صدور ۱۰ هزار پروانه‌کسب از درگاه ملی مجوزها در استان تهران

تهران- ایرنا- مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه، ۱۰ هزار و ۱۸۷ پروانه کسب به صورت کاملا غیر حضوری و بدون کاغذ از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور و سامانه نوین اصناف، صادر شد.

«داود طبرسا» در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۲، تا پایان تیرماه، تعداد ۲۲ هزار و ۸۹۳ درخواست پروانه کسب از سوی متقاضیان کسب و کار در استان تهران در درگاه ملی مجوزهای کشور ثبت شد که ۱۰ هزار و ۱۸۷ پروانه کسب از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور و سامانه نوین اصناف، در استان تهران صادر شده و ۷ هزار ۸۱۲ درخواست نیز به علت نقص مدارک و یا نداشتن شرایط مجوز مربوطه بازگشت داده شده و مابقی نیز در انتظار تکمیل مدارک توسط متقاضی است.

وی تصریح کرد: ۱۹ درصد پروانه‌های صادره متعلق به زنان بوده و بیشترین رسته صنفی که خانم‌ها متقاضی آن بوده و پروانه گرفته‌اند، خرده فروشی لباس بانوان، آرایشگاه زنانه، خرازی، خیاطی زنانه و تولید پوشاک زنانه بوده است. همچنین بیشترین پروانه کسب صادر شده در استان تهران نیز مربوط به مشاوره املاک است و حدود ۴۰ درصد پروانه‌های کسب بدون تاخیر و در مدت مقررصادر شده‌اند.

طبرسا ضمن تشریح روش ثبت درخواست پروانه کسب در درگاه ملی مجوزها اظهارداشت: بر اساس کارکردهای درگاه ملی مجوزها کل فرآیند ثبت تا صدور پروانه کسب، الکترونیک و غیرحضوری است و برای مجوزهای ثبت محور، سه روزه و برای مجوزهای تایید محور، هفت روزه صادر می‌شود؛ طبق قانون، داشتن سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر، برای صدور پروانه کسب ضروری است.

وی افزود: اصالت سنجی سند مالکیت یا اجاره نامه واحدهای صنفی که برای آن‌ها پروانه کسب صادر می‌شود برعهده اتحادیه‌های صنفی است و متقاضی پروانه کسب باید این مدارک را در سامانه نوین اصناف بارگذاری کند، اصالت آن به‌صورت الکترونیک در مدت ۲ روز توسط اتحادیه مربوطه بررسی و اعلام می شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران افزود: با اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها، نظارت بر واحدهای صنفی و کسبه‌، از حالت "نظارت پیشینی" (گرفتن حضوری مدارک)، به "نظارت پسینی" تبدیل شده‌است؛ یعنی دریافت "پروانه کسب"، غیرحضوری و نسبتاً راحت شده اما کسی که فعالیت صنفی شروع می‌کند باید تحت نظارت دائمی و دقیق و موثر اتحادیه مربوطه باشد تا کاملاً در چارچوب قانون نظام صنفی و مقررات اتاق اصناف فعالیت کند.

طبرسا خاطر نشان کرد: براساس قانون جدید، استعلام‌های بهداشت، نظام‌وظیفه، بدهی مالیاتی (۱۸۶)، ایثارگری و هویت شخص حقوقی، به‌ صورت کاملاً غیرحضوری توسط درگاه ملی مجوزها اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: دریافت مدارکی همچون کارت پایان خدمت یا گواهی گذراندن دوره احکام کسب‌وکار یا گواهی بهداشت برای مغازه، توسط متقاضی ضروری است و باید به‌طور متعارف انجام شود اما برای استعلام این مدارک، نیازی به مراجعه یا صرف هزینه نیست و متقاضی هر پروانه کسب، باید قبل از ثبت درخواست، این مدارک (نظیر کارت پایان خدمت، گواهی احکام و...) را از مسیر مربوطه تهیه کرده باشد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران تاکید کرد: پروانه کسب جدید، یک فایل دارای شناسه یکتا (QRcode) است و نیازی به امضاء ندارد.

وی اظهارداشت: تمامی پروانه‌های کسب جدید، در "بانک اطلاعات مجوزهای کسب‌وکار " (qr.mojavez.ir) در تمام ساعات شبانه‌روز برای همه از طریق تلفن همراه قابل استعلام است و براساس ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی (اصلاحیه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) مطالبه مدرکی به‌جز شناسه یکتای صادره از درگاه ملی مجوزهای کشور به‌عنوان "پروانه کسب"، توسط هر مقام و مأموری جرم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha