۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۶
کد خبرنگار: 2279
کد خبر: 85185921
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تفاوت کربن اکتیو پودری، میله ای و گرانولی در چیست؟

کربن فعال یا کربن اکتیو یکی از بروزترین محصولاتی است که امروزه در اکثر صنایع با عناوین مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به علت دارا بودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ساختار خاص خود از کاربردهای فراوانی برخوردار است. به همین علت از این محصول و مشتقات آن در اکثر صنایع استفاده می کنند.

به‌ منظور خرید کربن اکتیو بهتر است از خدمات فروشگاه‌های معتبر عرضه کننده این محصول بهره‌مند شوید. در این حین می‌توانید ضمن دریافت اطلاعات درخصوص قیمت کربن اکتیو، از ویژگی‌های انواع مختلف کربن‌ها از جمله کربن فعال جاکوبا و نوریت، مطلع شوید.

کربن اکتیو چیست؟

کربن اکتیو یا کربن فعال یک نوع ماده‌ی جذب کننده است که به واسطه سطح بزرگ و ساختار قدرتمند خود، قابلیت جذب و نگهداری ذرات و مواد آلاینده را دارد. این جذب کننده قوی از مواد آلی با میزان تخلخل بسیار بالا تشکیل شده است که به عنوان یک فعال‌کننده سطح عمل می‌کند.

برای تولید کربن اکتیو، معمولاً از مواد آلی مانند خشکبار هسته‌دار (مانند پوست بادام، هسته خرما) یا زغال سنگ استفاده می‌کنند. برای انجام اینکار این مواد را در دمای بسیار بالا (حدود ۸۰۰-۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد) در حضور بخار آب تجزیه می‌کنند.

این فرآیند باعث تشکیل ساختاری متخلل در کربن می‌شود و قابلیت جذب بالایی را در آن به‌وجود می‌آورد. کربن اکتیو در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به صنعت آب و فاضلاب اشاره کرد.

در این صنعت از کربن اکتیو برای حذف مواد آلی، رنگ‌ها و بوهای ناخوشایند استفاده می‌شود. همچنین در صنعت داروسازی، کربن اکتیو به عنوان جاذب سموم و داروهای نفتی استفاده می‌شود. همین کاربردها باعث شده تا قیمت کربن اکتیو جذاب‌تر از قبل از سمت صنعتگران پیگیری شود.

نام های دیگر کربن اکتیو:

۱- کربن فعال

۲- زغال اکتیو

۳- ذغال اکتیو

۴- زغال فعال

۵- ذغال فعال

۶- کربن اکتیو پایه نارگیل

کاربرد کربن فعال

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کربن فعال یا زغال فعال یک جاذب قوی است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و استفاده می‌شود. از اصلی‌ترین کاربردهای این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تصفیه آب: کربن فعال به عنوان یک جذب کننده قوی برای حذف آلودگی‌های شیمیایی و آلودگی‌های آلی از آب استفاده می‌شود. این ماده قادر است به طور مؤثر رنگ، بو، سموم و مواد شیمیایی دیگر را از آب حذف کند.

۲- تصفیه هوا: کربن فعال در سامانه‌های تصفیه هوا و فضای باز به منظور حذف گازها و ترکیبات شیمیایی نامطلوب مانند بو، دود، ترکیبات آلی و گاز CO۲ استفاده می‌شود.

۳- صنعت داروسازی: در صنعت داروسازی، کربن فعال به عنوان جذب کننده سموم و نقش‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده قابلیت جذب مؤثر داروها، سموم و مواد شیمیایی نامطلوب را دارد.

۴- صنعت مواد غذایی: کربن فعال در صنعت مواد غذایی به‌منظور حذف رنگ‌ها، بوها و ترکیبات شیمیایی نامطلوب از محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، از این ماده برای تصفیه و رفع بوی نامطلوب در فرآورده‌های لبنی، عصاره‌ها و نوشابه‌ها استفاده می‌کنند.

۵- صنعت نفت و گاز: کربن فعال در صنعت نفت و گاز به عنوان جاذب گاز هیدروکربن، رطوبت و ترکیبات شیمیایی دیگر استفاده می‌شود. این ماده قادر است به طور مؤثر گاز هیدروکربن، سولفید هیدروژن و ترکیبات شیمیایی دیگر را جذب کند.

اگر به دنبال خرید کربن فعال هستید، این سوال که کربن فعال از کجا بخریم برای شما هم پیش آمده. ابتدا باید مشخص کنید به دنبال خرید کربن فعال از چه نوعی هستید:

۱- خرید کربن فعال خوراکی

۲- خرید کربن فعال پودری

۳- خرید کربن فعال گرانولی

۴- خرید کربن فعال میله ای

۵- خرید کربن فعال صنعتی

۶- خرید کربن فعال ایرانی

۷- و ...

انواع کربن فعال

باتوجه به کاربردهای متفاوت کربن فعال، این ماده در انواع مختلفی با ساختارهای متفاوت تولید و عرضه می‌شود. در اکثر موارد انواع مختلف این ماده پرکاربرد در جزئیات بسیار ریزی تفاوت دارند. قیمت کربن اکتیو به عوامل مختلفی بستگی دارد که نوع آن یکی از مهم‌ترین پارامترها است.

از اصلی‌ترین انواع این ماده می‌توان به کربن فعال گرانولی، کربن فعال پودری و کربن فعال میله‌ ای اشاره کرد که در ادامه به بیان اصلی‌ترین ویژگی‌های آنها خواهیم پرداخت.

کربن فعال گرانولی

این نوع محصول، دانه بندی شده است و به صورت دانه های کوچک در دسترس است. همچنین این ماده فعال بسیار مناسب برای استفاده در سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، تصفیه هوا، حذف رنگ و بو، حذف مواد شیمیایی و سموم است.

قیمت کربن فعال گرانولی به انواع آن بستگی دارد.

کربن فعال پودری

این نوع محصول به صورت پودری در مورد استفاده قرار می‌گیرد و به علت سطح مقطع بزرگ دانه‌های تشکیل دهنده، قابلیت جذب بسیار بالاتری را نسبت به انواع دیگر کربن در قبال آلودگی ها دارد. این نوع کربن فعال عمدتاً در صنایع شیمیایی، داروسازی، الکل سازی و تولید لوله های پلاستیک استفاده می‌شود.

قیمت کربن فعال پودری نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد.

کربن فعال بلوکی

این نوع محصول به صورت بلوک‌های بزرگ در دسترس است. این نوع کربن فعال عمدتاً در سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، تصفیه هوا، حذف گازهای سمی و مواد شیمیایی استفاده می شود.

کربن فعال خوراکی

این نوع محصول به عنوان جاذب در صنایع غذایی استفاده می شود. آن را می توان در تولید الکل، روغن های خوراکی، قهوه و شیرینی پزی استفاده کرد. قیمت کربن فعال خوراکی کمی بیشتر از سایرین است.

کربن فعال میله ای

این نوع کربن فعال دارای ساختار نانولوله‌ای است و به علت سطح بزرگ خود، قابل جذب مؤثر آلودگی ها است. این نوع کربن فعال عمدتاً در حذف گازهای سمی و مؤثر، تصفیه آب و حذف رنگ و بو استفاده می‌شود. قیمت کربن فعال میله ای بیشتر به برند سازنده بستگی دارد.

کربن فعال جاکوبی

کربن فعال جاکوبی یکی از اصلی‌ترین انواع کربن اکتیو به حساب می‌آید که از پوست خرما تولید می‌شود. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نوع کربن باعث افزایش میزان کاربرد آن در صنایع مختلف شده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود به‌منظور دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت کربن فعال جاکوبی به مراکز فروش این محصول مراجعه نمایید.

تنوع در برندهای کربن فعال نیز یکی از دلایل متفاوت بودن قیمت آن است. شما قیمت کربن اکتیو نوریت و جاکوبی را اگر استعلام کنید متوجه این قضیه خواهید شد.

تفاوت انواع کربن فعال

شاید شما نیز بخواهید بدانید که کربن اکتیو پودری، میله ای و گرانولی چه تفاوتی باهم دارند؟ باتوجه به موارد ذکر شده، درحال حاضر انواع مختلفی از کربن‌های فعال وجود دارند که به علت دارا بودن ساختار متفاوت، کاربردهای گوناگونی دارند. این ویژگی‌ها تاثیر زیادی در قیمت کربن اکتیو دارند که باید به آن توجه شود. از اصلی‌ترین تفاوت ویژگی‌های کربن‌های اکتیو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اندازه ذرات
  • اندازه سطح مقطع
  • میزان و قدرت جذب
  • میزان نفوذپذیری
  • توانایی بازیافت
  • کاربرد در صنایع مختلف

جمع بندی

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره شد، کربن فعال یکی از مهم‌ترین موادی است که امروزه در اکثر صنایع مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. به منظور تهیه این ماده و دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت کربن اکتیو، می‌توانید به مراکز و وبسایت‌های فروشگاهی معتبر مراجعه کنید و به‌راحتی خرید کربن فعال را انجام دهید. برای دریافت قیمت کربن اکتیو می‌توانید موارد زیر را در گوگل جستجو کنید:

  • قیمت کربن اکتیو خوراکی
  • قیمت کربن اکتیو میله ای
  • قیمت کربن اکتیو گرانولی
  • قیمت کربن اکتیو پودری
  • قیمت کربن اکتیو صنعتی
  • قیمت کربن اکتیو ایرانی
  • قیمت کربن اکتیو جاکوبی
  • خرید کربن اکتیو پودری
  • و ...

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha