۶ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85181217
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۳۰۴ نفر در خراسان‌شمالی از مزایای مشاغل سخت بهره‌مند شدند

بجنورد- ایرنا- معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: ۳۰۴ نفر از متقاضیان بهره مندی از مزایای مشاغل سخت در سه ماهه نخست امسال در استان از این مزیت برخوردار شدند.

قربان نباتیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برخی از تقاضاهای مربوط به سال گذشته امسال بررسی و با آن موافقت شده است، اظهار کرد: ۱۹۷ تقاضا در سه ماهه امسال در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استان، سخت و زیان آور تشخیص داده شد.

وی افزود: در این مدت ۲۴۲ نفر در استان متقاضی استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور شدند که درخواست برخی تایید شده و برخی در دست رسیدگی است.

نباتیان درباره شرایط استفاده از محاسن قانون مشاغل سخت، گفت: افراد در صورتی که دست کم ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال داشته و حق بیمه مدت مزبور را به صندوق پرداخت کرده باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

وی با بیان اینکه افراد در این زمینه باید تقاضای خود را در سامانه مربوط ثبت کنند، افزود: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه، یک و نیم سال محاسبه می شود.

براساس این گزارش، مشاغل سخت و زیان آور، کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی و ‌بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده است.

نباتیان با اشاره به اینکه بازرسی های لازم از محیط کار در کارگاه ها انجام می شود، گفت: ۱۴ نفر بازرس کار در استان مشغول به فعالیت هستند که به لحاظ شاخص های تعریف شده مطابق با وضعیت مطلوب است اما این تعداد نیرو پاسخگوی نیاز بازرسی ها نیست.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: برای بازرسی بهتر از کارگاه ها می توان از ظرفیت مسوولان ایمنی استفاده کرد که در این زمینه ۵۵۰ نفر مسوول ایمنی در کارگاه ها مستقر هستند و ایمنی محیط کار را بررسی می کنند.

نباتیان گفت: امسال ۸۰۴ هزار نفر ساعت به کارگران و کارفرمایان آموزش های لازم درباره ایمنی محیط کار داده شده است.

در خراسان شمالی بیش از ۹۰ هزار نفر کارگر مشمول قانون کار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha