هشدار سناتورهای روس درباره عواقب ارسال بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف

تهران-ایرنا- شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه درخواستی با امضای ۱۶۵ سناتور را صادر کرد و از پارلمان‌ها و سازمان‌های پارلمانی جهان خواست تا تصمیم واشنگتن مبنی بر ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین که منجر به عواقب انسانی جدی می‌شود را محکوم کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، سناتورهای روس امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای "تصمیم بی‌رحمانه و تحریک‌آمیز ریاست جمهوری آمریکا" را محکوم کردند.

قانونگذاران تاکید کردند که اقدام برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین "یکی دیگر از نشانه‌های ضعف اوکراین در بحبوحه شکست ضدحمله‌اش است."

در این درخواست تجدیدنظر آمده است: "شورای فدراسیون روسیه از پارلمان سایر کشورها و سازمان‌های پارلمانی بین‌المللی، خواستار محکوم کردن تصمیم ایالات متحده مبنی بر ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین است که نشان‌دهنده‌ی گام دیگری در تشدید خطرآفرین درگیری است و منجر به عواقب انسانی جدی خواهد شد."

شورای فدراسیون روسیه خاطر نشان کرد: در صورتی که رژیم کی‌یف از مهمات خوشه‌ای استفاده کند، روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که پاسخ متقابل محکمی بدهد. این "سلاح حیرت‌انگیز" جدیدی که واشنگتن و کی‌یف روی آن ریسک می‌کنند، تأثیری بر روند عملیات نظامی ویژه روسیه که به اهداف و مقاصد خود می‌رسد، نمی‌گذارد.

سناتورهای روس یادآور شدند که ایالات متحده در طول تاریخ از مهمات خوشه‌ای در بسیاری از درگیری‌ها از ویتنام تا یوگسلاوی و افغانستان استفاده کرده است. آنها تاکید کردند که "تجربه‌ی استفاده از مهمات خوشه‌ای در نقاط مختلف جهان نشان‌ می‌دهد که این مهمات سال‌ها پس از پایان فعالیت‌های نظامی نیز می‌توانند منفجر شوند و غیرنظامیان از جمله زنان، کودکان و سالمندان را کشته و یا زخمی کنند."

در این درخواست آمده است: واشنگتن با ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین در مین‌گذاری مناطق وسیعی مشارکت می‌کند و مسئولیت کامل تلفات و کشته یا زخمی شدن غیرنظامیان بی گناه را بر عهده خواهد داشت.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید درتاریخ ۷ ژوئیه (۱۶ تیر) اعلام کرد که ایالات متحده تصمیم بر ارائه مهمات خوشه‌ای را به کی‌یف گرفته است.

ژنرال داگلاس سیمز مدیر عملیات ستاد مشترک ارتش آمریکا در تاریخ ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) اعلام کرد که بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین تحویل داده شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به اقدام آمریکا مبنی بر ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، گفت: مسکو حق استفاده از مهمات خوشه‌ای در پاسخ به استفاده اوکراین از چنین سلاح‌هایی را برای خود محفوظ می‌داند.

پیشتر سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرد اگر مهمات خوشه‌ای آمریکا به اوکراین تحویل داده شود، نیروهای روسیه مجبور خواهند شد از سلاح‌های مشابه علیه ارتش اوکراین استفاده کنند.

وی افزود: روسیه با درک تهدیدی که این گونه بمب‌ها برای مردم غیرنظامی ایجاد می‌کند، از استفاده از آن‌ها در عملیات ویژه خودداری کرده است.

وزیر دفاع روسیه گفت که ارسال بمب‌های خوشه‌ای توسط آمریکایی‌ها به کی‌یف، درگیری در اوکراین را طولانی‌تر می‌کند.

مهمات خوشه‌ای نوعی راکت، موشک یا بمب هستند که شمار زیادی مهمات فرعی را در زمان شلیک در محیط وسیعی پخش می‌کنند.

در برخی مواقع مهمات فرعی عمل نمی‌کند و منجر به این می‌شود که این مهمات سال‌ها بر روی زمین بماند و همانند یک مین عمل کند و می‌توانند خطرات جانی و معلولیت برای غیر نظامیان به همراه داشته باشند. بمب‌های خوشه‌ای در بیش از ۱۲۰ کشور - در چارچوب کنوانسیون مهمات خوشه‌ای- ممنوع شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha