فاجعه انسانی در انتظار آوارگان سوری

تهران – ایرنا – در حالی که با شکست گروه تروریستی داعش در آذر ماه سال ۱۳۹۶ شرایط امنیتی سوریه روند مطلوبی پیدا کرده و از آن زمان روند تامین امنیت شهروندان سوری در مناطق مختلف این کشور رو به بهبود است، اما اقدامات انجام شده از سوی ترکیه و غرب علیه آوارگان سوری، زمینه را برای ایجاد یک فاجعه انسانی در شمال سوریه فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، یکی از شعارهای "رجب طیب اردوغان" در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور بازگشت آوارگان سوری به کشور خود بود، اقدامی که زمینه های آن انجام شده و آنکارا به دنبال بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، البته به مناطق تحت اشغال تروریست ها می باشد؛ آوارگانی که شرایط ناگواری را طی سال های دور از وطن تحمل کردند.

داستان آوارگان سوری روایت غم انگیزی است که بخش زیادی از این قصه پرغصه به دلیل کشته شدن شمار زیادی از آنها در دریا و سرما با خود آنها دفن شده، ولی با بازگشت آوارگان بازمانده به کشورشان و انتشار خاطرات این افراد در آینده مطمئنا بخش هایی از این داستان منتشر خواهد شد و چهره واقعی غرب و دشمنان مردم سوریه نیز بیشتر رسوا خواهد گردید.

در سال های اخیر داستان های و حکایت های وحشتناکی از اردوگاه های آوارگان سوری به ویژه در ترکیه، هرچند به صورت محدود منتشر شده که نشان دهنده اوضاع اسفبار این آوارگان به ویژه زنان و دختران دارد.

با آغاز بحران سوریه و تبدیل آن به جنگ بین المللی در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱)، ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ۲۳ میلیون و پانصد هزار نفری آن زمان سوریه آواره شدند که از این میان شش میلیون و پانصد هزار نفر به خارج این کشور رفتند و پنج میلیون و پانصد هزار نفر دیگر هم در داخل این کشور آواره شدند.

از شمار آوارگان سوری که به خارج مرزهای این کشور رفتند، بیش از ۳ میلیون و پانصد هزار نفر وارد خاک ترکیه شدند که تا سال ۲۰۱۶ ده ها هزار نفر آنها توانستند خاک این کشور را به سمت اتحادیه اروپا ترک کنند، ولی طی توافقی که میان آنکارا با این اتحادیه در سال ۲۰۱۶ حاصل شد، مقر گردید که ترکیه با دریافت بودجه از اتحادیه، مانع عبور آوارگان سوری به خاک اروپا شود.

بر اساس داده‌های اداره کل مهاجرت ترکیه در سال ۲۰۱۹ (منابع سوری این آمار را تایید نمی کنند)، این کشور میزبان ۵ میلیون و ۹۰ هزار و ۲۴۹ خارجی از ۱۹۲ کشور مختلف جهان شد. از این تعداد ۳ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۹۴۴ نفر اتباع سوریه هستند که تحت حفاظت موقت می‌باشند، ۱ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۴ نفر با داشتن دفترچه اقامت در ترکیه اسکان گزیده‌اند و ۳۲۴ هزار و ۱۶۱ نفر با استقرار در ترکیه، تقاضای پناهندگی کرده و خواهان اسکان در کشور سومی هستند.

هرچند شرایط آوارگان سوری در داخل این کشور نیز به دلیل شدت جنگ مناسب نبود، ولی این آوارگان حداقل در داخل کشور خود و در مناطق امن سکنی داشتند و بسیاری از مدارس شهرهای سوریه و یا مراکز تعبیه شده برای آوارگان از سوی دولت دمشق، محل اقامت آنها بود، اما در خارج از سوریه اوضاع بسیار فرق دارد و آوارگان مجبور بوده و هستند تا در اردوگاههایی که دولت های همسایه سوریه ایجاد کرده اند، اقامت کنند.

آوارگان سوری در لبنان نیز وضعیت اسفباری دارند؛ بنا بر نتیجه تحقیقات «یونیسف» (صندوق کودکان سازمان ملل) که سال گذشته منتشر شده، در مجموع ۷۷ درصد خانوارهای لبنانی (به دلیل تحریم های ظالمانه غرب و اوضاع بد اقتصادی) غذا و یا پول کافی برای خرید غذا را ندارند و این رقم در بین آوارگان سوری که شمار آنها به بیش از یک میلیون نفر در لبنان می‌رسد، به ۹۹ درصد رسیده است.

در اردن نیز شرایط برای آوارگان سوری که پیش از این شمار آنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر قید شده بود، به همین منوال می باشد و اوضاع این آوارگان نیز اصلا مناسب نیست.

در زمان کنونی که شرایط امنیتی سوریه به برکت مجاهدت های رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه که منجر به شکست گروه تروریستی «داعش» در سال ۱۳۹۶ و شمار دیگری از گروه های مشابه تامین شده و اکثر مناطق تصرف شده نیز آزاد شده و شرایط برای بازگشت آوارگان مهیا گردیده، اما کشورهای غربی به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا نمی گذارند آنها به کشورشان بازگردند و دولت ترکیه نیز به نحوی دیگر می خواهد آوارگان سوری را به کشورشان باز گرداند و در مناطق تحت تصرف تروریست ها ساکن کند.

چندی پیش وزیر خارجه سوریه با اشاره به مانع تراشی‌های غرب (و برنامه دولت ترکیه) در روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تاکید کرد که دولت دمشق همه شرایط لازم برای استقبال از شهروندان خود را فراهم کرده و درهای کشور به روی آوارگانی که وطن خود را ترک کرده‌اند، باز است.

"فیصل المقداد" با اشاره به اینکه صدور احکام عفو عمومی، بازگشت آوارگان به کشورشان را بدون هیچگونه مشکل قانونی تسهیل می‌کند، گفت که «دولت سوریه بر رویکرد آشتی ملی برای بازگشت اوضاع به وضعیت عادی تمرکز کرده است».

تاکنون چندین دیدار میان مقامات سوری و لبنانی برای تسریع در روند بازگشت آوارگان انجام شده است.

هر چند دولت لبنان و سوریه تلاش خود را برای بازگشت آوارگان سوری متمرکز کرده اند، ولی غربی ها به سرکردگی آمریکا سعی دارند با ناامن نشان دادن سوریه مانع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان شوند، اقدامی که نشان از رذالت و دشمنی سردمداران غرب با مسلمانان و به ویژه سوری ها دارد. نکته مهم این که موضوع بازگشت آوارگان سوری از لبنان به سوریه موضوعی می باشد که به دو کشور یاد شده ارتباط دارد و به هیچ وجه پارلمان اروپا نمی تواند در این باره حتی نظری بدهد.

در ادامه این روند، دولت تر کیه نیز در روزهای اخیر خواستار ثبت نام آوارگان سوری ساکن این کشور تا روز ۲۴ سپتامبر۲۰۲۳(۲ مهر ماه ۱۴۰۲) برای بازگشت به موطن خود شده است.

اداره مهاجرت وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای، با دعوت از همه اتباع سوری ساکن در شهر استانبول برای ثبت نام در طرح بازگشت به موطن خود، اعلام کرده که «اتباع سوریه که در خارج از استانبول ثبت نام کرده، اما در حال حاضر در محدوده حمایت موقت این شهر اقامت دارند، باید تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به استان‌هایی که در آن اجازه اقامت دریافت کرده‌اند، بازگردند».

"رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه چند روز پس از انتخابات اخیر این کشور اعلام کرد که دولت وی در حال تهیه و اجرای برنامه‌ای برای بازگرداندن یک میلیون نفر از آوارگان سوری به موطن خود است.

وی اعلام کرده که با اجرای این طرح، در یک دوره دو ساله، علاوه بر بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خود، از ورود موج جدید آوارگان غیرقانونی به ترکیه هم جلوگیری خواهد کرد.

رییس جمهور ترکیه چند روز پیش نیز از بازگشت بیش از ۶۰۰ هزار آواره سوری به کشور خود خبر داده و اعلام کرده بود، این افراد که در حال استرداد به کشور خود هستند، در خانه‌های ساخته شده توسط ترکیه در شمال سوریه مستقر و ساکن می شوند.

رییس جمهور ترکیه چندی پیش اعلام کرده بود که کشورش در حال برداشتن گام دیگری است که بر اساس آن، با ساخت خانه‌هایی با مشارکت کشور قطر، یک میلیون آواره جنگی سوریه را در کشور خود اسکان دهد.

فاجعه انسانی در انتظار آوارگان سوری

آیا شمال سوریه برای بازگشت آوارگان سوری جای مناسبی می باشد؟

همانگونه که مقامات ترکیه اعلام کرده اند، قرار است صدها هزار آواره سوری را در مناطق شمال سوریه به ویژه ادلب که در زلزله سال گذشته (جنوب ترکیه و شمال سوریه) آسیب فراوان دیده جای داده شوند؛ جایی که هنوز آوارها و ویرانه های زلزله نمایان است و هیچگونه زیرساخت سالمی ندارد و مهم تر از همه در تصرف تروریست های تکفیری می باشد که به کوچک و بزرگ رحم نمی کنند.

برنامه دولت آنکارا برای اسکان آوارگان سوری در شمال سوریه در حالی عنوان شده که به اعتقاد ناظران و محافل سوری، آنکارا با اسکان و استقرار آوارگان در شمال سوریه، هدف تغییر جغرافیا و بافت جمعیتی را دنبال می‌کند.

سال گذشته، پارلمان سوریه با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که «ترکیه با اشغالگری خود در شمال سوریه قصد دارد موج جدیدی از آواره کردن اجباری ساکنان این منطقه را به راه بیاندازد و در نتیجه بافت جمعیتی آن را تغییر دهد و واقعیت تازه‌ای ایجاد کند که صلح و امنیت منطقه را تهدید کند».

نکته بعدی این که هم اکنون دولت ترکیه درگیر شدید بازسازی مناطق زلزله ویرانگر سال گذشته جنوب ترکیه می باشد و به هیچ وجه حتی با کمک قطر هم نمی تواند در شرایط فعلی اقدامی در شمال سوریه برای آوارگان سوری انجام بدهد، از این رو تنها راه باقی مانده برای آوارگان سوری بازگشت به سوریه با هماهنگی دولت این کشور و اسکان آنها در مناطق در نظر گرفته شده از سوی دولت دمشق می باشد.

مطمئنا آوارگان سوری با بازگشت به وطن خود می توانند در طی زمان خانه های ویران خود را با کمک دولت سوریه بازسازی کنند و با ایجاد شغل و بازسازی کشورشان و تحمل مشکلات و سختی ها در طی زمان به آرامش برسند.

فاجعه انسانی در انتظار آوارگان سوری

برنامه غرب برای آوارگان سوری مقیم لبنان

چند روز قبل "تی یری ماریانی" نماینده فرانسه در پارلمان اروپا اعلام کرد که پارلمان اروپا با رای اکثریت قطعنامه حمایت از ابقای پناهندگان سوری در لبنان را تصویب کرده و این تصمیم را از طریق یک پیام ویدئویی به لبنانی‌ها ابلاغ کرده است. این اقدام غرب با واکنش تند لبنانی‌ها همراه بوده و آن را محکوم کردند.

اقدام پارلمان اروپا که فقط بوی ضدانسانی از آن به مشام می رسد با خشم و واکنش بسیاری از سیاستمداران لبنانی همراه شده و آنها این اقدام دخالت آمیز پارلمان اروپا را بدون ارزش حقوقی و نقض حقوق بین‌الملل خوانده اند.

اولین واکنش شدید به اقدام ضدحقوق بشری پارلمان اروپا را "عصام شرف‌الدین"، وزیر امور مهاجران دولت پیشبرد امور لبنان نشان داد و وی تصمیم این نهاد اروپایی را نشانه دخالت در امور داخلی کشورش خواند.

شرف الدین با اشاره به این‌که مصوبه پارلمان اروپا، لبنان را بعنوان یکی از مستعمره‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد، از این مصوبه به تصمیمی ظالمانه و خودسرانه در حق لبنان نام برد که بیروت مخالفت کامل خود را با آن اعلام می‌کند.

وی تاکید کرده، این مصوبه که توسط "تری مریانی" نماینده فرانسوی پیشنهاد شده است، این‌طور القا می‌کند که اتحادیه اروپا می‌تواند به جای لبنان (و سوریه)، تصمیم بگیرد و این مصوبه پارلمان اروپا، به مثابه دخالت در امور یک کشور مستقل است و اروپایی ها باید بدانند ما مستعمره اتحادیه اروپا نیستیم.

وی با اشاره به تلاش لبنان برای پیشرفت در موضوع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان از پارلمان اروپا خواست بابت این اقدام از لبنان عذرخواهی کند.

ادعای پارلمان اروپا درحالی است که در چندین مرحله مقامات سوری و لبنانی راههای تسریع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و رفع موانع این اقدام را بررسی کرده اند.

در آخرین مرحله این روند "محمد الرحمون" وزیر کشور سوریه و عصام شرف الدین راه‌های ارتقای همکاری‌ها جهت بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را بررسی کرده بودند.

برنامه دشمنان سوریه یعنی غرب و در راس آن آمریکا و عواملش در لبنان برای آوارگان سوری نسبت به ترکیه فرق دارد و آنها بسیار تلاش می کنند تا آوارگان سوری به وطن خود باز نگردند، چرا که با بازگشت آوارگان سوری به کشورشان چند مساله هویدا می شود.

اول آنکه، دست برخی از مقامات لبنانی و غربی از پول های اهدایی سازمان ملل و برخی کشورها کوتاه می شود.

دوم آنکه، بسیاری از جنایت های اعمال شده به آوارگان سوری در سال های اخیر افشا می شود.

سوم آنکه، با بازگشت آوارگان سوری از لبنان، بار این کار از دوش این کشور برداشته شده و شرایط اقتصادی و اجتماعی لبنان در شرایط بحرانی فعلی بهتر می شود.

چهارم آنکه، تبلیغات دروغین مداوم آمریکا و عوامل آن در نبود امنیت در سوریه افشا می شود.

پنجم آنکه، آوارگان سوری هر چقدر زودتر به کشور خود باز گردند، زودتر می توانند اوضاعشان را سر و سامان دهند و خانه و کشور خود را آباد کنند.

باید گفت دلیل اصلی مخالفت آمریکا و اروپا با بازگشت آوارگان سوری از لبنان به سوریه، ادامه تحمیل مشکلات آنها به دولت و مردم لبنان می باشد؛ یانکی ها و اروپایی ها طی چند سال تحریم لبنان که مشکلات زیادی برای مردم این کشور ایجاد کرده سعی دارند مقاومت این کشور را خلع سلاح کنند تا نتواند در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی نماید و همین مساله نشان می دهد که توطئه های اروپا و آمریکا در لبنان رنگ و بوی صهیونیستی دارد و در جهت تامین مافع صهیونیست های غاصب می باشد، موضوعی که مردم لبنان و مقاومت به خوبی آن را دریافته اند.

در خاتمه باید گفت که کشورهایی اروپایی، آمریکا و ترکیه به جای آن که به فکر رفع مشکل آوارگان سوری باشند، با اقدام خود علیه آنها به دنبال ایجاد فاجعه انسانی هستند، اقدامی که دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha