۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۳
کد خبرنگار: 5273
کد خبر: 85174880
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رکورد تاریخی ساخت نیروگاه چگونه شکسته شد؟

۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۳
کد خبر: 85174880
علی رادمحر- کارشناس اقتصاد انرژی
رکورد تاریخی ساخت نیروگاه چگونه شکسته شد؟

تهران- ایرنا- سال نخست فعالیت دولت با رکورد ساخت نیروگاه همراه شد و پیش‌بینی می‌شود این رکورد در سال جاری یک بار دیگر شکسته شود.

به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت مردمی، برنامه ارتقای ۳۵ هزار مگاواتی شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه با محوریت دولت، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با محوریت صنایع و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به دولت ارائه شد. در قالب این برنامه مقرر شد تا توسعه ۶ هزار مگاواتی در سال اول دولت در دستور کار قرار گیرد.

در همین زمینه، «همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو در بیان جزئیات برنامه ۶ هزار مگاواتی ساخت نیروگاه در سال اول فعالیت دولت، گفت: «برنامه‌ای که برای سال نخست دولت در نظر گرفتیم شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان ۶ هزار مگاوات است که از این مقدار چهار هزار و ۹۰۰ مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است.»

حائری ادامه‌داد: «چهار هزار و ۲۶۰ مگاوات از این برنامه واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع به عنوان نخستین نیروگاه احداثی در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع ساخته می‌شود.»

این مقام مسوول با بیان اینکه ۵۰۰ مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود، افزود: «همچنین ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود یک‌هزار و ۱۱۵ مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.»

نکته قابل توجه راجع به برنامه دولت در یک سال نخست به عنوان افزایش ظرفیت ساخت نیروگاه آن است که رکورد ساخت نیروگاه در یک سال در کشور شکسته شده است. بر اساس آمار، بیشترین آمار مرتبط با افزایش ظرفیت نیروگاهی در مدت یک سال مرتبط با سال ۱۳۸۹ با توسعه چهار هزار و ۹۳۵ مگاواتی است، اما در سال اول دولت سیزدهم رشد ۶ هزار مگاواتی واحدهای نیروگاهی سبب شد تا این رکورد با ارتقای ۲۲ درصدی به ثبت برسد.

در همین راستا، به استناد اطلاعات موجود در حال حاضر ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ساختگاه‌های نیروگاهی کشور مشغول به کار هستند. این آمار در حالی است که در آخرین روزهای دولت قبل، با وجود مشکلات عدیده مرتبط با خاموشی فعالان حاضر در مکان واحدهای نیروگاهی در حال ساخت ۲ هزار و ۹۸۰ نفر برآورد می‌شود. این یعنی نیروی کار فعال در ساخت نیروگاه‌های کشور ۴.۸ برابر شده و رکوردهای بیشماری نیز در زمینه ساخت نیروگاه به ثبت رسیده است؛ برای مثال در نیروگاه سمنان شاهد رکوردزنی شرکت مپنا در احداث یک واحد نیروگاهی در دنیا بودیم. با توجه به شرایط مذکور ارتقای ۶ هزار مگاواتی زمینه جبران ۳۱ درصدی ناترازی برق را فراهم کرد و نقش ویژه‌ای در تامین برق پایدار بخش خانگی ایفا کرد.

در ادامه با چند نیروگاه تازه ساخت آشنا می‌شویم

واحد۲ نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام: ظرفیت اسمی نیروگاه‌های استان در حال حاضر ۳۹۱۷ مگاوات است که با اتصال واحد گازی دوم نیروگاه کلاس F هنگام به شبکه برق سراسری، این مقدار به ۴۲۲۴ مگاوات خواهد رسید.

واحد ۳ نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم: ظرفیت اسمی هر یک از این این واحدها ۱۶۰ و در کل به ازای سه واحد برابر ۴۸۰=۱۶۰×۳ مگاوات به ارزش سرمایه ۳۷۵ میلیون یورو می باشد. با بهره برداری از واحد های بخار نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم علاوه بر تامین و افزایش ظرفیت تولید این مقدار انرژی الکتریکی، اثرات مثبت زیست‌محیطی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای شاهد افزایش درآمد نیروگاه و کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

واحد ۱ نیروگاه سیکل ترکیبی هریس: نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر هریس به سمت تبریز واقع شده است. این نیروگاه با فناوری کلاس F طراحی شده است و دارای یک واحد گازی تیپ AEN-۹۴.۳A به ظرفیت نامی ۳۱۰ مگاوات و یک واحد بخار MT۱۵ سه فشاره به ظرفیت نامی ۱۸۰ مگاوات است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha