۴ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۶
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85181113
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمربندی شرقی، گره‌گشای معضل ترافیک قزوین

۴ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۶
کد خبر: 85181113
کمربندی شرقی، گره‌گشای معضل ترافیک قزوین

قزوین -ایرنا - معضل چندین ساله ترافیک در خیابان های مرکزی قزوین با راه اندازی کمربندی شرقی که مراحل پایانی ساخت خود را پشت سر می گذارد و در سال جاری به بهره برداری می رسد، تا حد زیادی مرتفع می شود.

به گزارش ایرنا، ترافیک یکی از چالش های مهم پیش روی مدیریت شهری در شهرهای بزرگ به شمار می رود، برای حل این مشکل شهرداری ها ناگزیر به انجام فعالیت های متعددی از جمله اعمال طرح محدودیت های تردد خودرو و همچنین ساخت تقاطع ها و کمربندی ها و بزرگراه ها هستند، با این حال یکی از شیوه های موثر برای حل این چالش در شهرها ایجاد رینک یا حلقه ارتباطی دور شهر است که موجب می شود تا خودروها از تردد در بافت مرکزی شهر خودداری کنند.

در سال های اخیر شلوغی میادین و خیابان های مرکزی قزوین و راه های دسترسی به آنها به ویژه در ساعات عصر ضمن معطلی شهروندان به آلودگی هوای این شهر نیز دامن زده است.

یکی از دلایل مهم شلوغی خیابان های قزوین به ویژه تقاطع ولی عصر(عج)، میدان تهران قدیم و میدان قدس و خیابان های منتهی به آن در کنار هسته مرکزی شهر، نبود کمربندی در قسمت شرقی شهر بوده است که قرار است به زودی با تکمیل کمربندی یا رینگ شرقی به طول بیش از ۱۰ کیلومتر به این معضل چندین ساله پایان داده شود.

کمربندی شرقی، گره‌گشای معضل ترافیک قزوین


قطعات کمربندی شرق شهر قزوین در حال تکمیل است

سید محمد علمی معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین در خصوص پروژه رینگ یا کمربندی شرق قزوین به ایرنا گفت: مجموعه مدیریت شهری قزوین تصمیم به احداث رینگ ترافیکی در قزوین گرفته است که قطعات پازل کمربندی شرق شهر قزوین در حال تکمیل است.

این مسوول حوزه مدیریت شهری افزود: ایجاد رینگ ترافیکی پیرامون شهر قزوین سبب کاهش زمان سفر، افزایش سرعت جابه جایی، کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها و تسهیل دسترسی به نقاط مختلف شهر می‌شود.

وی اظهار کرد: امروزه در شهرهای امروز تا حد ممکن از ورود خودروها به هسته مرکزی شهر جلوگیری به عمل می آید تا شاهد ترافیک و اختلال در عبور و مرور در این محدوده نبود که این مهم با ایجاد کمربندی شرقی در قزوین محقق تا حد زیادی محقق می شود چرا که بدلیل نبود کمربندی خودروها مجبور هستند با عبور از هسته مرکزی شهر خود را به مناطق مختلف برسانند.

وی خاطرنشان کرد: با این هدف، برنامه ریزی برای احداث رینگ‌های ترافیکی پیرامونی در دستور کار مجموعه‌های مدیریت شهری قرار دارد، وجود رینگ ترافیکی از سال ۱۳۶۹ در طرح جامع مورد تأکید قرار گرفته و در آن گنجانده شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه قزوین جزو ۶ شهر دارای طرح جامع ترافیک در کشور است، گفت:در این طرح جامع نیز بر وجود رینگ یا حلقه ارتباطی در دورادور شهر تأکید شده و مجموعه مدیریت شهری قزوین تصمیم به احداث رینگ ترافیکی شهر قزوین گرفته است.

علمی ادامه داد: احداث رینگ اصلی ترافیکی با همکاری سه مجموعه پیمانکاری شامل شرکت عمران و راهسازی، شرکت ملی ساختمان و سازمان عمران شهرداری در حال انجام است.

وی تصریح کرد: اگرچه مهم ترین هدف در طرح جامع حمل و نقل، صرفاً موضوعات ترافیک و تردد است اما در کنار طراحی کمربندی شرق شهر قزوین، مسیر سلامت و ورزش عمومی در نظرگرفته شده است.

این مسوول با اشاره به اینکه در بخش شمالی کمربندی شرق، فضاهایی به عرض ۶ و ۴ متر به ترتیب برای مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه سواری پیش‌بینی شده است، گفت:همچنین در چهار کیلومتر شمالی این مسیر و به فاصله هر ۸۵۰ متر، فضاهایی برای سرویس‌های بهداشتی بانوان، آقایان و افراد دارای معلولیت، اتاق مادر و کودک، ایستگاه اجاره دوچرخه و فضای فروشگاهی در نظر گرفته شده است تا امکانات مناسبی برای حضور شهروندان در این بخش از کمربندی فراهم گردد.

علمی با اشاره به کمک این پروژه به پیشگیری از وقوع سیل، تاکید کرد: برای احداث مسیر اصلی کمربندی شرق، تفاهم‌نامه‌ای مابین شهرداری، استانداری و شرکت آب منطقه‌ای منعقد شده است. با توجه به وقوع سیلاب‌های فصلی در این رودخانه، پس از بررسی ویژگی‌های هیدورلوژیکی و میزان دِبی آب در ۱۰۰ سال اخیر (مقدار آبی که از یک نقطه، در واحد زمان عبور می‌کند) و مدلسازی جریان آب از طریق نرم افزار، وضعیت رودخانه باراجین به عرض ۵۰ متر در کنار این کمربندی ساماندهی شده است.

وی با اشاره به ایجاد فضای سبز به عرض پنج متر در کنار مسیرهای پیاده و دوچرخه که سبب افزایش ایمنی و آسایش افراد پیاده در مقابل مسیر سواره می‌شود، گفت: در مجموع با احداث کمربندی شرق قزوین، سطح فضای سبز و پوشش گیاهی قزوین، چهار هکتار افزایش می یابد.

کمربندی شرقی، گره‌گشای معضل ترافیک قزوین

ایجاد رینگ تندراهی قزوین موجب کاهش ۸۰۲ لیتر سوخت در ساعت می شود

اسماعیل عرشیان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین نیز با اشاره به احداث کمربند شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد رینگ تندراهی در شهر موجب صرفه جویی ۸۰۲ لیتر سوخت در ساعت می شود که اگر این عدد را در طی سال جمع ببندیم بسیار قابل توجه می شود.

این مسوول افزود: براساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر قزوین، احداث کمربندی و رینگ شهری از سال‌های گذشته در دستور کار شهرداری قزوین قرار گرفته است و با ساخت و تکمیل آنها بار ترافیکی شهر کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: احداث کمربندی شرق به عنوان رینگ اصلی شهر قزوین به طول ۱۱ کیلومتر گام بزرگی جهت تکمیل رینگ تندراهی به شمار می رود.

عرشیان ادامه داد: بهترین راهکار برای گشایش گره‌های ترافیکی ایجاد رینگ شهری و هدایت خودروها به سمت بیرونی است و پروژه یاد شده این هدف را به خوبی محقق می کند.

وی با بیان اینکه این پروژه دوستدار محیط زیست به شمار می رود و حجم بالایی از آلودگی هوا در شهر قزوین با راه اندازی آن کاهش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: همچنین ۴۲۳ کیلوگرم گاز co که موجب کاهش آلودگی هوا می شود در روز کاهش خواهد یافت.

عرشیان با تاکید بر اینکه این پروژه به رفع گره ترافیکی شهر کمک خواهد کرد،افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد شبکه تندراهی قزوین را تکمیل خواهد کرد و اجرای مابقی شبکه نیز در برنامه های آتی شهرداری قزوین و با تامین منابع مالی امکان پذیر خواهد بود.

کمربندی شرقی، گره‌گشای معضل ترافیک قزوین


کمربندی شرق قزوین دسترسی شمال به جنوب شهر و ترافیک محدوده مرکزی را تسهیل می‌کند

وهاب میزانی مدیرکل فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا پیرامون این پروژه گفت: کمربندی شرق قزوین دسترسی شمال به جنوب شهر و ترافیک محدوده مرکزی را تسهیل می‌کند و از سوی دیگر می تواند ضلع شمال شرقی به ضلع جنوب غربی رینگ کمربندی دور شهر قزوین را تکمیل کند.

این مسوول همچنین گفت: این پروژه کمک می کند تا شمال شهر قزوین به جنوب غرب قزوین طی ۱۰ دقیقه بدون هیچ چراغ راهنمایی، توقف و اتلاف وقت متصل شود.

میزانی اضافه کرد: کمربندی شرق قزوین براساس طرح جامع شهرسازی تعریف شده است و همچنین در طرح ترافیک شهری نیز که در سال ۹۲ بر این موضوع تاکید شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در مرکز شهر بافت تاریخی و ارزشمندی را داریم و اغلب ترافیک شمال و جنوبی شهر در هسته مرکزی شهر رخ می دهد ضروری بود تا ترافیک به صورت رینگی به خارج از هسته شهری هدایت شود.

میزانی ادامه داد: براساس الگوی جهانی تا حد امکان ترافیک داخل شهر و بخش های تاریخی، تجمع مراکزی تجاری و فرهنگی زیاد است و باید این ترافیک به دور شهر هدایت شود تا در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و بالا رفتن سرعت حمل و نقل شود.

این مسوول با اشاره به ویژگی‌های طرح جامع ترافیک شهر قزوین گفت: در طرح جامع ترافیک شهر قزوین اصلی‌ترین مساله تکمیل رینگ شهری قزوین است تا بار ترافیکی نقاط جنوبی و شمالی شهر قزوین به حداقل کاهش پیدا کند و در وقت مردم صرفه‌جویی شود.

وی با اشاره به ساخت پل امام رضا (ع) در قزوین و اتصال آن به کمربندی شرقی افزود: این پل در زمانی که ساخت شده با قیمت فعلی ۲ هزار میلیارد تومان دارای ارزش بوده و تقاطع غیرهمسطح امام‌رضا(ع) با هدف تسهیل در عبور و مرور و روان‌سازی ترافیک غرب و شرق شهر و افزایش ظرفیت ترافیکی بلوار جمهوری اسلامی به عنوان کمربندی جنوبی شهر، برقراری ارتباط بین پل باغستان (ابوترابی) و بلوار جمهوری با هدف تکمیل رینگ شرقی و کاهش حجم ترافیک میدان تهران قدیم ساخته شده است.

وی با یادآوری اینکه پل امام‌رضا(ع) تا پل آیت‌الله ابوترابی و ولایت ادامه می‌یابد که بخشی از پروژه کمربندی شرقی است، افزود: فاز دوم این پل اتصال به پل باغستان (ابوترابی) است که رینگ شرقی شهر را پس از متصل شدن به پل ولایت تکمیل خواهد کرد.

مدیرکل فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین اضافه کرد : دغدغه اصلی در اجرای این پروژه صیانت از باغستان سنتی قزوین بود بنابراین در اجرای پروژه اصلاحاتی انجام شد و اجرای طرح مزبور در شکل جدید آن کمترین خسارت و تهدید را برای باغستان سنتی قزوین خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha