «مسئله حذف گروه طالبان افغانستان از فهرست گروه‌های ممنوعه و ترویستی، دیگر در دستور کار ما نیست و ما این موضوع را در همکاری جامعه جهانی، شرکا و همکاران خود» مد نظر قرار خواهیم داد.

قنات تومیش در این نشست خبری گفت «از آنجایی گروه طالبان از طرف دولت های آمریکا و انگلیس به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته نشده است و آنها در سطوح مختلف با گروه طالبان تماس دارند. مذاکرات با اعضای این گروه در دوحه انجام می‌شود. بنابراین ما از نظر حقوقی نیز، هیچ هنجار بین‌المللی را زیر پا نمی‌گذاریم.»
طبق اظهارات معاون وزیر خارجه قزاقستان، قرار است از ۳ تا ۵ اوت (۱۲ تا ۱۴ مرداد) مجمع تجاری قزاقستان- افغانستان در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شود. مهمان‌هایی که از افغانستان وارد قزاقستان می‌شوند، در فهرست تحریم‌ها قرار ندارند و نمی‌توان محدودیتی برای آن‌ها اعمال کرد. او گفت: «علاوه بر این، بیشتر آن‌ها نمایندگان جوامع تجاری یا مردم عادی‌اند.»
به گفته قنات تومیش، هدف از برگزاری مجمع تجاری افغانستان- قزاقستان، توسعه بازرگانی میان دو کشور است و این افراد بر توسعه بازرگانی میان دو کشور تمرکز دارند.
معاون وزیر خارجه قزاقستان معتقد است اقتصاد افغانستان هنوز در وضعیت بحرانی است و دو سوم مردم این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. او گفت بیش از ۲۴ میلیون نفر از گرسنگی می‌میرند و وضعیت بهداشتی در این کشور روزبه‌روز بدتر می‌شود. همه این‌ها شرایط مساعدی را برای افراط‌گرایی و تروریسم ایجاد می‌کند که تهدیدی برای کل منطقه آسیای مرکزی است.
تومیش در پایان تصریح کرد: «قزاقستان مانند سایر اعضای جامعه جهانی باید از انحراف افغانستان به سمت بی‌ثباتی جلوگیری کند. ما معتقدیم که تنها با تلاش مشترک جامعه جهانی، افغانستان می‌تواند به یک کشور مستقل و باثبات تبدیل شود که از همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان خود برخوردار و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.»
براساس این گزارش، هرچند تعدادی از کشورهای جهان گروه طالبان را دیگر یک گروه تروریستی نمی‌دانند، اما هیچ کشوری تاکنون به صورت آشکار از امکان حذف این گروه از فهرست گروه‌های ممنوعه صحبت نکرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha