شروع برداشت ماهیان گرم آبی با پیش بینی تولید ۵۰ هزار تن از آب‌بندان‌های مازندران

ساری- برداشت ماهیان گرمابی در سطح ۱۲ هزار هکتار با پیش بینی تولید ۵۰ هزار تن امروز شنبه با برگزاری آیین قرق شکنی در آب بندان ماهی روستای رمنت بابل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم قرق شکنی آب بندان ماهی، سنتی در مازندران است که معمولا پس از این که اراضی شالیزاری بی نیاز از آب شده و به مرحله برداشت رسید، برگزار می شود.

طبق گزارش شیلات مازندران از ۹۳۱ قطعه آب بندان به مساحت حدود ۱۸ هزار هکتار استان، ۵۰۰ آب بندان در سطح ۱۲ هزار هکتار آن پرورش ماهی گرما آبی انجام می شود.

آب بندان به عنوان سازه ذخیره ساز آب کشاورزی، مختص استان های شمالی کشور است که در مازندران به آن " اندون "، در گیلان" سل" و در استان گلستان "بندسار" می گویند. تامین آب زراعی، جمع آوری آب های زهکش، مخازن سیل گیر، پرورش ماهی و گردشگری از جمله قابلیت های آب بندان ها در مازندران است.

شروع برداشت ماهیان گرم آبی با پیش بینی۵۰ هزار تن از آب‌بندان‌های مازندران

تولید حدود ۵۰ هزار تن انواع ماهیان پرورشی گرم آبی در آب بندان های مازندران

مدیر کل شیلات مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تولید سال گذشته بهره برداری انواع آبزیان (مهر ماه تا کنون) استان را ۱۱۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: از مجموعه ۷۵هزار تن تولید ماهیان گرم آبی، حدود ۵۰ هزار تن در آب بندان های استان پرورش، تولید و روانه بازار شده است.

قاسم کریم زاده با اظهار این که هر ساله اواخر تیرماه زمان قرق شکنی آب بندان ماهیان گرم آبی در مازندران است، افزود: سالانه علاوه بر آب بندان ها، ‌حدود ۲۵هزار تن انواع ماهیان گرم آبی در واحد های مزارع استان نیز پرورش و تولید می شود.

وی متوسط تولید ماهیان پرورشی گرم آبی در مازندران را حدود سه تن اعلام کرد و بیان داشت: از ۲ سال گذشته با استفاده از تجهیزات نوین و پیشرفته در پرورش ماهیان گرم آبی، متوسط تولید به چهار تن در هکتار نیز رسیده است.

مدیر کل شیلات مازندران یکی از حمایت های جدی دولت سیزدهم در آبزی پروری را صدور شیلات کارت عنوان کرد و توضیح داد: در سال بهره برداری آبزیان یعنی از مهر ماه سال گذشته تا کنون ۷۸میلیارد تومان در قالب شیلات کارت برای خرید انواع نهاده های آبزیان به ۴۴۰ متقاضی پرداخت شده است.

کریم زاده به اجرای بیش از یکهزارو ۵۳۰ طرح شیلاتی در یک سال گذشته استان مازندران اشاره کرد و گفت: ۱۹۴ میلیارد تومان تسهیلات نیز از سوی بانک های عامل پرداخت شده است.

وی ارزش اقتصادی تولید ۱۱۵ هزار تن انواع آبزیان تولیدی مازندران را حدود ۹هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۲هزار و ۳۰۰ تن گوشت خاویار و هشت تن خاویار در استان استحصال و وارد بازار داخلی و خارجی شده است.

کپور نقره ای، علفخوار و کپور سر گنده، ماهی سفید، ماهی آزاد، سوف ماهی و ماهی زینتی از جمله ماهیان پرورشی گرم آبی در مازندران است.

مدیر کل شیلات مازندران تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالفعل آبزی پروری موجود استان، مازندران در چند سال اخیر با تولید حدود ۳۰ درصد از ماهیان پرورشی کشور رتبه نخست را در تولید آبزیان به خود اختصاص داده است.

کریم زاده تعداد شاغلان مستقیم صید و صیادی و آبزی پروری در مازندران را حدود هشت هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: با توسعه آب بندان ها علاوه بر تولید ماهی و ایجاد اشتغال، چهره روستاها از نظر عمرانی نیز توسعه می یابد.

وی به تولید ۱۶ هزار تن ماهیان سردآبی به خصوص قزل آلا در مازندران اشاره کرد و گفت : همچنین سالانه حدود ۲۱هزار تن انواع ماهیان استخوانی شامل ماهی سفید، کفال و کپور و کیلکا توسط ۱۱۳ تشکل صیادی از دریا مازندران تولید و در بازار عرضه می شود.

شیلات مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار و ۵۰۰ مرکزآبزی پروری و اشتغال حدود هشت هزار نفر در این واحدها، جایگاه ویژه ای درفعالیت های شیلاتی کشور دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha