۲ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۰۰
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85179964
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر عراق: موضع بغداد نسبت به فلسطین ثابت است

بغداد- ایرنا- نخست وزیر عراق گفت: موضع این کشور در حمایت از فلسطین ثابت است و هیچ تغییری در آن به وجود نمی‌آید.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در کنفرانس مشترک با «بشر هانی الخصاونة» همتای اردنی خود با اشاره به توجیه کشورهای سوئد و دانمارک برای توهین به قرآن در آن کشورها به بهانه آزادی بیان، افزود: توهین به قرآن کریم آزادی بیان نیست و نفرت افکنی را پایه گذاری می‌کند.

وی سفر نخست وزیر اردن به بغداد را نشان دهنده عمق روابط بین دو کشور دانست و گفت: دیدارهای دوجانبه، مثبت بود.

نخست وزیر عراق با تاکید بر سیاست تعادل در منطقه از سوی بغداد، افزود: عراق بر ارتقای سطح ارتباطات در منطقه تاکید دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه اردن عرصه مکمل و یکپارچه اقتصاد عراق است، گفت: انتظار گسترش همکاری‌های دوجانبه داریم.

السودانی در ادامه با تاکید بر اینکه پروژه‌ها و پیشنهادهای امیدوارکننده‌ای وجود دارد که به نفع عراق، اردن و مصر خواهد بود و در حال بررسی است، افزود: به دستگاه‌های ذی‌صلاح در عراق و اردن دستور دادیم تا تسهیلاتی را برای تجارت بین دو کشور فراهم کنند.

وی همچنین درباره موضع عراق نسبت به فلسطین گفت: ما بر موضع قاطع عراق در قبال مساله فلسطین و رد اقدامات رژیم اشغالگر اسرائیل تاکید می‌کنیم.

«بشر هانی الخصاونه» نخست وزیر اردن نیز بر اهمیت هماهنگی نظامی بین عراق و اردن برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد و افزود: مرحله دوم اتصال شبکه برق اردن با عراق با سرعت در حال پیشرفت است.

نخست وزیر عراق: موضع بغداد نسبت به فلسطین ثابت است

وی با اشاره به اینکه روابط عراق و اردن تقویت شده است، گفت: اردن از قاچاق مواد مخدر به داخل خاک خود رنج می‌برد و برای مقابله با این تهدید باید همکاری‌ها تقویت شود.

نخست وزیر اردن با اشاره به اینکه ما در مورد نیاز عراق به انرژی‌های تجدیدپذیر هم بحث کردیم، افزود: با نخست وزیر عراق درباره سازوکارهای نشست سه جانبه اردن، عراق و مصر گفت وگو کردیم.

بشار هانی الخصاونه در ادامه از پایان فاز اول اتصال برق بین دو کشور در ماه آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد که فاز دوم اتصال برق به سرعت اجرایی و ظرف یک سال تا یک سال و نیم آینده تکمیل شود.

عراق با حدود ۱۸ هزار مگاوات کمبود برق مواجه است و اکنون جمهوری اسلامی ایران تنها کشور تامین کننده انرژی برق عراق به میزان یک هزار و ۳۵۰ مگاوات در ساعت است.

حجم صادرات گاز ایران برای تامین نیروی سه نیروگاه گازی برق در عراق نیز بالغ بر ۱۸ میلیون مترمکعب در روز است.

دولت عراق از سال‌های گذشته تاکنون کوشش‌های گسترده‌ای را برای افزایش تولید و تامین برق انجام داده است، با این وجود کمبود برق همچنان یکی از بحران‌های اصلی این کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha