دمشق: محرومیت یک میلیون سوری از آب در سایه اشغالگری ترکیه و آمریکا را محکوم می‌کنیم

تهران-ایرنا- دولت سوریه محروم کردن بیش از یک میلیون سوری ساکن شهر حسکه و اطراف آن در سایه تداوم اشغالگری ترکیه و آمریکا را محکوم و بر لزوم پایان حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه و آمریکا در خاک این کشور تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه سوریه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای بر ضرورت خروج نظامیان ترکیه و آمریکا از خاک این کشور و تسلط دولت بر شمال، شمال شرق و شمال غرب این کشور و از سرگیری فعالیت نهادها و دستگاه های دولتی در این مناطق تأکید کرد.

وزارت خارجه سوریه، خروج نظامیان خارجی را تنها راه برون رفت از مشکلات و پایان رنج های ملت سوریه و بازگشت ثبات، آرامش و بهبود اوضاع اقتصادی و انسانی در این مناطق دانست.

وزارت خارجه سوریه ادامه محروم کردن یک میلیون شهروند سوری از آب بویژه با افزایش بی سابقه دما را یک جنایت جنگی و جنایت ضد بشری و تهدید بهداشت و سلامت عمومی دانست واعلام کرد که برخی‌ها با استفاده از آب به عنوان سلاح جنگی در صدد دستیابی به اهداف سیاسی خود هستند.

در ادامه بیانیه آمده است: شهروندان سوری در شهر حسکه و اطراف آن میان سندان اشغالگران ترکی و مزدوران تروریست آن ها و چکش اشغالگران آمریکایی و مزدوران تجزیه طلب آن ها گرفتارند و این طرف ها، به قطع آب شرب ساکنان شهر حسکه و مناطق اطراف آن ادامه می دهند.

وزارت خارجه سوریه از سازمان ملل متحد خواست به صورت فوری با این اقدام اشغالگران که نقض آشکار همه قوانین بین المللی و انسانی است مقابله و شرایط را برای برخورداری ساکنان این مناطق از آب شرب فراهم کند.

روز سه شنبه نیز رئیس مجلس سوریه با ارسال پیام‌هایی به سازمان‌های پارلمانی بین‌المللی، عربی و منطقه‌ای جنایت مستمر اشغالگران ترکیه در قطع آب حسکه را محکوم کرد و گفت: این اقدام ترکیه، استفاده از آب به عنوان سلاح جنگی است.

حموده صباغ رئیس مجلس سوریه ۵۸ پیام به سران سازمان‌ های پارلمانی عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی، دبیرکل سازمان ملل متحد، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و تعدادی از سران شوراها و مجالس کشورهای برادر و دوست ارسال و در آن جنایت مداوم ترکیه و مزدوران وابسته به آن با قطع کردن آب آشامیدنی ایستگاه علوک برای بیش از یک میلیون شهروند سوری در استان حسکه را محکوم کرد.

حموده صباغ تاکید کرد: اقدام ترکیه در استفاده از آب آشامیدنی به عنوان ابزار جنگی، بدون در نظر گرفتن کمترین نیازهای انسانی ساکنان منطقه جنایت جنگی و نقض آشکار همه کنوانسیون‌ها، توافقنامه‌ها و اصول بین المللی است و چنین رفتارها و رویکردهای غیراخلاقی و غیر انسانی مخالفت آشکار با اصول و اهداف سازمان ملل، مقررات حقوق بین الملل، قوانین بین المللی در زمینه حقوق بشر و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت است.

صباغ در نامه‌ های ارسالی خود به سازمان ملل و روسای اتحادیه جهانی بین المجالس و مجمع پارلمانی منطقه‌ای و عربی از آنان خواست تجاوز و اشغالگری ترکیه در بخش‌های از خاک سوریه را محکوم کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha