مالکان واحدهای خالی در کرمانشاه اطلاعات خانه خود را در سامانه ملی املاک ثبت کنند

کرمانشاه- ایرنا- سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به مصوبه هیات دولت در نشست شورای ملی مسکن گفت: در راستای اجرایی سازی قانون مالیات بر خانه‌های خالی؛ مالکان ۱۲۰ روز فرصت دارند تا در سامانه ملی املاک اطلاعات واحدهای خود را ثبت کنند.

رامین الماسی روز شنبه به ایرنا افزود: در استان کرمانشاه ۱۶ هزار واحد خالی شناسایی شده است و مالکان آنها در صورتی که واحدها خالی خود را تعیین تکلیف نکنند ( در سامانه املاک ثبت نکنند) سال اول ۶ برابر حالت عادی برای آنها مالیات صادر خواهد شد.

وی همچنین گفت: مالکان اگر برای سال دوم (بعد از اجرایی شدن این قانون) واحدهای خالی خود را در سامانه ثبت نکنند؛ ۱۲ برابر و در سال سوم ۱۸ برابر حالت عادی برای واحدهای خالی آنها مالیات صادر خواهد شد.

معافیت برای واحدهای خالی در صورت اجاره دادن

الماسی همچنین بیان داشت: اگر مالکان واحدهای خود را به اجاره بدهند تا زیربنای ۱۲۰ مترمربع مشمول مالیات نمی شوند و معافیت مالیاتی دریافت خواهند کرد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ساماندهی زمین، مسکن و اجاره بها با افزایش نظارت ها بر بنگاه های معاملات املاک و قراردادهای اجاره بهاء اشاره کرد و گفت: این طرح از افزایش بی رویه اجاره بها جلوگیری خواهد کرد.

الماسی به تشکیل کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات در استان و شهرستان ها اشاره کرد و افزود: در این کارگروه که فرمانداران، نماینده دادستان، اداره ثبت اسناد، تعزیرات، اتحادیه ذی ربط و دیگر دستگاه های اجرایی عضو هستند.

وی همچنین با اشاره به تیم های بازرسی این کارگروه، گفت: اگر در بازرسی ها از بنگاه‌های معاملاتی املاک تخلفی دیده شود همان جا اعمال قانون می شود و اگر تمام استاندارد ها در تنظیم قراردادهای رعایت شده باشد به عنوان بنگاه معتمد و معتبر تشویق و به مردم معرفی می شود.

الماسی بیان داشت: تمام مستاجران و مالکان در اخذ قراردادهای خود باید کد رهگیری دریافت کنند و مشاوران املاک موظف هستند در زمان تنظیم قرارداد اجاره بها را درج کنند و در صورت عدم رعایت سقف تعیین شده نسبت به سال قبل آنها به سازمان امور مالیاتی معرفی می شوند.

سرپرست اداره راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن، اجاره‌بها و همچنین افزایش نظارت‌ها بر بنگاه‌های معاملات املاک قراردادهای اجاره‌، از افزایش اجاره‌بها جلوگیری خواهد کرد که در این راستا کارگروهی با همکاری دادستانی و نمایندگانی از اداره ثبت اسناد، تعزیرات، امور مالیاتی، دستگاه‌های امنیتی، فراجا، بسیج و اتحادیه مربوطه تشکیل شده که فرمانداران در شهرستان‌ها برای تنظیم و کنترل بازار املاک موظف هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha