وزیر خارجه آذربایجان: از عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه حمایت می‌کنیم

تهران- ایرنا- جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در جریان سفر به آنکارا با هاکان فیدان همتای ترکیه‌ای خود دیدار و اعلام کرد که باکو از عادی‌سازی روابط آنکارا و ایروان حمایت می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر ترکیه، جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در نشست خبری مشترک با هاکان فیدان همتای ترکیه‌ای خود با بیان این مطلب افزود: با وجود آنچه در دوره ۳۰ ساله اشغال منطقه قره‌باغ رخ داد، الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان پس از جنگ ۴۴ روزه قره باغ، در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام آمادگی کرد که باید صفحه خصومت را ورق زده و روی توافقنامه صلح با ارمنستان کار کرد.

وی افزود: جمهوری آذربایجان بر این اساس، توافقنامه صلحی با پنج اصل اساسی به ارمنستان پیشنهاد کرد و پس از آن، مذاکرات صلح دو طرف با میانجیگری برخی کشورها آغاز شد که این مذاکرات در حال حاضر ادامه دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اضافه کرد: ۲.۵ سال پس از جنگ دوم قره‌باغ، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان آشکارا اعلام کرد که کشورش تمامیت ارضی آذربایجان را می‌پذیرد.

وی با اظهار امیدواری درباره تحقق صلح بین آذربایجان و ارمنستان بیان کرد: امیدواریم مستندسازی و امضای موافقت‌نامه صلح دو کشور با این وعده نخست وزیر ارمنستان زیاد طول نکشد.

بایراموف در ادامه، حمله به قرآن کتب مقدس مسلمانان را تنها بخشی از مظاهر اسلام ستیزی دانست و درباره آتش زدن قرآن در سوئد و دانمارک گفت: هر گونه اهانت به قرآن غیرقابل قبول است و ما آن را محکوم می کنیم.

وی اهانت به مقدسات مسلمانان با ادعای حقوق بشر و آزادی بیان را نادرست خواند و اظهار داشت: آتش زدن قرآن بازی با احساسات حدود ۲ میلیارد نفر مسلمان است و نمی‌توان مبنای جعلی برای آن درست کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان خواستار برداشتن گام‌های جدی و موثر برای مقابله با اهانت به مقدسات مسلمانان شد و اضافه کرد: متاسفانه در برخی کشورها اسلام ستیزی در حال افزایش است.

وی در ادامه با تاکید بر همکاری مشترک ترکیه و آذربایجان در همه ابعاد ملی و منطقه‌ای، روابط آنکارا ـ باکو را راهبردی خواند و افزود: ترکیه و آذربایجان همچون گذشته در کنار هم خواهند ماند.

بایراموف با اشاره به امضای اعلامیه شوشا در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱، روابط دو کشور ترکیه و آذربایجان را در سطح اتحاد راهبردی عنوان و تأکید کرد که همکاری آنکارا و باکو در حال تقویت است.

وی با تاکید بر توسعه روزافزون مناسبات دو کشور در ابعاد اقتصادی، نظامی، حمل و نقل، بهداشت، کشاورزی، امنیتی و فرهنگی گفت: آذربایجان و ترکیه، هم از نظر حجم تجارت و هم از نظر سرمایه‌گذاری متقابل، شرکای اصلی هم هستند به طوری که حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافته و به ۶ میلیارد رسیده و در نیمه اول سال جاری میلادی نیز با ۳۴ درصد افزایش از مرز ۳.۹ میلیارد دلار گذشته است.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به همکاری باکو ـ آنکارا در بخش انرژی افزود: پروژه کریدور جنوبی گاز، نقشه انرژی اوراسیا را تغییر داده است و پروژه‌های دیگری نیز برای توسعه این مسیر و ارسال گاز طبیعی اضافی به ترکیه و اروپا در حال اجراست.

وی در مورد همکاری دو کشور با کشورهای ثالث نیز بیان کرد: جمهوری آذربایجان در حال انجام همکاری سه‌جانبه و چهارجانبه موفق با ایران، گرجستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان است و برنامه توسعه مناسبات خود در یک جغرافیای وسیع‌تر را دنبال می کند.

وزیر خارجه آذربایجان: از عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه ترکیه: ارمنستان حق ندارد به تدابیر امنیتی آذربایجان اعتراض کند

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این نشست مشترک مطبوعاتی مدعی شد: بازگشایی گذرگاه زنگه‌زور برای کل منطقه سودمند خواهد بود.

هاکان فیدان با اشاره به مذاکره با همتای آذربایجانی خود درباره عادی سازی روابط ترکیه و آذربایجان با ارمنستان گفت: آنکارا از صلح در منطقه حمایت می‌کند.

وی اضافه کرد: ادعاهایی درباره کریدور زنگه‌زور مبنی بر قطع دائم مرزهای ایران با ارمنستان مطرح شده در حالی که دولت جمهوری آذربایجان تنها خواهان دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان است.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه گذرگاه لاچین بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است، با اعلام حمایت از تدابیر باکو درباره گذرگاه لاچین ـ خانکندی گفت: این مسیر ارتباطی در خاک جمهوری آذربایجان واقع شده و دولت باکو حق دارد که بر اساس حق حاکمیت خود، هر اقدام لازم را انجام دهد.

وی ارتباط جمهوری آذربایجان و ترکیه را راهبردی عنوان کرد و ادامه داد: ارمنستان حق ندارد به روابط آنکارا ـ باکو و تدابیر امنیتی جمهوری آذربایجان اعتراض کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha