۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85181673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزرای خارجه پاکستان و روسیه پیرامون توافق صادرات غلات گفت‌وگو کردند

اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان طی تماس تلفنی با همتای روسی خود ابراز امیدواری کرد که همه طرف های درگیر در کریدور صادرات غلات اوکراین با مذاکرات سازنده به احیای این ابتکار اقدام کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی وزارت امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد، بلاول بوتو زرداری امروز طی تماس تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه از جمله بحث تعلیق توافق صادرات غلات تبادل نظر کرد.

رایزنی وزرای خارجه پاکستان و روسیه تنها یک هفته پس از سفر رسمی وزیر امور خارجه اوکراین به اسلام‌آباد صورت می‌گیرد. پاکستان پیش تر نگرانی خود را نسبت به خروج روسیه از توافق صادرات غلات ابراز کرده است.

براساس این گزارش، زرداری به اطلاع همتای روسی خود رساند که با درک اهمیت ابتکار صادرات غلات و تاثیر بالقوه آن بر اختلال در زنجیره تامین غذای جهانی که باعث تورم مواد غذایی و چالش‌های مرتبط با امنیت غذایی می‌شود، بر ضرورت تلاش‌های هماهنگ برای یافتن راه‌حل‌های عملی که به ویژه به نفع کشورهای در حال توسعه باشد، تاکید کرد.

وزیر خارجه پاکستان ابراز امیدواری کرد که همه طرف های درگیر در ابتکار غلات در گفت‌وگوی سازنده برای احیای این ابتکار مشارکت کنند.

وی بر حمایت پاکستان از تلاش‌های بین‌المللی برای احیای توافق با پرداختن به نگرانی‌های همه طرف‌ها تاکید کرد. زرداری از وزیر امور خارجه روسیه برای سفر به پاکستان دعوت کرد.

زرداری، لاوروف را در جریان رایزنی‌های اخیر خود با وزیران خارجه آمریکا، اوکراین، ترکیه و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار داد. وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز دیدگاه این کشور را به اشتراک گذاشت.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید. دولت ترکیه طی دو ماه اخیر برای تمدید مجدد این قرارداد تلاش کرد ولی به علت نارضایتی روسیه از اجرای مفاد مورد نظر مسکو، تمدید آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و دولت روسیه تمایلی برای تمدید قرارداد ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha