شاه‌علی: حذف جمشیدی مقطعی است/ به «دمیر» اعتماد کنیم

تهران- ایرنا- کارشناس بسکتبال کشورمان با تاکید بر اینکه باید به «هاکان دمیر» سرمربی تیم ملی ایران اعتماد کرد، گفت: الان زمان تخریب نیست، به نظر می‌رسد حذف بازیکن موثری مانند محمد جمشیدی کوتاه مدت و مقطعی است و نباید با قضاوت زودهنگام فضای بسکتبال را ملتهب کرد.

محسن شاه‌علی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا و با اشاره به شرایط کنونی تیم ملی و روزهای پیش‌روی بسکتبال، تاکید کرد: باید به هاکان دمیر فرصت داد تا بتواند برنامه‌های خود را در بسکتبال ایران نهادینه کند، متاسفانه این فرصت به مربیانی از جمله مصطفی هاشمی و سعید ارمغانی داده نشد اما اگر می‌خواهیم از این شرایط خارج شده و در مسیر درست قرار بگیریم باید به او زمان بدهیم تا برنامه‌های خود را به اجرا در آورد.

وی ادامه داد: وقتی یک فردی را به عنوان سرمربی انتخاب می‌کنیم باید به او اعتماد کنیم، اگر این مربی ایرانی باشد طبیعی است زودتر می‌تواند بر شرایط حاکم شود اما اگر خارجی باشد بدون شک نیازمند زمان بیشتری است. به نظر می‌رسد حداقل باید یک دوره یک‌ساله را به دمیر فرصت بدهیم و بعد از آن او را قضاوت کنیم.

او تصریح کرد: شرایط بسکتبال ما را همه می‌دانند و نیاز به اغراق نیست، شاید من هم در مورد برخی مسائل نظر متفاوتی داشته باشم اما اعتقادم این است که باید به سرمربی تیم ملی اعتماد کرد، به عنوان مثال هر مربی برای خود تفکرات و شرایطی را در نظر می‌گیرد که بر اساس آن از بازیکنان بازی گرفته و آنها را به زمین می‌فرستد و همین تفاوت‌ها است که سبک‌های مختلف بازی را به وجود می‌آورد.

شاه‌علی: حذف جمشیدی مقطعی است/ به «دمیر» اعتماد کنیم

شاه‌علی در مورد خط خوردن محمد جمشیدی تاکید کرد: اینکه چه اتفاقی رخ داده و چرا او از تیم ملی کنار گذاشته شد بخشی از کار بوده اما مهم‌تر این است که باید به دمیر اعتماد کنیم. به شخصه با خط خوردن بازیکنی مانند جمشیدی مخالفم چرا که یک وزنه قابل اعتماد برای تیم ملی است و فکر می‌کنم در اردوهای بعدی مساله حل شده و او دوباره به تیم ملی ملحق شود اما بازهم تاکید می‌کنم این مسائل نباید موجب قضاوت سرمربی تیم ملی شود.

او یادآور شد: آنچه در این مدت من از دمیر دیدم این است که به نظم تیمی و اردویی بسیار اهمیت می‌دهد و این موضوع می‌تواند برای بسکتبال ما خوب باشد. مدل تمرینی او شاید تفاوت چندانی با سایر مربیان نداشته باشد اما سبک نظمی که دنبال می‌کند تفاوت‌هایی دارد و فراموش نکنیم اگر مربی در برابر بازیکنان خود کوتاه بیاید،‌ سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

پیشکسوت بسکتبال ایران در واکنش به این سئوال که آیا ممکن است حذف کوتاه مدت بازیکن موثری مانند محمد جمشیدی با هدف ایجاد یک شوک مثبت در اردوی تیم ملی صورت گرفته باشد،‌ گفت: ممکن است اینطور هم باشد و شاید همین اتفاق کمک بزرگی به همین بازیکن کند. جمشیدی بازیکن ارزنده‌ای برای بسکتبال ایران است و یک نقطه قوت محسوب می‌شود،‌ اما نکته مهم‌تر اعتماد به دمیر است و بدون شک او برنامه‌هایی را در سر دارد که می‌خواهد عملیاتی کند.

شاه‌علی: حذف جمشیدی مقطعی است/ به «دمیر» اعتماد کنیم

وی یادآور شد: متاسفانه عادت داریم زود قضاوت کرده و به همین دلیل زمان کافی را در اختیار کادر فنی قرار نمی‌دهیم. در مورد هاشمی و ارمغانی هم همین اتفاق افتاد و اگر کمی صبر می‌کردیم شاید این تغییرات ایجاد نمی‌شد. البته من با انتقاد کردن مخالفتی ندارم اما انتقاد باید سازنده و با راه‌کار باشد تا حرکت بسکتبال دچار مشکل نشود.

او با تاکید بر اینکه ورزشکار حرفه‌ای مانند سرباز است، گفت: وقتی یک بازیکن به دنبال حضور در تیم ملی است باید این را بداند که دیگر یک فرد عادی نبوده و باید مانند سرباز در خدمت تیم و کشورش باشد. در این شرایط او باید از تفریح خود زده و ساعت حضورش در کنار خانواده را کاهش دهد و در کل یک ورزشکار حرفه‌ای زندگی عادی ندارد، تیم ملی به چنین بازیکنانی نیاز دارد و همه باید در خدمت تیم باشند.

این پیشکسوت بسکتبال ایران در خصوص اینکه با توجه به شناخت دمیر از بسکتبال ایران تا چه زمانی باید به او فرصت داد،‌ گفت: واقعیت این است که یک شب‌ِ نمی‌توان ره صدساله را طی کرد و باید حداقل یک دوره زمانی یک‌ساله را به او فرصت داد و بعد از آن،‌ عملکردش را به بررسی بگذاریم. اگر او بتواند تا زمان بازی‌های آسیایی تیم ما را در کارهای گروهی ۱۵درصد رشد بدهد به نظرم در این مدت موفق عمل کرده و کار خود را به درستی پیش برده است.

شاه‌علی: حذف جمشیدی مقطعی است/ به «دمیر» اعتماد کنیم

وی خاطر نشان کرد: فراموش نکنیم دمیر با اسامی کاری ندارد و به دنبال باند بازی هم نیست، برای او نحوه تمرین بازیکنان و عملکرد آنها تحت فشار مهم است و همین موضوع باعث خواهد شد روند کار بهتر پیش برود. الان زمان تخریب و انتقاد نیست و همه باید کمک کنند تا کارها به خوبی پیش برود و بعد از یک دوره مشخص با حضور سرمربی تیم ملی و کارشناسان روند کار به کارشناسی گذاشته شود.

گفتنی است تیم ملی بسکتبال ایران به تازگی از اردوی برون مرزی خود به تهران بازگشته و طبق برنامه قرار است در روزهای ۱۶ و ۱۸ مرداد ۲دیدار دوستانه خارج از خانه با تیم ملی روسیه داشته باشد. جام‌جهانی بسکتبال ۲۰۲۳ از ۳ تا ۱۹ شهریور به میزبانی ۳ کشور ژاپن، فیلیپین و اندونزی برگزار خواهد شد که طی آن آسمان‌خراش‌های ایرانی باید چهارم شهریور به مصاف برزیل بروند و دو روز بعد یعنی ششم این ماه رو در روی ساحل عاج قرار بگیرند.

آخرین بازی ایران در مرحله مقدماتی هشتم شهریور خواهد بود که طی آن ملی‌پوشان کشورمان برابر اسپانیا صف‌آرایی خواهند کرد، بعد از این رویداد آسمانخراش‌های ایرانی آماده حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha