۴ مرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۴۹
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85182016
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شیعه و سنی در شب تاسوعا عزادار علمدار کربلاست

۴ مرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۴۹
کد خبر: 85182016
شیعه و سنی در شب تاسوعا عزادار علمدار کربلاست

گرگان_ایرنا_مردم مومن و عزادار سرزمین برادری گلستان اعم از شیعه و سنی در شب تاسوعای حسینی به یاد رشادت «یل ام البنین(س)»، حضرت ابوالفضل عباس (ع) علمدار و سقای دشت کربلای با حرکت دسته‌جات عزاداری اشک ماتم ریخته و به سوگ نشسته‌اند.  

به گزارش ایرنا، عزاداران حسینی امشب چهارشنبه با حضور در مساجد و هیات‌های مذهبی، پس از برگزاری نماز مغرب و عشا، در فضایی معنوی در شب تاسوعای حسینی بر سر و سینه زدند و یاد و خاطره حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش و حماسه‌سازان کربلا را گرامی داشتند.

در سرزمین برادری گلستان در شب تاسوعای حسینی مراسم‌های ویژه ای برگزار و دستجات زنجیرزنی و سینه‌زنی زیادی در اقصی نقاط این استان پس از عبور و گذر از کوچه پس کوچه‌های مناطق مختلف به حرکت در آمده و ضمن عرض ارادات به حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) به عزاداری، نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند.

برخی عزاداران گلستانی در این شب با حضور در جوار امامزادگان از جمله امامزاده عبدالله و امامزاده نور گرگان، امامزاده مجید کردکوی، امامزاده یحیی‌ابن زید گنبدکاووس، امامزاده آق امام آزادشهر و سایر امامزادگان شهرها و مناطق مختلف گلستان به عزاداری و سینه‌زنی تا بامداد روز تاسوعا می پردازند.

تاسوعا نه تنها در میان شیعیان استان گلستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده که حتی اقلیت‌های دینی احترام خاصی برای مقام شهدای کربلا به ویژه سیدالشهدا(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و بزرگداشت تاسوعا قائل هستند.

امشب دیباچه عشق و عاشقی در محافل عزاداری اباعبدالله حسین (ع) گسترده شده و دلها آماده پر کشیدن به بین‌الحرمین است.

حضور گسترده نوجوانان و جوانان در آیین شب تاسوعای حسینی جلوه‌ای خاص از عشق و ارادت را به شهدای دشت کربلا را در این استان شمالی به نمایش گذاشته است.

امشب مصادف با شب تاسوعا، به حضرت ابوالفضل عباس(ع)، علمدار دشت کربلا اختصاص دارد.

عباس ابن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب‌های قمربنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبدصالح و باب‌الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام‌البنین در چهار شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه منوره متولد شد.

آن حضرت در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و امام حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به‌عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) و سقای خیمه‌های اطفال و اهل ‌بیت امام حضور داشت.

حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) و یاران باوفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن؛ تصمیم گرفته شد تا برای آوردن آب به فرات برود، مشک‌ها را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند و ایشان را مظلومانه به شهادت رساندند.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha