راه آهن خراسان جنوبی در شمار طرح‌های اولویت‌دار است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح ساخت راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد، جزو پنج طرح زیرساختی مهم و اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی جواد قناعت روز سه‌شنبه در تشریح نتایج دیدارش با امیرمحمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: این دیدار با هدف پیگیری تامین منابع راه آهن و تخصیص اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه پیمانکاران راه آهن برای تمامی قطعات موجود در استان مشخص شده‌اند اظهار داشت: در حال حاضر و با توجه به اینکه روند اجرای کار در این طرح اولین بار در کشور انجام می‌شود، مهمترین موضوع روش‌های تامین منابع مالی آن، هماهنگی با وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی برای انجام تهاتر نفتی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در این نشست تخصصی درخصوص روش‌های تامین منابع مالی طرح ریلی استان رایزنی شد و ضرورت تسریع در انجام تهاتر نفتی برای اجرای طرح راه آهن نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: گفت و گو درباره مسایل پیمانکاران در زمینه رفع موانع احتمالی در راستای شتاب دادن به روند اجرای کار هم از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

قناعت بیان کرد: با توجه به اینکه در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی طرح راه آهن در استان خواهیم بود، باید همه تمهیدات لازم اندیشیده شود تا کار با سرعت و بدون هیچ مانعی پیش برود و ادامه یابد.

وی همچنین گفت: با استفاده از فرصت این نشست، موضوع تخصیص اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان نیز پیگیری شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: اعتبارات تعیین شده برای اجرای باند دوم راه در سطح استان بنا به اهمیت موضوع، از شرایط مطلوبی برخوردار است و سهم باندهای دوم از اعتبارات سفر رئیس جمهور، بسیار ویژه دیده شده است.

این دیدار با همراهی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در تهران انجام شد.

طرح احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری در سال‌های گذشته کلید خورد اما با چالش‌های فنی و اعتباری همراه بود تا اینکه تامین مالی این طرح بزرگ و سرعت بخشیدن به روند اجرای آن به عنوان مطالبه استان در سفر اول و دوم رئیس جمهور مطرح شد.

پس از تاکید و دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد ساز و کار لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل که جزو مصوبات سفر استانی نیز قرار گرفت، دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به طرح شروع شد و اکنون قرار است عملیات اجرایی کل قطعات مسیر ریلی در استان خراسان جنوبی آغاز شود.

طول راه‌ آهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۶ کیلومتر یعنی حدود ۵۰ درصد آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد و با تکمیل این طرح زیرساختی، بیرجند پس از سال‌ها انتظار مردم به ریل سراسری متصل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha