استمرار آلودگی هوا فعالیت معادن شن و ماسه استان مرکزی را متوقف کرد

اراک - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: استمرار آلودگی هوا فعالیت معادن شن و ماسه این استان را متوقف کرد.

« یوسف یوسفی» روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا در روزهایی که وضعیت آلودگی هوا به علت افزایش گرد و غبار در شرایط ناسالم قرار گیرد، همه معادن شن و ماسه مستقر در محدوده استان مرکزی ملزم به توقف فعالیت واحد هستند.

وی بیان کرد: همزمان با تشدید آلودگی هوا و تداوم وضعیت ناسالم و افزایش گرد و غبار منطقه‌ای، پایش دقیق معادن و منابع خیزش گرد و غبار در اطراف شهرها و کارگاه‌های ساختمانی داخل شهرهای استان در دستور کار ویژه اداره‌کل حفاظت محیط زیست قرار دارد و تا برطرف شدن کامل آلودگی هوا و ذرات معلق ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا، در چند روز اخیر تمام واحدهای تولید شن و ماسه و مصالح ساختمانی، کوره‌های آجرپزی و صنایعی که دارای پتانسیل آلایندگی هوا هستند، مورد پایش قرار گرفتند و منجر به صدور ۶۲ اخطاریه نظارتی شد.

یوسفی، با اشاره به اینکه برخی از شهرهای این استان از جمله اراک در ۶ ماه سال درگیر ریزگردها است و ۶ ماه بعدی نیز با آلودگی صنایع دست و پنجه نرم می‌کند اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه شناسایی کانون‌های خیزش گردوغبار استان‌ها را انجام داده که مطالعه برش استان مرکزی در زمستان ۱۴۰۱ در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد تصویب قرار گرفت.

وی تصریح کرد: پس از بررسی در کارگروه امور زیربنایی استان مرکزی، از سال جاری در یک برنامه ۱۱ ساله با همکاری بین بخشی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و هواشناسی، اقدامات اجرایی برای کانون‌های گردوغبار استان آغاز می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: این پدیده جوی آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوب و اثرات مضری بر سلامت، اقتصاد جامعه و اقلیم دارد و شناخت ماهیت، منشا و اثرات گردوغبار در تعیین روش‌های کنترل آن نقش بسزایی دارد.

یوسفی تاکید کرد: همه باید با استفاده از تمام امکانات موجود و نهایت تلاش و جدیت در جهت کاهش هر چه بیشتر اثرات ریزگردها بر سلامتی مردم حرکت کنند.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۲۹ روز و سال گذشته ۱۳۸ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha