ارتباط آلودگی‌های شهرک صنعتی روی زنجان با بیماری‌ها مشخص نیست

زنجان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست زنجان گفت: هیچ آمار دقیقی از ارتباط میان افزایش بیماری‌های مختلف در استان با آلودگی شهرک صنعتی روی وجود ندارد ولی نمی‌توان گفت فعالیت‌های صنعتی آن بدون اشکال است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا یافتیان روز پنجشنبه در نشست خبری به موضوع شهرک صنعتی روی زنجان و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد و افزود: در خصوص بررسی مشکلات این شهرک هرچند اقداماتی انجام شده است اما مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی تخصصی روی به عنوان پاشنه آشیل محیط زیستی استان مطرح است، اضافه کرد: باید به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته شود اما برخی اطلاعات ناقص در اختیار مردم قرار می دهند که در برخی موارد موجب گمراهی آنها می شود.

این مسوول ادامه داد: شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان در حریم و پنج کیلومتری شهر واقع شده است و صنایع تا رده سه ضوابط محیط زیست می توانند در این حریم حضور داشته باشند اما باید برای محل استقرار شهرک صنعتی روی چاره اندیشی کرد.

وی با بیان اینکه مساحت این شهرک ۱۶۸ هکتار است، اظهار داشت: در برخی موارد، مشکلاتی در ارتباط با اشغال زمین های کشاورزی اطراف شهرک توسط واحدهای مجاور وجود دارد که سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل محیط زیست آنها را در این زمینه پیگیری می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه کاربرد اولیه شهرک را واحدهای سنگبری با مساحت ۲۴ هکتار تشکیل می داد، ادامه داد: اینکه چگونه این شهرک، تغییر کاربردی داده شده، موضوع دیگری است.

وی اظهار داشت: این شهرک در سال ۷۸ به شهرک روی تبدیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد و در زمان حاضر ۶۳ واحد روی و ۳۶ واحد غیر مرتبط با فعالیت های روی در آن فعالیت می کند.

یافتیان با بیان اینکه اشتغال مستقیم این شهرک، چهار هزار و ۲۰۰ نفر اعلام شده است، افزود: مدیریت این شهرک از سوی شرکت شهرک های صنعتی به یک شرکت خدماتی واگذار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در این شهرک چهار واحد صنعتی " اسید" به واحدهای تولیدی روی خدمات ارائه می کند و به عنوان مواد اولیه مهم محسوب می شود، هرچند واردات اسید از سایر استان ها به زنجان انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه بروز این مساله خود مشکلات زیست محیطی را ایجاد کرده است، اضافه کرد: سالانه در این شهرک صنعتی ۱۹۶ هزار تن روی تولید می شود که این میزان به طور میانگین در روز پنج تا ۶ هزار پسماند حاصل از روی را شامل می شود.

این مسوول ابراز امیدواری کرد: محل دفع پسماندهای صنعتی با رعایت و ضوابط و شرایط حقوقی توسعه یابد چرا که یکی از سیاست های سازمان محیط زیست، ایجاد دفنگاه های صنعتی مبتنی بر استانداردهای لازم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه کمتر از ۱۰ واحد، مجوز تولید اسید را در استان دارند، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی، ورود اسید به این استان از استان های دیگر است.

این مسوول با بیان اینکه این موضوع، خود نگرانی های ایجاد کرده به این دلیل که ضوابط استانداردی برای تردد کامیون های حامل اسید در استان نداریم، خاطرنشان کرد: از دستگاه های متولی به ویژه نیروی انتظامی درخواست می شود در این خصوص نظارت های ویژه ای را اعمال کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۲ مورد واژگونی تریلر حامل اسید در استان گزارش شد که این مواد غلظت بالایی دارد و ورود آنها به خاک علاوه بر آلودگی مشکلات عدیده ای ایجاد می کند.

یافتیان با تاکید بر اینکه محیط زیست یک کوه یخی است که بخشی از آن مشخص بوده اما عمده فعالیت های محیط زیست ناپیداست، اظهار داشت: بخشی از مسائل مربوط به این بخش،خارج از اختیارات کارشناسان محیط زیست است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha