۷ مرداد ۱۴۰۲، ۴:۳۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85183269
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شورای امنیت سازمان ملل، کودتا در نیجر را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل تلاش ها برای تغییر غیرقانونی دولت در نیجر را محکوم کردند  و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط "محمد بازوم" رئیس جمهور این کشور و اطرافیان او شد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل که جمعه شب به وقت محلی در اختیار رسانه ها قرار گرفت، آمده است: ما اقدامات خلاف قانون اساسی برای تغییر قدرت در نیجر را به ‌شدت محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط محمد بازوم رئیس جمهور منتخب نیجر، خانواده وی و اعضای دولت او هستیم.

شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از موضع کشورهای غرب آفریقا در مقابله با کودتا در نیجر حمایت و نسبت به تاثیر منفی تغییرات غیرقانونی دولت‌ها در منطقه ابراز نگرانی کردند.

اعضای شورای امنیت همبستگی خود را با مردم نیجر اعلام و بر ادامه کمک های بشردوستانه تاکید کردند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نهاد ریاست جمهوری نیجر نیز اعلام کرد: گارد ریاست جمهوری صبح امروز اقدامی علیه جمهوریت کشور انجام داد و ارتش آماده حمله به گارد ریاست جمهوری در صورت صرف نظر نکردن آن از بازداشت رئیس جمهور است. محمد بازوم رئیس جمهور و خانواده اش که تحت بازداشت عناصر گارد ریاست جمهوری هستند، در سلامت به سرمی برند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری محمد بازوم رئیس جمهور از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ، ژنرال «عبدالرحمن چیانی» را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند. به گزارش شبکه الجزیره، چیانی پس از تعیین به عنوان رئیس شورای انتقالی گفت: نظامی ها به خاطر وخامت اوضاع امنیتی کشور، حکومت را به دست گرفته اند.

وی افزود: در دوره محمد بازوم سیاستی برسرکار بود که می خواست مردم باور کنند که همه چیز خوب است درحالی که اوضاعی بسیار دشوار با وجود مرگ، آوارگان، ذلت و سرخوردگی حاکم بود.
چیانی اضافه کرد: شیوه امنیتی کنونی به رغم فداکاری ملت و پشتیبانی خارجی، اجازه تامین امنیت کشور را نمی داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha