۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85174960
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اکونومیست: آفریقا نقش مهمی در بازار انرژی جهان ایفا خواهد کرد

تهران-ایرنا- نشریه اکونومیست پیش‌بینی کرد که آفریقا به دلیل برخورداری از منابع فراوان گاز طبیعی، نور خورشید و باد نقش مهمی را در بازار جهانی انرژی در آینده ایفا خواهد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا،اکونومیست با اشاره به نگرانی ها در امنیت انرژی به دلیل قطع واردات انرژی اروپا از روسیه در نتیجه جنگ اوکراین و افزایش بهای انرژی چنین تحلیل کرد که این تحولات در حالیست که تغییرات آب و هوایی تغییری عمیق و نامطمئن را در استفاده از سوخت های فسیلی همچون نفت و در نهایت گاز ایجاد کرده است.

سیاستمداران و صاحبان صنایع در اروپا درباره گرم نگه داشتن منازل و حفظ فعالیت کارخانه ها در مقابل چنین چالش هایی، نگران هستند.

بر اساس این گزارش، آفریقا می تواند پاسخی به مشکل فوری گاز اروپا و مشکل کربن طولانی مدت در این قاره باشد. آفریقا ۱۳ درصد ذخایر جهانی گاز را در خود جای داده که اندکی کمتر از خاورمیانه است و هفت درصد ذخایر نفت جهان را دارد و از نظر انرژی سبز نیز ظرفیت خوبی دارد.

به گفته کلاودیو اسکالتزی (Claudio Descalzi) مدیرعامل شرکت انی ایتالیا «انرژی آفریقا می تواند نقش محوری در آینده اروپا ایفا کند و این فقط به اروپا محدود نمی شود. آفریقا مقادیر هنگفتی گاز دارد و از حیث انرژی خورشیدی و باد برای تامین انرژی ما کامل است».

اکونومیست: آفریقا نقش مهمی در بازار انرژی جهان ایفا خواهد کرد

اکونومیست نوشت: قیمت‌های بالاتر، افزایش تقاضا در اروپا با دور شدن اتحادیه اروپا از روسیه و تغییر رویکرد استفاده از زغال سنگ به گاز که یک سوخت پاک‌تر است، باعث چرخش سریع به آفریقا شده است. موزامبیک اولین کشوری بود که گاز طبیعی مایع خود را در نوامبر ارسال کرد و ممکن است به زودی صادرات بسیار بیشتری داشته باشد.

در این راستا، شرکت انرژی توتال فرانسه ممکن است به زودی ساخت یک پروژه غول پیکر گاز طبیعی مایع را در موزامبیک که در سال ۲۰۲۱ به دلیل ناآرامی ها متوقف شد، از سر بگیرد. پاتریک پویَنه (Patrick Pouyanné) مدیرعامل توتال، به اکونومیست گفت که این پروژه تقریبا به مسیر خود بازگشته است و بنابراین باید تا سال ۲۰۲۸ گاز تولید کند.

همچنین انتظار می رود که امسال در دیگر کشورهای آفریقایی مانند سنگال و موریتانی نیز پروژه تولید گاز طبیعی مایع از سرگرفته شود. در نیجریه، بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در آفریقا ظرفیت تولید این محصول تا سال ۲۰۲۶ میلادی حدود ۳۵ درصد افزایش می یابد.

اکونومیست به نقل از اکوس لوس (Akos Losz) کارشناس سیاست جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا نوشت: به طور کلی پروژه های جدید گازی در کشورهای زیرصحرا در آفریقا می تواند حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب به ظرفیت سالانه گاز طبیعی مایع تا سال ۲۰۳۰ اضافه کند. تنها حدود یک پنجم این ظرفیت در حال حاضر در حال ساخت است یا به دلایل امنیتی متوقف نشده است و احتمال شکست برخی از پروژه ها نیز وجود دارد.

این کارشناس همچنین حدس می زند که پروژه های جدید در شمال آفریقا که شرکت انی ایتالیا توافقی هشت میلیارد دلاری را برای توسعه دوم میدان گازی در لیبی در نظر گرفته می تواند ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز اضافی تا سال ۲۰۳۰ تامین کند.

در بلندمدت به نظر می رسد که آفریقا نقش مهم تری در بازارهای انرژی ایفا خواهد کرد. مجمع کشورهای صادرکننده گاز، به عنوان یک باشگاه جهانی، انتظار دارد آفریقا بیش از هر منطقه دیگری غیر از خاورمیانه، به ظرفیت گاز خود اضافه کند. این مجمع تخمین زده که آفریقا تا سال ۲۰۵۰ سالانه حدود ۶۰۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید خواهد کرد. این رقم اکنون ۲۴۹ میلیارد متر مکعب است.

انتظار می‌رود هزینه‌های اکتشاف و توسعه آفریقا در سال جاری به ۴۶ میلیارد دلار برسد که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۷ است. در همین حال، به گفته وود مکنزی، یکی دیگر از شرکت‌های تحقیقاتی انرژی، سهم آفریقا از مخارج سرمایه جهانی گاز از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲ برابر شده است.

در بخشی از گزارش اخیر همچنین به جذابیت سرمایه گذاری در صنعت نفت آفریقا اشاره و عنوان می شود که شرکت توتال که سومین شرکت بزرگ سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز است نیمی از بودجه اکتشاف جهانی نفت خود را در نامبیا سرمایه گذاری خواهد کرد. به نظر می رسد ظرفیت این کشور ۱۱ میلیارد بشکه نفت و احتمالا گاز است و این امر می تواند نیجریه را به بزرگترین تولید کننده در این بخش تبدیل کند.

آفریقا همچنین دارای ظرفیت گسترده ای برای تبدیل شدن به یک تولید کننده بزرگ انرژی سبز است. با وجود صحراهای آفتابی و وسیع، سواحل و دشت های بادخیز و رودخانه های روان، این قاره عقب مانده است و تنها یک درصد از ظرفیت نصب شده خورشیدی و بادی جهان و تنها چهار درصد از انرژی آبی را در اختیار دارد. این روند نیز در حال تغییر است، هر چند که ممکن است به اندازه کافی سریع نباشد؛ ظرفیت نصب شده خورشیدی در آفریقا از سال ۲۰۱۶ حدود چهار برابر شده است.

اکونومیست: آفریقا نقش مهمی در بازار انرژی جهان ایفا خواهد کرد

ظرفیت بالای آفریقا از نظر انرژی خورشیدی و باد، آن را به مکانی جذاب برای تولید هیدروژن سبز تبدیل کرده است. هیدروژن سبز به هیدروژنی گفته می‌شود که در جریان تولید آن از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌شود و هیدروژن درون آب در جریان فرایند الکترولیز از اکسیژن جدا می شود.

تحقیقات جدید بانک سرمایه گذاری اروپا و بانک توسعه اتحادیه اروپا، استدلال می کند که آفریقا می تواند تا سال ۲۰۳۵ سالانه ۵۰ میلیون تن انرژی را از مناطقی همچون مصر، موریتانی، مغرب،، نامیبیا و آفریقای جنوبی تولید کند که حدود نیمی از این تولیدات می تواند برای صادرات باشد.

بر اساس گزارش اکونومیست سرعت پروژه های بزرگ تولید هیدروژن در آفریقا افزایش یافته است. یکی از بزرگترین این پروژه ها در موریتانی است که سال گذشته دولت این کشور و شرکت انرژی سبز سی‌دبلیوپی گلوبال (cwp Global)، قراردادی اولیه برای یک پروژه بادی و خورشیدی جهت تولید سالانه ۱.۷ میلیون تن هیدروژن سبز امضا کردند. پروژه بزرگ دیگری در موریتانی توسط یک شرکت بریتانیایی و یکی از شرکت های تابعه توتال، تولید ۱.۲ میلیون تن در سال را هدف قرار می دهد.

این رسانه در پایان گزارش خود با اشاره به رقبایی همچون قطر و آمریکا که بسرعت پروژه های تولیدی خود را در آفریقا گسترش داده اند، نوشت: برای این که این قاره بتواند ظرفیت انرژی خود را درک کند باید برخی مشکلات را دور بزند. اگر این قاره در رفع مشکلات خود سرعت عمل به خرج ندهد ممکن است فرصت تامین نیازهای انرژی در اروپا را به ویژه در چرخش به سوی منابع انرژی سبز از دست بدهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha