سفیر ایران در روسیه: نشست ناتو، چهره دیگر نظریه پردازان غربی را آشکار کرد

مسکو- ایرنا- سفیر ایران در روسیه با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست اخیر سران ناتو گفت: نظریه پردازان نئولیبرالیسم که طی چند دهه گذشته تلاش کرده بودند با عناوین دهکده جهانی، جهانی سازی و همکاری مبتنی بر تعامل با دنیا، گفتمان خود را غالب و همزمان پروژه امنیتی سازی منطقه ای را دنبال کردند، در نشست اخیر ناتو چهره سخت خود را آشکار کردند.

به گزارش ایرنا، کاظم جلالی شامگاه پنجشنبه در نشست "نظم نوین منطقه ای؛ همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه  در آسیای مرکزی و قفقاز" در موسسه کشورهای مشترک المنافع در مسکو افزود: رویکرد غرب در اجلاس اخیر ناتو، تقویت قدرت سخت و تقویت پروژه امنیتی سازی در مناطق همجوار روسیه، چین و ایران و ایجاد هراس در کشورهای منطقه آسیای میانه و قفقاز با هدف زمینه سازی حضور قدرت های فرامنطقه ای در این منطقه بود.

سفیر ایران در روسیه: نشست ناتو، چهره دیگر نظریه پردازان غربی را آشکار کرد

در این نشست که با حضور معاون انستیتو کشورهای مشترک المنافع روسیه برگزار شد، جلالی همچنین اظهار داشت: برخی قدرت های فرامنطقه ای و کشورهای ثالث تلاش می کنند با گسترش بحران ها، زمینه را برای گسترش حضور خود در آسیای میانه، قفقاز و اطراف دریای خزر فراهم کنند و در این مسیر، به اقداماتی همچون ایجاد سوء تفاهم با بهره گیری از جریان های غربگرا مبادرت می کنند.
سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه دنیای جدید در حال شکل گیری است، گفت: برای ایجاد سازوکار جدید جهان، باید کشورها با دقت و هوشمندی گام بردارند، به تمامیت ارضی و استقلال یکدیگر احترام بگذارند و با حرکت در مسیر حل مسائل منطقه با تشریک مساعی، مانع از اقدامات قدرت های فرامنطقه ای شوند.
وی با اشاره به اهمیت کریدور شمال – جنوب در شتاب بخشی به حمل و نقل کالا در عرصه بین المللی گفت: نباید اجازه داد برخی جریانات غربگرا، این پروژه بزرگ را تضعیف کنند و در مقطع کنونی، ضرورت دارد که ایران و روسیه در مسیر اجرای این پروژه، متحد باشند و درکنار آن، دریای خزر را به عنوان دریای صلح و دوستی، به عنوان زمینه ای برای توسعه مناسبات به نفع ملت های منطقه مورد توجه قرار دهند.

سفیر ایران در روسیه: نشست ناتو، چهره دیگر نظریه پردازان غربی را آشکار کرد

در این نشست، برخی صاحب نظران، اساتید دانشگاه، ایران شناسان و پژوهشگران روسی دیدگاه های خود را در خصوص نظم نوین منطقه ای و همکاری ایران و روسیه در آسیای مرکزی و قفقاز مطرح کردند.
کشورهای عضو ناتو در نشست ۲۰ تیر ۱۴۰۲ در شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی توافق کردند که در آینده اوکراین یکی از اعضای این سازمان شود ولی از ارائه جدول زمانی برای این الحاق خودداری کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha