۹ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۱
کد خبر: 85184573
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

با حجله تشییع شدند

۹ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۱
کد خبر: 85184573
با حجله تشییع شدند

مراغه- ایرنا- حکایت آن بزرگمردانی که پیکر مطهرشان موجود نبود و عکس‌شان روی حجله‌هایی در مراغه تشییع شد، بس غریب و شنیدنی است؛ همانانی که پس از چندین سال به آغوش گرم خانواده‌هایشان بازگشتند و «حاج حسین آرازش» از عکاسان پیشکسوت کشورمان هر ۲ صحنه را ثبت کرد.

«آرازش» که به گفته خودش هشت هزار و ۵۰۰ گیگابایت تصویر از وقایع قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون را در مجموعه‌اش نگهداری می‌کند، روز دوشنبه با حضور در دفتر ایرنا در مراغه، برخی از وقایع دوران دفاع مقدس را بازگو کرد که حکایت و تصاویر تشییع با حجله‌ و حس و حال عجیب آن دوران بخشی از آنهاست.

حس و حال خانواده‌ای که حتی پیکر شهیدشان را هم در دست ندارد و در آن سو رزمنده‌ای که همچنان نفس می‌کشد اما از خانواده‌اش بی‌خبر است؛ در این میان کودکی را تصور کنید که برای چندین سال، داغ حسرت نوازش‌های پدرش در دلش سنگینی می‌کند.

خانواده‌ای که شهادت عزیزش را باور کرده و دیدن روی ماه‌اش را بار دیگر آرزو می‌کند را در ذهن تجسم کنید و البته، چه اتفاق‌های تلخ و شیرینی که در نبود مرد خانه برای تک‌تک اعضای خانواده می‌توانست اتفاق بیافتد.

قصه شهیدان مفقودالاثر دوران دفاع مقدس، غُصّه‌ سنگینی بر دل کسانی بود که چشم در راه بودند اما گاهی گویی که خداوند دعای دست‌های رو به آسمان در قنوت عشق را اجابت می‌کرد و خبر زنده بودن آن کبوتران عاشق در عین ناباوری به گوش می‌رسید.

آرازش می‌گوید: عکاسی از شهدای دوران دفاع مقدس در آیین تشییع خلاصه نشد و گاهی با اجازه مسئولان و اطرافیان عکس هایی شخصی از پیکر شهدا در گلشن زهرا(س) تهیه کردم؛ عکس‌هایی از شهیدانی چون حمید پرکار، مهدی آزارشی، حسن آزارشی، یعقوب ماهری، حمید پرموز و دیگرانی که قابلیت انتشار نداشت و به درد خانواده آنان می‌خورد.

با حجله تشییع شدند

به گزارش ایرنا نخستین عکس‌هایی که در بانک تصاویر «حسین آزارش» وجود دارد، به دلیل سکونت وی طی سال ۱۳۵۶ در تبریز، به راهپیمایی‌های ضد رژیم شاهنشاهی مربوط می‌شود که سیاه و سفید است.

تصاویری از آرشیو حاج حسین آرازش
تصاویری از آرشیو حاج حسین آرازش

وی بعدها جزء نخستین افرادی بود که ظهور عکس رنگی را در تهران آموخت و آن را در مراغه راه‌اندازی کرد تا بسیاری از وقایع پس از انقلاب را با دوربین شخصی خود ثبت و ضبط کند اما مجموعه تصاویر وی به وقایع این شهرستان نیز خلاصه نمی‌شود و در بیشتر وقایع مهم کشور حضوری فعال داشت.

مراغه بر اساس اعلام دست‌اندرکاران، یکهزار و ۴۰۰ شهید گلگون‌کفن دارد که ۱۰۷ مورد از آنها فرماندهان شهید سپاه و بسیج هستند اما هنوز فرماندهان انتظامی و ارتشی شهید این شهرستان شناسایی نشده اند.

گفتنی است طی آبان سال جاری کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی در تبریز برگزار می‌شود و به تناسب آن، یادواره‌های شهدا در شهرستان‌های مختلف استان و از جمله مراغه برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha