به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه خدمت رسانی مطلوب در حوزه بهداشت و درمان، اصل مهم و انکارناپذیری برای جوامع است و ارتقای روز افزون آن رضایتمندی گروه های هدف را به دنبال دارد.
تمامی متولیان امر در این حوزه تلاش دارند خدمات با کیفیت و مطلوبی را به گروه های هدف خود ارائه کنند که در این راستا سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از دستگاه های خدمات دهنده در حوزه بهداشت و درمان، گام های موثری را برداشته است.
خدمات این سازمان در سراسر استان با تاسیس مراکز درمانی و درمانگاه ها گسترش یافته است و این مهم در مناطق مختلف استان از جمله نقاط محروم و کم برخوردار نیز نمود بیشتری دارد.
خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اقدامات درمانی صورت گرفته در شهرستان خرمدره با دکتر رسول کاظمی رییس درمانگاه شهدای خرمدره گفت و گو کرده است.
ایرنا: در خصوص درمانگاه شهدای خرمدره توضیح دهید.
کاظمی: درمانگاه تامین اجتماعی شهدای خرمدره در راستای منویات مقام معظم رهبری در عرصه خدمت گذاری به مردم منطقه و در راستای رسالت این سازمان در حوزه تکریم بیمه شدگان این سازمان همسو با راهبردهای تعیین شده فعالیت می کند.
در سال گذشته ۲۴۴ هزار و ۱۴۳ خدمت و ۱۱۷ هزار و ۶۰۳ ویزیت رایگان به بیمه شدگان ارایه کردیم و بالغ بر ۱۰۶ میلیارد ریال از اعتبارات مصوب را جهت پروژه های عملیاتی و عمرانی مرکز به منظور خدمات رسانی بیشتر و بهتر به مراجعان مورد استفاده قرار دادیم.
از زمان افتتاح درمانگاه شهدا در سال ۷۴، این مرکز در مقطع عمومی مشغول ارائه خدمات درمانی به گیرندگان خدمت و بیمه شدگان منطقه بود که از ابتدای سال گذشته به سطح تخصصی ارتقا یافت.
هم اینک این مرکز با دارا بودن پزشک، متخصصان داخلی، اطفال، پزشک عمومی، واحد دندانپزشکی، داروخانه، آزمایشگاه، مامایی، درمانگاه دیابت و درمانگاه غربالگری سرطان روده بزرگ و سینه در حال ارائه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی و مردم منطقه است.
ایرنا: چه اقداماتی برای ارتقای خدمات رسانی این مرکز انجام گرفته است؟
کاظمی: سال گذشته نقطه عطفی در تاریخ درمانگاه شهدا خرمدره بود به این دلیل که خدمات از سطح عمومی به تخصصی ارتقا یافت و این اقدام پس از سال ها به نتیجه رسید.
هم اینک در این مرکز، خدمات تخصصی به بیمه شدگان ارائه می شود و از طرفی انجام اقدامات شاخص در مرکز به کاهش شکایات منتهی شده است.
نصب و راه اندازی سیستم آتشنشانی در اتاق سرور درمانگاه به عنوان تنها مرکز درمانگاهی مجهز استان به این سیستم و نصب و اجرای اتاقک نگاهداشت پسماندهای عفونی به تایید اداره کل محیط زیست شهرستان به عنوان تنها مرکز پیشرو در این امر در بین درمانگاه های شهرستان از جمله کارهای مهم مرکز بوده است.
طی سال گذشته ۹۶ هزار نسخه دارویی در این مرکز ارائه شده که اغلب به صورت رایگان بوده و همچنین حدود پنج هزار نسخه آزمایشی نیز ثبت شده است.
ایرنا: برای سال جاری چه برنامه هایی در دست اجرا دارید؟
کاظمی: در سال جاری بازسازی و بهینه سازی فضای فیزیکی درمانگاه، استانداردسازی فضای اتاق های معاینه و واحد تزریقات و سی پی آر مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین پیگیر جذب متخصصان هستیم که این معضل جدی در تمامی درمانگاههای تامین اجتماعی استان مشهود است اما این موضوع در شهرستان ها نمود بیشتری دارد و کمبودها به ویژه در رشته های داخلی و زنان و زایمان مشهود است که امیدواریم این کمبودها با مساعدت های دانشگاه علوم پزشکی زنجان برطرف شود.
طبق برنامه ریزی ها تلاش داریم سطح خدمات از تخصصی به پاراکلینیک ارتقا یابد که منطبق بر ضوابط بوده و تحقق آن مستلزم پیگیری مسوولان امر است.
در این مرکز روزانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر پذیرش می شوند که پیش از این با ازدحام مراجعه کنندگان مواجه بودیم و اکنون چهار پزشک در مرکز مستقر شده اند و مشغول خدمات رسانی به مراجعه کنندگان هستند، از طرفی با پیگیری های انجام شده سه دندانپزشک به مجموعه اضافه شده است.
طبق ارزیابی صورت گرفته، میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان افزایش یافته است اما کافی نیست و بهره گیری از ظرفیت ها به ویژه جذب نیروی متخصص به خدمت سانی بهتر به بیمه شدگان منتهی خواهد شد.
در زمان حاضر بالغ بر نیمی از جمعیت شهرستان حدود ۲۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و تعدد مراکز تامین اجتماعی امکان دسترسی آسانتر بیمه شدگان به خدمات را فراهم می کند.
نظر شما