حضور اقوام در عزاداری امام حسین (ع) باشکوه‌تر از سال‌های گذشته بود

گنبدکاووس - ایرنا - امام جمعه گنبدکاووس با قدردانی از برگزاری آیین‌های عزاداری اقوام ساکن در استان گلستان بالاخص قوم سیستانی برای اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا، گفت: حضور اقوام در عزاداری امام حسین (ع) باشکوه‌تر از سال‌های گذشته بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمود ترابی یکشنبه شب در چهارمین گردهمایی بزرگ عاشورائیان و نوادگان نخستین خونخواهان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شام غریبان سوم شهدای کربلا که در مسجد امام حسن مجتبی (ع) محله سیدآباد شهر گنبدکاووس برگزار شد، افزود: شیوه عزاداری «شنستکا» (نشسته) قوم سیستانی که مملو از تواضع این قوم به ساحت مقدس اهل بیت پیامبر(ص) بالاخص امام حسین (ع) و شهدای کربلا است باید احیا و ثبت شود.

وی، تعصب به امیرالمومنین علی (ع) و فرزندان آن امام همام، ویژگی بارز مردم ایران دانست و اضافه کرد: قوم انقلابی و ولایتمدار سیستانی از محورهای اصلی این تعصب بوده و از حدود ۱۴ قرن پیش تاکنون در این مسیر ثابت قدم و استوار بوده و همچنان هستند.

حجت الاسلام ترابی تصریح کرد: هر ملت و قومی که در رسیدن به اهداف خود ثبات قدم و ایستادگی داشته باشد بدون تردید از اقتدار بالایی در بین سایر ملت‌ها و اقوام برخوردار خواهند شد.

خطیب جمعه گنبدکاووس همچنین با اشاره به تلاش دشمن برای جدا کردن خیمه مردم، جوانان و بانوان ایران از خیمه‌های عزاداری امام حسین (ع) باحضور کمرنگ مردم و جوانان و یا پوشش نامناسب بانوان در آیین‌های سوگواری محرم امسال، بیان داشت: به حمدالله و بدون اغراق و بزرگنمایی، گروه‌های مختلف مردم ایران اسلامی متشکل از اقوام گوناگون ساکن در کشور به صورت خودجوش حضوری باشکوه‌تر از سال‌های قبل در مجالس عزاداری‌ سرور و سالار شهیدان داشتند.

وی ادامه داد: ملت ایران با حضور پرشور در مراسم‌های سوگواری امام حسین (ع) اثبات کرد که با وجود همه مشکلات و سختی‌های زندگی و مسائل اقتصادی اما همچنان وفادار سرور و سالار شهیدان و این مایه افتخار و نیز یک ذخیره با ارزش برای نظام جمهوری اسلامی و مسوولان آن است.

حجت الاسلام ترابی گفت: امروز وظیفه همه مسوولان نظام در سه قوه است که بیش از گذشته در جهت خدمت به مردم و رفع مسائل و مشکلات آنها تلاش کنند همچنان که رییس جمهور انقلابی و مردمی ما آیت الله رییسی به صورت شبانه روز و خستگی ناپذیر و بدون حاشیه در این مسیر گام بر می‌دارد.

وی افزود: در استان گلستان چندین پروژه بزرگ از جمله پتروشیمی و منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون پس از سال‌ها توقف در حال انجام است و بدون تردید استفاده مردم از مزایای این طرح‌ها اندکی زمان‌بر است.

مسوول بنیاد نیمروز سیستانی‌های گلستان هم در این مراسم گفت: سیستانی‌ها دارای نوع خاصی از سینه زنی هستند که به سینه زنی «شنستکا» یا نشسته یا چهار ضرب معروف است.

محمد آذری افزود: در این نوع عزاداری، مداح مراثی معروف به «بحر طویل» که حاوی اشعار حماسی است را خوانده و سینه زنان در حالت نشسته بر روی زانو زده و به عزاداری می پردازند.

وی اضافه کرد: در آغاز شروع نوحه عزاداران با کوبیدن دست روی زمین آن را شاهد اینکه ما عزادار خاندان عصمت و طهارت(ع) هستیم قرار داده و سپس روی زانوبلند شده و سینه می‌زنند و در زمان سینه زنی نیز دست‌ها به سرعت به سینه کوبیده شده و سراسر شور وشعور است.

آذری ادامه داد: سینه زنی نشسته سیستان با اشعاری به سبک بحر طویل، در کنار چاوشی و شبیه خوانی قابلیت ثبت در فهرست میراث فرهنگی معنوی را دارد زیرا این نوع سینه زنی که از قرن‌ها پیش نزد مردم سیستان رواج داشته امروزه با عدم شناخت نسل جوان در حال فراموشی است.

به گزارش ایرنا، دراین مراسم جمع زیادی از مردم و برخی مسوولان شهرستان افزون بر ۴۰۰ هزار نفری گنبدکاووس جمعیت حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha