۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۲:۲۴
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85186144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بورکینافاسو و مالی : هرگونه دخالت نظامی در نیجر اعلان جنگ به ما است

تهران-ایرنا- بورکینافاسو و مالی دوشنبه شب در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که هرگونه دخالت نظامی در نیجر اعلان جنگ به ما تلقی می شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، این دو کشور که در شش ماه گذشته شاهد کودتاهای نظامی بودند در بیانیه خود تأکید کردند که هر گونه دخالت نظامی در نیجر به معنای "اعلان جنگ" علیه ما خواهد بود و این مسأله موجب می شود از گروه اکواس (مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) خارج شویم.

از سوی دیگر شورای نظامی حاکم بر کشور گینه نیز اعلام کرد که به تحریم‌های گروه اکواس که از آن به غیرقانونی بودن تعبیر شده ، متعهد نخواهد ماند.

این شورا با اعلام این که دخالت نظامی در نیجر موجب از هم پاشیدن گروه اکواس خواهد شد، افزود: ملت‌های گینه، مالی، بورکینافاسو و نیجر امیدوارند که به حاکمیت کشورهایشان احترام گذاشته شود.

شورای کودتاگران نیجر نیز بامداد یکشنبه به نشست روز یکشنبه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس واکنش نشان داد و آن را مداخله در امور این کشور خواند.

بیانیه مشترک دو کشور بورکینافاسو و مالی پس از آن منتشر شد که مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا خواستار آزادی هر چه زودتر رئیس جمهور نیجر شدند و به کودتاگران یک هفته فرصت دادند تا اوضاع را به شرایط عادی برگردانند.

مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا روز یکشنبه اعلام کرد که خواستار آزادی فوری «محمد بازوم» رئیس جمهور نیجر و بازگشت او به قدرت است. این مجمع در بیانیه‌ای خواستار احیای کامل نظم قانون اساسی در نیجر شد.

دربیانیه این مجمع اقتصادی تاکید شده است که تمام معاملات تجاری و مالی میان نیجر و همه کشورهای عضو آن را متوقف می‌کند.

مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا همچنین اعلام کرد که ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌ها را برای مقامات نظامی دخیل در کودتای نیجر اعمال می‌کند.

در بیانیه مجمع اقتصادی غرب آفریقا تاکید شد: ما تلاش برای کودتا و بازداشت غیرقانونی رئیس جمهور نیجر و اعضای خانواده اش را محکوم می‌کنیم.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نهاد ریاست جمهوری نیجر نیز اعلام کرد: گارد ریاست جمهوری صبح چهارشنبه اقدامی علیه جمهوریت کشور انجام داد و ارتش آماده حمله به گارد ریاست جمهوری در صورت صرف نظر نکردن آن از بازداشت رئیس جمهوری است. بازوم و خانواده‌اش که تحت بازداشت عناصر گارد ریاست جمهوری هستند، در سلامت بسر می‌برند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha