به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا زاکانی همزمان با شصت و چهارمین شنبه امید و افتخار و افتتاح بلوار و زیر گذر ۴۵ متری بهار و کنارگذر فتح در نشست خبری افزود: بزرگراه بعدی شهید بروجردی است که از سال ۸۹ شروع شده و دارای دو فاز است که فاز اول و عمده آن امسال افتتاح می شود که با حدود ۶۰ درصد پیشرفت آن را تحویل گرفتیم و دراین مدت اقدامات طوری دنبال شد که افتتاح آن را پیش رو خواهیم داشت.
کوتاه کردن ۷۳۰ کیلومتر راه شهروندان با اصلاح ۹۸ تقاطع پایتخت
وی افزود: پروژه بعدی کند روهای بزرگراه آزادگان به طول ۴ کیلومتر است که در دست اقدام است. دیگر پروژه ای که در خصوص کارکردهای طراحی شده برای شهر قرار دارد اصلاح ۹۸تقاطع است که ۷۳۰ کیلومتر راه مردم را نزدیک می کند و حدود یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می دهد و کاهش آلودگی هوا و ارائه خدمت بیشتر به مردم را به دنبال دارد. این اصلاح ها ناظر به بزرگراه هایی است که هم اکنون استفاده می شود، اما دسترسی ها و تقاطع های آن اصلاح نشده و این کار باعث می شود که ۷۳۰ کیلومتر راه مردم نزدیک و در واقع ۷۹۳ کیلومتر را به ۵۳ کیلومتر تبدیل می کند.
کاهش ۲۷۲ کیلومتر از مسیر مردم طی ۲سال اخیر
شهردار تهران اضافه کرد: سال گذشته ۱۱ تقاطع کامل و ۸۶ کیلومتر مسیرهای تردد نزدیک شد. امسال ۲۳ مورد دیگر هدف گذاری شده که ۱۸ مورد آن را تحویل می دهیم و ۱۸۶ کیلومتر دیگر از مسیرهای تردد نزدیک خواهد شد. ۵ مورد دیگر نیز چون معارض دارد وعده آن را برای امسال نمی دهیم. این اصلاح تقاطع ها در حال انجام است و پل و رمپ ها را احداث می کنیم.
زاکانی گفت: موضوع بعدی پروژه تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر است که از انتهای بزرگراه شهید صیاد قبل از میدان سپاه تا آزادگان ادامه دارد و امکانی را فراهم می کند که این ۹.۸کیلومتر، میانه شهر را نجات می دهد و حدود ۲۵ تا ۳۰ همت نیز برآورد هزینه آن است که گشایش بزرگی برای تهران خواهد شد.
وی با بیان اینکه این آزادراه جاده امام رضا(ع) از بزرگراه شهید رستگار را به بزرگراه یاسینی متصل می کند، اظهارداشت: ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران و ۱.۵ درصد ترافیک کل شهر با این طرح کاهش خواهد یافت.
وی افزود: بال غربی بزرگراه یادگار امام(ره) که تعطیل شده بود، با تفاهم با وزارت دفاع و ارتش انجام شد، به طوری که پادگان جی مورد تفاهم قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم تا میدان فتح و پس از آن؛ پروژه را ادامه دهیم.
تا ۲سال دیگر ۳۰ کیلومتر به شبکه جمعآوری آبهای سطحی اضافه میشود
شهردار پایتخت در ادامه یادآور شد: پروژه بعدی ما رفع مشکلات جمع آوری آب های سطحی است که شرکت خاکریز آب متولی این عملیات عمرانی است. تهران چهار بلیه شامل سیل، زلزله، طوفان و فرونشست دارد که البته مخاطرات به یک اندازه نیست و ناظر بر مخاطره دوم و وقوع سیل در هفت رود دره به ویژه در غرب تهران پروژه گسترده ای را دنبال می کنیم که امکانی فراهم می شود تا بتوانیم ۱۱ پروژه را با رقم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پایان برسانیم.
زاکانی افزود: تا امروز ۱۴.۶ کیلومتر افتتاح کردیم و ۷.۴ کیلومتر نیز در دست احداث است . امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به میزان ۳۰ کیلومتر به شبکه جمع آوری آب های سطحی اضافه کنیم.
وی افزود: بخش دوم نگهداشت شهر است و ما در این حوزه در دو قسمت اقدامات جدی انجام می دهیم؛ یک قسمت پل ها و ابنیه هستند که عملاً مقاوم سازی در ۶۶ ابنیه را آغاز کرده ایم که ۱۶ ابنیه در دست اقدام است و ۲۶ عدد نیز مقاوم سازی شده و امیدواریم شرایط ابنیه که تا کنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان هزینه داشته به نتیجه برسانیم.
۹۱درصد پیشرفت فیزیکی پایداری گود برج میلاد
زاکانی با بیان اینکه گود برج میلاد فوق العاده پر خطر بود، تصریح کرد: امروز پایداری این گود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموعه ۱۸ هزار متر مربعی نیز اقدام اساسی انجام دادیم. گود فرهنگ نیز بر عهده ماست که مقاوم سازی خواهد شد.
شهردار تهران در خصوص فرسودگی زیرساخت ها و همچنین عدم وجود پارکینگ در بیمارستان شهدای تجریش نیز گفت: ما امروز مسیر تشدید فعالیت را برای نگهداشت درست شهر آغاز کرده ایم سالیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت نیاز داریم و امسال تولید ۱.۵ میلیون تن با چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده تا بتوانیم شهر را از فرسودگی خارج کنیم.
وی افزود: تهران ۷۵۳ عرشه پل دارد که سعی می کنیم به بهترین شکل این ابنیه را حفظ کنیم و خدمات آن به شکل خوبی به شهر ارائه شود.
زاکانی با بیان اینکه عقل سلیم حکم می کند طرح های زودبازده و موجود را تکمیل کنیم افزود: طرح هایی را که دنبال می کنیم تکمیل کننده طرح های مشخص ما است؛ طرح متوسلیان سه تا چهار سال زمان می برد و علاوه بر آن پروژه شهید شوشتری و یادگار امام پروژه های اساسی هستند.
شهردار تهران تأکید کرد: در مورد بزرگراه شهید شوشتری، کل بار رینگ شرقی تهران که از بزرگراه بسیج عبور می کند، شهر را دچار مشکل مضاعف کرده و برنامه ریزی برای رفع آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه ما میراث دار مشکلات گذشته هستیم، گفت: بیمارستان شهدای تجریش بیمارستان بزرگی است که سه مشکل درخصوص آن داشتیم؛ علاوه بر عدم دریافت پروانه، حق و حقوق شهر پرداخت نشده که تفاهم کردیم این حق و حقوق پرداخت شود. تنها این پروژه هم نیست که حقوق آن پرداخت نشده و پروژه های دیگری را نیز در سطح شهر داریم.
زاکانی گفت: قرار شده در قسمت شمال بیمارستان پارکینگ ساخته شود که در دسترس تر است؛ ساختمان های قدیمی این محوطه نیز به عنوان ساختمان های بیمارستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: از سمت خیابان شمالی بیمارستان نیز تخریب بخشی از سوله ها صورت می گیرد که آثار سوء و حجم ترافیکی کاهش پیدا کند؛ لذا ما عوارض، پارکینگ و بازگشایی را دنبال کردیم.
شروع ساخت پارکینگ برای بیمارستان های شریعتی و امام خمینی(ره)
زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری درباره آخرین وضعیت جمع آوری پل های شهر و نهضت پارکینگ سازی توضیح داد: دو دسته پارکینگ را دنبال می کنیم؛ پارکینگ هایی با ابنیه ثابت و پارکینگ های مکانیزه. چند هفته پیش برای بیمارستان های شریعتی و امام خمینی(ره) شروع ساخت پارکینگ را داشتیم. در واقع بالغ بر یک همت مقدار تفاهمی است که بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان ترافیک انجام شده تا در این حوزه رونق را شاهد باشیم.
وی افزود: درباره جمع آوری پلها نیز پل هایی که وجود دارد بالای ۷۰۰ پل است که برخی از این پلها به مرحله ای رسیده اند که نیاز به مقاوم سازی و یا جمع آوری دارند. با توجه به شرایط سازمان ترافیک در حال بررسی و مشخص کردن این است که کدام یک قابل جمع آوری است و جایگزین آن باید چه چیزی باشد. مثلا برای مقاوم سازی پلی باید مبلغ بالایی هزینه کنیم که باز با آن کار هم مشکل شهر حل نمی شود، بنابراین تفاهم بین معاونت های فنی و عمرانی، مناطق و حمل و نقل شده تا حمل و نقل ایده های نهایی خود را مطرح کند و درباره آن اقدامات لازم انجام شود.
تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد و دو سوم مترو مسافر جابجا می کند
وی در خصوص تأثیر تراموا بر اجرای طرح های عمرانی نیز گفت: تراموا برای ما تسهیل کننده است و اثر سوئی در مسیر اجرا ندارد. اگر دنبال شود و تفاهم نامه ها و مجوزها به مرحله نهایی برسد تعارضی با پروژه های عمرانی ندارد. تراموا یک پنجم مترو هزینه دارد و دو سوم مترو مسافر جابجا می کند که ارزش افزوده خواهد داشت.
شهردار پایتخت با بیان اینکه طرح شهید بابایی- باقری یکی از طرح هایی است که معارض دارد افزود: طرح بزرگراه حکیم- تعاون نیز دیگر طرحی است که با وزیر مربوطه برای رفع معارض این طرح جلساتی برگزار و دستور داده شد که رفع شود؛ اصلاح کل ۹۸ تقاطع ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۱ مورد را تحویل دادیم و ۱۸ مورد هم تحویلش قطعی است. در سال آینده شهر تهران از این وضعیت خارج خواهد شد.
وی در خصوص طرح تقاطع بابایی غرب - باقری و طرح میدان الغدیر گفت: این پروژه دنبال می شود - اجرای آن دلاوران را از بن بست خارج می کند. راجع به پروژه دوم حدود یک ماه پیش جلسه ای برگزار شد و قرار شد آنجا تحویل ما شود و معارض بعدی را خودمان حل کنیم. قبلا ما آنجا را برای عملیات تجهیز کردیم اما معارض مانع شد و مجدد برای ساخت این پل ۳۰۰ متری که ۱۴ کیلومتر راه مردم را کوتاه می کند، اقدام کردیم
نظر شما