۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۷:۴۳
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85176749
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

«عاشورآی» تجلی عشق و ارادت ترکمن‌های اهل سنت به امام حسین (ع)

گرگان- ایرنا- تفاوتی ندارد پیرو کدام دین و آیین باشی؛ محرم که از راه می‌رسد غم و اندوه خاندان اهل بیت ، مصیبت مشترک همه عالمیان می‌شود. مانند ترکمن‌های اهل سنت گلستان که با مراسم سنتی «عاشورآی» ارادت خود به امام ‌حسین (ع) و دیگر شهدای کربلا را به نمایش می‌گذراند.

به گزارش ایرنا، اهل سنت ترکمن‌ به لحاظ آداب و رسوم دارای فرهنگی غنی بوده که برای هر آیینی، مراسم خاصی برگزار می‌کنند که از جمله آن محرم است.

اقوام ترکمن به ماه محرم «عاشورآی» به معنای ماه عاشورا، می‌گویند و در این ماه مراسم‌های خاصی از جمله خواندن نماز نافله و قرآن، صدقه دادن، پخت غذاهای خاص و توزیع در بین همسایگان، روزه گرفتن و دیگر آیین‌ها و اعمال را برگزار می‌کنند که نشانه‌ای آشکار از غنای فرهنگ و سنت‌ در این قوم است.

«عاشورآی» تجلی عشق و ارادت ترکمن‌ها به امام حسین

«آغرآی» و «عاشورآی» تجلی ارادت قوم ترکمن به امام حسین (ع)

آخوند عبدالرزاق رهبر، امام جمعه اهل سنت آق قلا گفت: ماه محرم، ماه با حرمتی است و اهل سنت ترکمن ۱۰ روز اول این ماه را روزه می گیرند، دائم الوضو بوده و در زمان افطار صدقات می دهند و با یاد امام حسین (ع) قرآن خوانده و صلوات می فرستند؛ بی شک هرکسی ایشان را دوست داشته باشد، رسول اکرم (ص) را دوست دارد.

این روحانی اهل سنت گفت: در این ۱۰ روز اول محرم به نماز نافله در بین ترکمن ها توجه ویژه ای می شود و خوشحالی در این ماه بی معناست و زمان فتح استجابت دعاست.

وی اظهار داشت: اهل سنت در روز اول محرم به صورت ویژه مراسم قرآن خوانی داشته و علما در مناقب امام حسین (ع)، مظلومیت، ایستادگی و مبارزه ایشان با استکبار سخنرانی می کنند.

وی افزود: شخصیت امام حسین (ع) با قداست، معنوی، نزدیک به خدا، مجتهد، عالم و ایثارگر بوده که در مقابل ظلم ایستادگی کردند.

این روحانی اهل سنت گفت: از آنجا که عاشورا در ماه محرم است به این روز «عاشور آی» به معنی ماه عاشورا گفته می شود و همچنین این ماه در بین قوم ترکمن به «آغر آی» به معنای ماه سنگین معروف است چرا که محرم سنگین بوده و روح همه ناراحت و در غم بوده و خوشحالی در این ماه نیست.

«عاشورآی» تجلی عشق و ارادت ترکمن‌ها به امام حسین

محرم؛ تجلی تکریم و حرمت ترکمن ها به امام حسین (ع)

حاج آخوند عبدالغفور چرکزی یکی از روحانیون فعال فرهنگی اهل سنت در این ارتباط گفت: ماه محرم از نگاه قرآن و احادیث ماه تکریم و حرمت است.

وی افزود: علما اجتماعات بزرگی در این ماه برگزار کرده و تمام وقایع تاریخی در خصوص امام حسین (ع) را توضیح داده و گریه می کنند و بی شک باید در زمان حاضر با امثال یزیدها و استکبارگران مقابله کنیم.

وی اظهار داشت: در فرهنگ ترکمن علما و خانواده ها مرید اهل بیت بوده و اعتقادات، آداب و رسوم، محبت و مودت ویژه ای به امام حسین (ع) دارند و شهادت ایشان را بسیار مظلومانه دانسته و کسانی که به ایشان اهانت کرده و به شهادت رساندن بدترین شخصیت ها در تاریخ اقوام ثبت شده و نفرت دارند.

آخوند چرکزی بیان کرد: در مکالمات قوم ترکمن افراد ظالم و مستکبر را یزید و شمر می گویند چرا که از این دو شخصیت به دلیل اهانت و توهین به خاندان اهل بیت نفرت دارند و هرکسی توهین به امام حسین (ع) و سایر اهل بیت (ع) داشته باشد مورد لعن قرار می گیرد.

این روحانی اهل سنت افزود: اهل سنت به عاشورا و تاسوعا توجه ویژه ای داشته و به یاد اهل بیت (ع) اجتماع بزرگی برگزار می کنند.

وی اظهار داشت: ارادت اهل سنت ترکمن به امام حسین (ع) با سفرهای متعددشان به کربلا و زیارت ایشان و سایر اهل بیت(ع) مشهود است، سال ۱۳۹۶ زمانی که به حج مشرف شدم بعد بازگشت به زیارت امام رضا(ع) و پس از آن به عراق و زیارت باقی امامان رفتم و ترکمنان مرید اهل بیت (ع) و از جمله امام حسین (ع) هستند.

«عاشورآی» تجلی عشق و ارادت ترکمن‌ها به امام حسین

به احترام روز عاشورا فرزندانمان را حسین می نامیم

ماهیه سلاق یکی از بانوان قوم ترکمن گفت: بخاطر سنگینی ماه محرم و ارادت به اهل بیت (ع) در این ماه ترکمن ها عروسی نمی گیرند و شادی نمی کنند.

وی افزود: ترکمن‌ها به احترام روز عاشورا فرزندان متولد شده در این روز را عاشور، عاشور بی بی، عاشور مراد، عاشور گلدی، عاشور محمد و چنانچه فرزندان دوقلو بوده آنها را حسن، حسین و یا فاطمه الزهرا و امثالهم نامگذاری می کنند که نشان از ارادت ویژه اهل سنت دارد.

وی اظهار داشت: در روز عاشورا کار کردن سنگین بوده و حتی قالی را در آن روز اعتقاد داشته نباید بافت.

سلاق بیان کرد: آیران قاینار، اوناش، غذای برنجی همچون چکدرمه هم در روز عاشورا پخته و در بین همسایه ها پخش می کنیم البته برخی هم آخوندی برای ذکر دعا دعوت کرده و در خانه از مهمانان به عنوان نذری در این ماه پذیرایی می کنند.

وی افزود: در محرم روز عاشورا به «آغرگونی یا اصطلاحاً روز سنگین» در بین ترکمن ها مشهور بوده و در این روز سعی داشته کار نکنند.

«عاشورآی» تجلی عشق و ارادت ترکمن‌ها به امام حسین

پخش «اوناش ترکمنی» در بین همسایگان

المیرا مصدق یکی دیگر از بانوان ترکمن هم گفت: هرخانواده ای در حد توان خود برای در این ماه نذری هایی همانند شیربرنج، شعله زرد و آش رشته ترکمنی می‌دهد.

وی اظهار داشت: برخی افراد هم در این ماه به خواندن نماز نافله پرداخته و آن را به روح شهدا تقدیم می کنند.

وی بیان کرد: برخی روزهای محرم مانند عاشورا به اعتقاد ترکمن ها سنگین بوده و در این ایام خیاط ها هیچ برش پارچه ای انجام نمی دهند، سوزن دوزی های ترکمنی هم در این روز در هیچ خانه ای انجام نمی شود.

مصدق افزود: در زمانی که مادربزرگم زنده بود همینکه دسته های سینه زنی از خیابانمان رد می شد تمام نوه ها را از زیر پرچم امام حسین (ع) و یا اسب نمادین ایشان رد می کردند و اعتقاد خاصی به ایشان داشتند و تمام پسر، دختر، عروس، داماد نوه و نتیجه های خود را جمع کرده و اوناش ترکمنی بار می گذاشتند و به تمام همسایه ها از این آش ترکمنی نذری می دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha