استاندار: ظرفیت های گردشگری معنوی و مذهبی یزد معرفی شود

یزد – ایرنا- استاندار یزد گفت: ظرفیت های گردشگری معنوی و مذهبی استان یزد آنگونه که باید معرفی نشده و برنامه ریزی بیشتری باید انجام شود.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی یکشنبه در نشست شورای توسعه گردشگری استانی یزد ، افزود: گردشگری برای کشور و همچنین استان یزد گنجی بی پایان ، کم هزینه ، پرفایده و فرصتی برای تقویت بخش های مخنتلف فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز تاکید ویژه ای بر حمایت از بخش گردشگری دارند و در حکم ریاست جمهوری به اینجانب به عنوان استاندار یزد نیز گردشگری به عنوان ظرفیت ویژه نام برده شده است.

استاندار یزد گفت: گردشگری مذهبی و معنوی در استان یزد ،جنس متفاوتی نسبت به سایر کشورها دارد و باید از این فرصت کمال استفاده را داشته باشیم.

فاطمی ادامه داد: گردشگری معنوی به عنوان بزرگ ترین فرصت برای تبیین فرهنگ عاشورا است و اگر استفاده نکنیم باید پاسخگو باشیم اما آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است.

وی اظهار داشت: گردشگری مذهبی مسئولیتی بزرگ است که مباحث فرهنگی را مطرح می کند و لذا شهرداری ها نیز حمایت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

استاندار یزد گفت: باید برنامه مدونی توسط کمیته گردشگری مذهبی و معنوی استان یزد تهیه شود تا دیگر شهرستان های استان نیز بتوانند همکاری داشته باشند.

فاطمی ادامه داد: در بودجه سنواتی شهرداری ها نیز این اولویت دیده شود و با توجه به اینکه برخی اماکن گردشگری معنوی ،اوقافی است لذا از منابع ممکن در این زمینه نیز حمایت شود.

وی اظهار داشت: برای تولید محتوای گردشگری نیز اعتباراتی دیده شده که در طول سال ۱۴۰۲ بخشی از این اعتبارت هزینه می شود و حتما برش شهرستانی نیز دیده شود .

استاندار یزد گفت: درهمه شهرستان ها آیین های عاشورایی برجسته و بی نظیر وجود دارد و حتما در این مراسم ها نیز تمرکز شود و فقط در یک یا دو شهرستان تمرکز نباشد.

احمد آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این نشست گفت: ظرفیت های گردشگری و مذهبی استان یزد فقط مربوط به ایام محرم نیست و در طول سال ادامه دارد و در زمینه برنامه های خاصی که شهرستان ها دارند نیز آمادگی داریم تا همکاری لازم را با فرمانداران داشته باشیم.

مسئول دبیر خانه بین المللی یزد حسینیه ایران نیز در این نشست گفت: پایه گذاری گردشگری مذهبی معنوی در یزد انجام شد و در سال جاری نیز این کارگروه از یک ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرد.

سید حسن حسینی افزود: میراث فرهنگی نیاز به پیوست فرهنگی در همه ایام دارد و به ویژه در ایام محرم و صفر این اقدام نیاز بود که در استان یزد انجام و آغاز شد .

وی اظهار داشت: کارگروه منسجمی باید تشکیل شود تا میراث فرهنگی و گردشگری معنوی جدی تر دیده شده و برنامه ها به صورت کلی اقدام و عملیاتی شود.

مسئول کمیته روحانیون کمیته گردشگری معنوی و مذهبی استان یزد نیز در این نشست گفت: از سال ۱۳۹۵ از ظرفیت روحانیون در گردشگری مذهبی استان یزد استفاده شد و روحانیون در دهه محرم بصورت کامل در مسجد جامع و شاهزاده فاضل مستقر هستند.

حجت الاسلام محمد صمد نیا اظهار داشت: گردشگری رمضان نیز امسال برای اولین بار در مسجد جامع انجام و ایجاد گردشگری تخصصی مذهبی نیز در استان یزد آغاز شد؛ همچنین از سال ۱۳۹۶ تا کنون نیز از ۴۶ ملیت در استان یزد مهمان داشتیم.

مسئول کمیته گردشگری معنوی و مذهبی استان یزد نیز در این نشست گفت: گردشگری مذهبی معنوی استان یزد ۶ سال است که به صورت کمیته فعالیت دارد ولی به طور غیر رسمی از ۱۶ سال قبل تا کنون فعالیت خود را آغاز کرده است.

مهدی رجایی فرد افزود: در این کمیته بیش از 70 نفر فعالیت دارند و گردشگران خارجی همراه با راهنمایان مسلط به زبان انگلیسی و خارجی و همچنین روحانیون مطلع همراه شده و در بهترین نقاط حسینیه ها در مراسم های عزاداری حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: بعد از مراسم نیز توریست ها مهمان سفره امام حسین( ع ) هستند و تمام اقدامات و پذیرایی به صورت رایگان بوده و حتی در پخت آش و غذای نذری هم حضور پیدا می کنند.

مسئول کمیته گردشگری معنوی و مذهبی استان یزد گفت:برای آشنا شدن توریست ها با سنت حسنه وقف، نشست های آموزشی نیز برگزار می شود تا با فلسفه عاشورا و قیام امام حسین(ع) نیز آشنا شوند.

رجایی فرد افزود: اولین گروه ۲۴ نفره کره ای، شب گذشته در مراسم شاهزاده فاضل یزد حضور پیدا کردند و امشب نیز گروه چینی شرکت خواهند کرد و در سال گذشته ۴۱۵ نفر و از ۱۶ ملیت در برنامه های عزاداری یزد حضور پیدا کردند.

وی اظهار داشت: این گردشگران در شاهزاده فاضل، ابرندآباد شهر شاهدیه ،حظیره ،اشکذر ، اردکان ،تفت و مهریز حضور یافتند و بیشترین آمار حضور گردشگر خارجی در برنامه های مذهبی ایران نیز در استان یزد و در سال گذشته اتفاق افتاد همچنین در سال قبل از کرونا یعنی در سال ۱۳۹۸ بیش از هزار و ۲۳۶ نفر گردشگری خارجی در برنامه های عزاداری استان یزد حضور یافته بودند.

در این نشست تعدادی دیگر از اعضا نیز پیشنهادات و درخواست های خود را مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha