۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۴
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85175715
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار دولت عراق به سوئد:  اهانت به قرآن تکرار شود، قطع روابط می‌کنیم

بغداد - ایرنا - محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق روز پنجشنبه به سوئد هشدار داد که در صورت تکرار وقوع اهانت به قرآن کریم در خاک آن کشور، بغداد روابط خود را با استکهلم قطع خواهد کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای این مطلب را به نقل از «محمد شیاع السودانی» در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در این بیانیه آمده است: با توجه به اعطای مجوز مجدد دولت سوئد برای اهانت به قرآن کریم و حادثه آتش زدن سفارت سوئد در بغداد «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق امروز جلسه اضطراری که با حضور وزیران امور خارجه و کشور، رئیس دستگاه امنیت ملی، معاون دستگاه اطلاعات ملی، رئیس ستاد ارتش و معاون فرماندهی عملیات مشترک برگزار شد را برعهده داشت.

بر اساس این بیانیه «محمد شیاع السودانی» نخست عراق روز پنجشنبه تصمیم گرفت مسئولین آتش زدن سفارت سوئد و مقامات امنیتی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند را به دائره تحقیقات معرفی کند و در عین حال بر قطع روابط دیپلماتیک با سوئد در صورت وقوع تکرار حادثه آتش زدن قرآن کریم در خاک آن کشور تاکید کرد.

در این نشست آتش زدن سفارت سوئد در بغداد محکوم شد و آن نقض امنیتی ارزیابی شد که باید سریعاً برطرف شود و در این زمینه مسئولین امنیتی باید پاسخگو باشند.

در این جلسه اضطراری مقرر شد عوامل آتش زدن سفارت که دستگیر شده‌اند به مراجع قضایی معرفی و ماموران امنیتی که در وظایف خود کوتاهی کرده‌اند به دائره تحقیقات معرفی و اقدامات قانونی علیه آنان اعمال شود.

در بیانیه دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق آمده است که دولت عراق بار دیگر بر پایبندی به تعهدات خود برای تامین امنیت و حفاظت از کلیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و جلوگیری از هرگونه حمله‌ای که آن‌ها را هدف قرار دهد، تاکید می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که دولت عراق دیروز از طریق کانال‌های دیپلماتیک به دولت سوئد اطلاع داده است که در صورت تکرار حادثه سوزاندن قرآن کریم در خاک آن کشور به بهانه آزادی بیان، بغداد روابط دیپلماتیک خود را با سوئد قطع خواهد کرد

دولت عراق تاکید کرد که چنین اقدامات تحریک‌آمیز مغایر با میثاق نامه‌ها و هنجارهای بین المللی که احترام به مذاهب و اعتقادات را به رسمیت شناخته است می‌باشد و تهدیدی برای صلح و دامن زدن به فرهنگ خشونت و نفرت است و عراق ادامه این مواضع تحریک‌آمیز مقامات سوئدی در قبال اعتقادات و مقدسات دیگران را محکوم می‌کند.

صدها معترض سحرگاه امروز - پنجشنبه - در اعتراض به اعطای مجوز مجدد دولت سوئد برای اهانت به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکلهم، به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و با بالا رفتن از دیوارهای سفارت، آن را به آتش کشیدند.

تا سحرگاه امروز، نیروهای امنیتی در داخل سفارت مستقر بودند و همچنان دود از ساختمان بلند بود.

پس از این یورش، اکثر تظاهرکنندگان با دخالت نیروهای امنیتی عراق از ساختمان سوئد در بغداد عقب نشینی کردند اما تا اوایل صبح ده‌ها نفر در اطراف سفارت باقی مانده بودند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha